سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 110036

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و صحیح در بیماران ام اس می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله پوکی استخوان را کاهش دهد.

مبتلایان به ام اس چطور پوکی استخوان نگیرند

سلامت نیوز:استفاده از یک رژیم غذایی سالم و صحیح در بیماران ام اس می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله پوکی استخوان را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ام اس یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که بر اثر آن پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارد، تخریب می شود که این امر خود باعث ایجاد طیف گسترده ای از علایم مانند از دست دادن کنترل عضلات و هماهنگی بین آنها تا اختلالات بینایی می شود.

دکتر سوده رزاقی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه مناسب در بیماران مبتلا به ام اس علاوه بر حفظ سلامت می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله پوکی استخوان را کاهش دهد.

وی افزود: نتایج مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مناسب به ویژه اگر در مراحل ابتدایی بیماری شروع شود، باعث کند شدن سیر بیماری ام اس و کاهش میزان ناتوانی کلی در دراز مدت می شود.

رزاقی با بیان اینکه بیماران ام اس به دلیل کم تحرکی ناشی از بیماری و استفاده از کورتن، مستعد پوکی استخوان هستند، افزود: در این بیماران می توان با یک رژیم غذایی مناسب از پوکی استخوان جلوگیری کرد و با تغذیه مناسب می توان عوارض داروهای مصرفی و همچنین وزن بیمار را درحد مطلوب حفظ کرد. به گفته وی مصرف غذاهای غنی از ویتامینD، مصرف لبنیات، تحرک و ورزش کافی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.

رزاقی گفت: نتایج مطالعات نشان می دهد که چربی های حاوی اسیدهای چرب امگا -۳ باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس می شود.این اسیدهای چرب در روغن ماهی و سبزی ها و بعضی انواع آجیل مانند گردو وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که رژیم غذایی کم چرب باعث کند شدن سیر بیماری می شود، افزود: بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب در بیماران ام اس بسیار مهم است.

وی اضافه کرد:در بیماران مبتلا به ام اس احتمال بروز برخی مشکلات مثل خستگی، یبوست، عفونت های ادراری ،افزایش وزن و پوکی استخوان افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: در بیماران ام اس ممکن است به علت مشکلات سیستم ایمنی، دفع مواد زائد و سمی به درستی صورت نگیرد؛ در این شرایط تأمین کافی ویتامین D، سلنیم و روی به بهبود فعالیت سیستم ایمنی بدن و دفع مواد زائد کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha