رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: آنتن‌های تلفن‌های همراه روی پشت‌بام می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شوند اما میزان خطر آن در بین افراد مختلف، متفاوت است و به طول موج آن نیز بستگی دارد.

سلامت نیوز: رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: آنتن‌های تلفن‌های همراه روی پشت‌بام می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شوند اما میزان خطر آن در بین افراد مختلف، متفاوت است و به طول موج آن نیز بستگی دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج خسرونیا امروز در نشست خبری کنگره سالیانه متخصصان داخلی ایران اظهار داشت: بین 1500 تا 2 هزار شرکت کننده در این کنگره خواهیم داشت که صد نفر از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی در این کنگره حضور پیدا می‌کنند. این کنگره نیمه ‌بین‌المللی است و چند استاد آمریکایی و اروپایی به آن دعوت شده که هنوز روادید آنها صادر نشده است.

وی افزود: بیش از 260 مقاله که نتیجه آخرین تحقیقات است به دبیرخانه کنگره ارسال شده که حدود 230 مقاله انتخاب شده است. 60 مقاله در قالب سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه خواهد شد. همچنین از سوی وزارت بهداشت ۱۷.۵ امتیاز بازآموزی به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران ادامه داد: 4 سخنران اصلی از استادان برجسته علوم پزشکی و 8 سمپوزیوم در قالب پرسش و پاسخ خواهیم داشت و 2 کارگاه آندوسکوپی و کولونوسکوپی در جهت آشنایی پزشکان شهرستان‌ها با آخرین دستاوردهای پزشکی در این زمینه برگزار می‌شود.

خسرونیا گفت: افتتاحیه این کنگره 4 روزه که هر روز از ساعت 8 صبح تا 17 بعدازظهر و از 30 اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود با حضور مسئولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی خواهد بود.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود تا جای هفته سلامت سال سلامت انتخاب شود زیرا هفته سلامت مانند هفته‌های دیگر به سرعت می‌گذرد و با توجه به مشکلاتی که در زمینه سلامت جامعه داریم بهتر است سال سلامت داشته باشیم.

وی افزود: در وزارتخانه با توجه به شایسته‌سالاری که وجود دارد و با بودجه‌هایی که برای بخش‌های مختلف درمانی تخصیص یافته به نظر می‌رسد که بتوانیم مشکلات سلامت را کمتر کنیم.

وی با اشاره به ابلاغیه دستورات مقام معظم رهبری در زمینه سلامت گفت: ایشان از مسئولان خواسته‌اند تا مشکلات سلامت جامعه را حل کنند که بررسی وضع بیمه‌ها یکی از توصیه‌‌های ایشان به مسئولان است.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران اذعان داشت: هر کس نمی‌تواند طبیب باشد و برای ارضای مسائل مادی خود به طبابت روی آورد. پزشکان باید مانند حکیمان قدیم باشند.

وی با اشاره به موضوعات کنگره سال جاری گفت: سرطان‌ها به دلیل شیوع بالا در کشور یکی از موضوعات اصلی این کنگره است. سال 68 افراد کمی به سرطان‌ها مبتلا بودند و علت آن راه‌های تشخیصی سرطان و طول عمر افراد بود زیرا در آن زمان افراد تا حدود 60 سالگی زندگی می‌کردند و عمده سرطان‌ها در سنین 50 به بالا خود را نشان می‌دادند.

وی افزود: هنوز هم برخی سرطان‌ها ناشناخته هستند به همین دلیل تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان‌ها در کشور ما از کشورهای دیگر بیشتر است زیرا تشخیص دیرهنگام می‌دهیم.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به افزایش سرطان سینه در زنان اظهار داشت: متأسفانه سرطان سینه در زنان و پوست در مردان حرف اول را می‌زند. در کشور ما زنان با درمان‌های خانگی و خوددرمانی کار را پیش می‌برند و برای بررسی به پزشک مراجعه نمی‌کنند این در حالی است که باید هر شش ماه یک بار به پزشک مراجعه کرده تا چنانچه به این بیماری مبتلا یا مستعد آن هستند اقدامات درمانی صورت گیرد.

خسرونیا گفت:‌ 23 درصد سرطان‌ها مربوط به پوست، 14 درصد دستگاه گوارش و بین 30 تا 32 درصد سرطان‌ها نیز مربوط به سینه است.

وی افزود: سرطان‌های دستگاه گوارش به دلیل تغییر رژیم غذایی در کشور در حال افزایش است. استفاده از ناس موجب سرطان مری می‌شود به کار بردن داروهای زیاد و خوددرمانی عامل ایجاد سرطان‌های گوارش در کشور ما است. همچنین خوردن مسکن‌ها موجب تحریف سیستم گوارش می‌شود که موجب زخم معده و در نهایت سرطان معده می‌شود.

وی اذعان داشت: عفونت‌های هلی‌کوباکتر موجب سرطان معده و اثنی‌عشر می‌شود. رعایت اصول بهداشتی با جدا کردن ظروف، استفاده از وسایل شخصی مانند مسواک و حوله می‌تواند جلوی این بیماری‌ها را بگیرد. همچنین برخی از این بیماری‌ها با دست دادن و استفاده از وسایل مشترک انتقال می یابد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با انتقاد نسبت به استفاده از جوشانده‌ها و آنتی‌اسیدها به عنوان درمان‌های خانگی و خوددرمانی اذعان داشت: متأسفانه برخی افراد به جای مراجعه به پزشک از جوشانده‌ها و آنتی‌اسیدها مانند راینیتدین استفاده می‌کنند.



وی گفت: این عزم عمومی را می‌طلبد و رسانه‌ها باید در خصوص آگاهی مردم نسبت به عفونت معده و سیستم گوارش به عموم جامعه آگاهی برسانند. هر درد معده‌ای به علت زخم معده نیست که بخواهیم از درمان این عارضه استفاده کنیم.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران استعمال دخانیات را مهمترین عامل ابتلا به سرطان پانکراس عنوان کرد و افزود:‌ استعمال دخانیات مهمترین عامل ابتلا به سرطان پانکراس است که بدترین نوع سرطان در ایران است.

 
وی گفت: همچنین سرطان مثانه در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد دیده می‌شود. متأسفانه تمام دستفروش‌های ما سیگار می‌فروشند و باجه‌های روزنامه فروشی نیز به جای باقی پول سیگار می‌دهند. استعمال قلیان یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان است.

وی ادامه داد: دود قلیان حاوی مواد سرطان‌زا است و قارچ موجود در آن موجب عفونت سیستم تنفسی می‌شود.

وی از 400 هزار نفر مبتلا به سرطان خبر داد و افزود: آمار وزارت بهداشت در سال 88 نشان می‌دهد که حدود 98 هزار فرد مبتلا به سرطان در کشور شناسایی شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه 90 هزار مورد مثبت و حدود 400 هزار نفر مبتلا به سرطان داشته باشیم.

خسرونیا در خصوص علل ابتلا به سرطان‌ها گفت: رژیم غذایی نامناسب، عدم تشخیص به موقع‌، استعمال دخانیات، ژنتیک و افزایش سن مهمترین علل ابتلا به سرطان‌ها هستند. به طور کلی 132 نفر در هر صد هزار نفر از مردان و 123 نفر در هر صد هزار نفر از زنان ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی از وزارت بهداشت، سایر وزارتخانه‌ها و مجلس خواست تا با عزم راسخ و اختصاص بودجه کافی به تشخیص و درمان بیماری‌ها بپردازند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران ادامه داد: عدالت در درمان سرطان این است که دارویی که در تهران مصرف می‌شود به راحتی در اختیار تمام افراد جامعه در سراسر کشور نیز قرار گیرد. متأسفانه 14 درصد سرطان‌ها در سال به مرگ ختم می شود اما در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و ژاپن به دلیل تشخیص به موقع این میزان زیر ۱۰ درصد است.

خسرونیا گفت: بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری است در صورتی که افراد از رژیم غذایی مناسب، میوه، سبزی و لبنیات استفاده کنند می توانند جلوی 40 درصد سرطان‌ها را بگیرند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران درباره تأثیر پارازیت‌ها و امواج رادیویی بر بدن گفت: متأسفانه یکی از عوامل ایجاد سرطان در آشپزخانه‌‌ها وجود دارد. استفاده از مایکروویو و آنتن‌هایی که تلفن‌های همراه روی پشت‌بام زده‌اند می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شود.

 
وی گفت: این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که تأثیر امواج برای یک نوزاد با ورزشکار فرق می‌کند و به فاصله شخص با امواج نیز بستگی دارد. هنوز آمار دقیقی از سوی مراکز بهداشتی و درمانی مبنی بر تأثیر منفی امواج بر جسم منتشر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اثر مخرب امواج به طول موج بستگی دارد و هر چه کوتاهتر باشد بدتر است. همچنین کسانی که نسبت به استفاده از اینترنت وایرلس در خانه نگران هستند باید بدانند که خطر استفاده از آن به دلیل طول موج بالا کمتر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha