سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 110050

سالم‌ترین چربی سوز گیاهی شما را به وزن دلخواه می‌رساند. این چربی‌سوزها حاوی بیش از 30 نوع ترکیبات آلی میوه‌ها و گیاهان کمیاب چربی سوز هستند که منجر به کاهش اشتها می‌شود. با یک دوره استفاده کاهش وزن بین 10 تا 12 کیلو را تجربه کنید. راز لاغری شما در تماس با ما است.

طب ماهواره‌ای همچنان قربانی می‌گیرد

سلامت نیوز: سالم‌ترین چربی سوز گیاهی شما را به وزن دلخواه می‌رساند. این چربی‌سوزها حاوی بیش از 30 نوع ترکیبات آلی میوه‌ها و گیاهان کمیاب چربی سوز هستند که منجر به کاهش اشتها می‌شود. با یک دوره استفاده کاهش وزن بین 10 تا 12 کیلو را تجربه کنید. راز لاغری شما در تماس با ما است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،این تبلیغ هربال اسلیمینگ است که مدام از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود و تاکنون باعث مرگ سه نفراز هموطنانمان شده است. این روزها طب ماهواره‌ای مرجع اطلاعات و آگاهی‌های پزشکی مردم شده است. از ترک اعتیاد چند ساعته گرفته تا افزایش قد 10 سانتی و داروهای لاغری که معجزه می‌کنند، همه تبلیغات دروغ و نادرستی هستند که سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند.

تبلیغات ماهواره آنچنان در میان مردم رسوخ کرده که چشم بسته محصولات تبلیغ شده را خریداری و مصرف می‌کنند. صرفاً بخاطر این‌که از ماهواره تبلیغ شده است و این در حالی است که شماری بر اثر استفاده از این مواد جانشان را از دست می‌دهند و شماری نیز سلامتی‌شان به مخاطره می‌افتد.
  قرص لاغری هربال جان سه نفر را گرفت
 چندی قبل دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت:قرص‌های لاغری هربال اسلیمینگ که از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود جان سه نفر را گرفته است.
دیناروند تصریح کرد، سازمان غذا و دارو اطلاعیه‌های متعددی برای منع مصرف این داروی غیر مجاز در فاصله زمان‌های متعدد صادر کرده است.
دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در مورد داروهای لاغری می‌گوید: <واقعیت این است که برای لاغر شدن هیچ دارویی وجود ندارد و تاکنون هیچ محققی نتوانسته دارویی را کشف کند که باعث لاغری شود و داروهایی هم که در بازار وجود دارند معمولاً بخشی از چربی غذا‌ها یا آب بدن را دفع می‌کنند.
وی گفت:داروهای لاغری مانند هربال اسلیمینگ، لاست، فست و چیز‌هایی از این قبیل که نامشان برای مردم جاذبه دارد ساختار مشخصی ندارند ومشخص نیست از چه ترکیباتی درست شده‌اند و این در حالی است که دارو کالایی نیست که بتوان آن را از هر جایی تهیه کرد.
این متخصص تغذیه تأکید می‌کند: <دارو‌سازی علمی است که سال‌های سال پشتوانه دارد و مثلاً هر دارویی که در آمریکا به مردم عرضه می‌شود بارها روی حیوانات و انسان‌ها تست می‌شود و بعد، از طرف اداره غذا و داروی امریکا و سازمان‌های بین‌المللی در داروخانه‌ها به مردم عرضه می‌شود. این در حالی است که ترکیبات دارو‌های لاغری که از ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند داروی تأیید شده نیستند و مشخص نیست توسط چه کسانی ساخته می‌شوند و دارای چه ترکیباتی هستند.
معمولاً این مواد باعث بی‌اشتهایی و دفع آب بدن وچربی می‌شوند و چون مصرف آن‌ها باعث مرگ سه نفر شده است احتمالاً در ترکیباتشان از مواد خطرناکی مانند آمفتامین استفاده شده است یا ممکن است در ترکیبات این لاغر‌کننده‌ها از موادی که منسوخ شده‌اند و جایگاهی در علم دارو‌سازی ندارند استفاده شده باشد.
وی با بیان این مطلب که با خوردن داروهای لاغری (قرص، دارو، مکمل‌ها، سرکه، چای) نمی‌توان لاغر شد می‌گوید: دارو دارای ترکیبات ثابت و مشخص است در حالی که این محصولات ازترکیب مواد زیادی درست شده‌اند و نوع مواد هم مشخص نیست. این محصولات به اسم این‌که گیاهی و بی‌ضرر هستند به مردم عرضه می‌شوند ونه تنها گیاهی نیستند بلکه حاوی ترکیبات شیمیایی خطر ناکی هم هستند که مردم به دلیل نا آگاهی از این محصولات استفاده می‌کنند.
کیمیاگر خاطرنشان می‌کند:ما باید به مردم این مسأله را آموزش دهیم که به شعور خودشان احترام بگذارند و در مورد مصرف این‌گونه محصولات ساده اندیش نباشند. اگر داروی مؤثری وجود داشته باشد مانند سایر داروها توسط پزشک تجویز می‌شود و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.
وی در مورد طب ماهواره هم می‌افزاید که متأسفانه در حال حاضر ماهواره تبدیل به یک مرجع رسمی درمان در کشور شده است که افراد سودجو از طریق آن می‌خواهند محصولات غیراستانداردشان را به فروش برسانند این در حالی است که برنامه‌های پزشکی ماهواره رسمیتی ندارند و این مسأله در مورد سایت‌های رایانه‌ای هم صدق می‌کند. بعضی از افراد سایت‌های رایانه‌ای را رسمی می‌دانند در حالی که هر کسی می‌تواند سایت باز کند و مرجعیت زمانی است که سازمانی رسمی آن را تأیید کند و محصولات هم باید توسط مراکز تحقیقاتی علمی ساخته شوند.


این متخصص تغذیه یاد‌آوری می‌کند: ماهواره اجاره یک آنتن است که گاهی هم توسط افراد شیادی اداره می‌شود که قصدشان فریب افکار عمومی است مانند این‌که اگر این دارو را مصرف کنید 10 تا 15 کیلو لاغر می‌شوید و یا این‌که با مصرف این دارو 10 سانت بلند‌تر می‌شوید و متأسفانه مردم هم این گزافه گویی‌ها را باور می‌کنند و سلامتشان را به خطر می‌اندازند.

وی با اشاره به این مطلب که تبلیغات ماهواره‌ای ارزان‌تر از تبلیغات صدا و سیما است می‌گوید: با هزینه کم این تبلیغات مدام برای مردم پخش می‌شود و اگر از هزار نفری که این تبلیغات را دریافت می‌کنند تنها یک نفر این محصول را خریداری کند آنان به هدف خودشان که سود‌جویی است رسیده‌اند.

کیمیاگر می‌افزاید:بدبختانه بعضی از مردم با بیان این مطلب که امتحان این محصولات ضرری ندارد به استقبال بیماری می‌روند و محصولی را استفاده می‌کنند که از عوارض آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند در صورت لزوم باید به کجا شکایت کنند این گونه آگهی‌ها تنها یک شماره همراه است که قابل تعقیب نیست و این مردم هستند که باید آموزش‌های لازم را ببینند تا در دام این افراد سودجو گرفتار نشوند.


وی یاد‌آوری می‌کند: چون پروسه لاغر شدن طولانی است و ممارست و زحمت می‌خواهد مردم می‌خواهند بدون رژیم و ورزش یک شبه به وزن دلخواه خود برسند این در حالی است که لاغری راه میانبر ندارد و تغذیه صحیح خود یک علم است. درست مانند این است که کسی بخواهد از طریق خوردن قرص آهنگساز شود؛ لاغری تمرین و ممارست می‌خواهد و تاکنون دارویی به نام چربی سوز ساخته نشده است. محصولاتی هم که به اسم لاغری ساخته می‌شوند داروهای افسانه‌ای بیش نیستند.
  محصولات استاندارد
دکتر سید علی کشاورز متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم می‌گوید: <در حال حاضر یکسری از مکمل‌ها هستند که دارای پروانه ساخت و یا مجوز واردات از سوی وزارت بهداشت هستند و تأییدیه سلامت دارند که مصرف آن‌ها عاری از هر گونه نگرانی است وسلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره نمی‌اندازد.> وی با بیان این مطلب که طیف وسیعی از مکمل‌ها در کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌افزاید:این مکمل‌ها با تأثیرهای متفاوتی که دارند باعث کاهش وزن می‌شوند. بعضی از این مواد بر متابولیسم تأثیرمی‌گذارند بعضی دیگر جذب مواد مغذی را به تأخیر می‌اندازند دسته دیگرمانع جذب چربی غذا می‌شوند و جذب مواد نشاسته‌ای را کند می‌کنند و دسته دیگر از مکمل‌ها هستند که فیبری پروتئینی نامیده می‌شوند و در آن‌ها از سبوس گندم و جو استفاده می‌شود که تأثیر سیر کنندگی دارند و اشتها را کاهش می‌دهند که در نهایت تمام این مکملها باعث لاغری می‌شوند.


این متخصص تغذیه خاطرنشان می‌کند: این مکمل‌ها در سراسر دنیا ساخته می‌شوند، مجوز دارند و تحت نظارت و کنترل هستند و مصرفشان نگرانی ندارد اما در کنار این محصولات استاندارد و تأیید شده محصولاتی شامل قرص و مکمل‌هایی در بازار وجود دارد که نه تنها گیاهی نیستند بلکه ازمواد شیمیایی خطرناک ساخته شده‌اند که متأسفانه توسط افراد سودجو در سطح بین‌المللی تولید می‌شوند و در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند در حالی که تأیید شده نیستند.
وی با بیان این‌که بسیاری از مردم می‌اندیشند هر آنچه را که ماهواره تبلیغ کند خوب است از این رو اقدام به تهیه آن می‌کنند، می‌گوید:برنامه‌های ماهواره علمی نیست و مردم نباید تحت تأثیر قرار بگیرند این اشتباه و سوءبرداشت سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و این نخستین بار نیست و به کرات اتفاق افتاده است که قرص‌ها و مکمل‌های تبلیغ شده از سوی ماهواره‌ها، جان عده زیادی از مردم را به خطر انداخته است.
کشاورز معتقد است که قرص‌ها و مکمل‌های لاغری باید توسط پزشک تجویز و حتماً مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشد و حتماً باید در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شود. زیرا این محصولات بطور غیر قانونی و از طریق مرزها وارد کشور می‌شوند و تأیید شده هم نیستند از این رو باید مردم را آگاه کرد.
به هر حال آنچه مشخص است این است که به اعتبار نفوذ شگفت‌انگیزی که رسانه‌های ماهواره‌ای پیدا کرده‌اند،سوداگران به صرافت افتاده‌اند تا از این مسیر، به سود بیشتر دست یابند. آنچه در این میان مهم است، قربانی شدن سلامت زیر پای سود و درآمد است. وظیفه نهادهای نظارتی و نیز رسانه‌هاست که چرخه باطل تبلیغات- اشتیاق- زوال سلامت را افشا و منهدم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha