سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 110016

یک پزشک فوق تخصص در قزوین گفت: مصرف زودرس مواد غذایی در ابتدای دوران شیرخواری منجر به حساسیت به مواد غذایی می‌شود.

سلامت نیوز: یک پزشک فوق تخصص در قزوین گفت: مصرف زودرس مواد غذایی در ابتدای دوران شیرخواری منجر به حساسیت به مواد غذایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید محمد فتحی در خصوص عامل اصلی حساسیت‌های غذایی اظهار داشت: یکی از توانایی‌های ذاتی سیستم گوارش انسان، جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به بدن و ایجاد حالت تحمل به مواد غذایی است که می‌تواند بالقوه، حساسیت‌زا باشد؛ اما مصرف زودرس مواد غذایی در ابتدای دوران شیرخواری میتواند از بروز این امر جلوگیری کند و منجر به حساسیت به مواد غذایی شود.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات دیگر کشورها، شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی، پروتئین شیر گاو است. اما بر اساس تحقیق انجام شده اینجانب در سال 91 و در مرکز طبی کودکان تهران، در بیماران ایرانی، گندم، شایعترین آلرژی غذایی بود و در درجه بعد، شیر، تخم مرغ، سویا و آجیل، از دیگر عوامل شایع آلرژی غذایی در ایران به شمار می‌روند.

پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی کودکان و بزرگسالان با اشاره به اینکه این حساسیت در تمام کودکان دیده نمی‌شود، افزود: عوامل مستعد کننده‌ای از قبیل زمینه ژنتیک و ارثی، شروع زودهنگام مصرف شیر و لبنیات، تماس پوستی با مواد غذایی و عدم رعایت تغذیه انحصاری با شیر مادر در ابتدای زندگی، از عوامل مستعدکننده ایجاد حساسیت به پروتئین شیر گاوی هستند.

وی بیان داشت: علایم حساسیت به پروتئین شیر گاو، به صورت دل درد و نفخ در دوران شیرخواری (کولیک)، استفراغ مکرر، اسهال مزمن و علایم پوستی نظیر کهیر و اگزما است و حتی مواردی از شوک آنافیلاکسی نیز به پروتئین شیر گزارش شده است.

فتحی در خصوص ارتباط میان سزارین و ایجاد حساسیت‌ها افزود: ارتباطی در این خصوص گزارش شده؛ اما فقط یک عامل مستعدکننده است و معتقدند علت آن عدم آلوده شدن نوزاد به میکروب‌های موجود در کانال زایمان است. این میکروب‌ها می‌توانند نقش حفاظتی در برابر ابتلا به آلرژی داشته باشند؛ اما تحقیقات بیشتر، حذف عوامل مداخله‌گر برای اثبات این ارتباط لازم است.

وی در مورد آلرژی‌های غذایی، موارد اشتباه تشخیصی به فراوانی مشاهده می‌شود که نتیجه آن در برخی موارد، پرهیزهای غذایی غیرضروری و درمان‌های دارویی غیرمؤثر است. به عنوان مثال مشخص شده است که 15 تا 30 درصد استفراغ‌های مکرر در شیرخواران ناشی از آلرژی به مواد غذایی است؛ در حالی که می‌توان به راحتی با قطع مصرف ماده غذایی آلرژی‌زا، مشکل این کودکان را کنترل کرد و مشاهده می‌کنیم که انواع و اقسام درمان‌های ضد ریفلکس غیرموثر برای آنان استفاده می‌شود.

این پزشک متخصص افزود: البته عکس این قضیه نیز مشاهده می‌شود. یعنی تحمیل پرهیزهای غذایی سنگین و متعدد بدون تشخیص قطعی آلرژی غذایی که علاوه برای ایجاد سوء تغذیه برای مادر و فرزندش میتواند کیفیت زندگی خانواده بیمار را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

فتحی بهترین راه تشخیص را مراجعه به پزشک متخصص آلرژی دانست و افزود: باید با انجام آزمون‌های تشخیصی نظیر تست Prick و Patch، به راحتی و در کمترین زمان، وجود عامل غذایی آلرژی‌زا، با دقت بالا تشخیص داده شود.

وی وجود ژنتیک را بی‌تاثیر ندانست و اظهار داشت:  ژنتیک در همه بیماری‌های آلرژیک، اعم از حساسیت‌های غذایی، آسم، حساسیت بینی و اگزما نقش دارد. تعدد وجود بیماران مبتلا در یک خانواده و خویشاوندان، حاکی از نقش عامل وراثت است و ژن‌های متعددی در این زمینه شناسایی و تعیین شده است.

این پزشک فوق تخصص در قزوین بیان داشت: در بیشتر موارد، حساسیت به پروتئین شیر گاو تا سن دو سالگی بر طرف می‌شود، ولی مواردی گزارش شده که تا سن بالاتر ادامه یافته است. البته آلرژی به پروتئین شیر گاو را باید از عدم تحمل لاکتوز که قند موجود در شیر است، از هم جدا کرد و تشخیص زودهنگام حساسیت به پروتئین شیر گاو و حذف کامل آن از رژیم غذایی مادر و شیرخوار در حال حاضر بهترین و تنها راه درمان این بیماری است و در صورت رعایت پرهیز، به طور کامل موثر واقع می‌شود.

وی افزود: در صورت تأخیر در تشخیص، در سنین بالاتر مشکلاتی چون سوء تغذیه، عقب ماندگی رشد و ابتلا به حساسیت‌های پوستی و تنفسی مانند آسم و حساسیت بینی، گسترش پیدا می‌کند.

فتحی در ادامه خطاب به این خانواده‌ها توصیه کرد: این خانواده‌ها باید بدانند که آلرژی به شیر و مواد غذایی دیگر، در بیشتر موارد با افزایش سن بهبود می یابد و توصیه میشود، در صورتی که کودکشان، مبتلا به علائم پوستی، گوارشی یا تنفسی مزمن است، والدین این بیماران، ضمن حفظ آرامش خود و مشورت با پزشک متخصص آلرژی، از انجام توصیه های بی اساس و غیرعلمی دیگران پرهیز کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha