سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 110051

یک فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف مناسب و اصولی تغذیه در دوران بارداری می تواند سلامت کودک در آینده را تضمین کند، گفت: مطالعات علمی امروزه نشان می دهند ریشه بسیاری از بیماری ها در بزرگسالی به تغذیه دوران جنینی برمی گردد، یعنی مادری که تغذیه مناسبی را در این دوران نداشته باشد مطمئنا نمی تواند سلامت بچه خود را در آینده تضمین کند بنابراین لازم است مادران باردار در کنار پزشک زنان در باره وضعیت تغذیه ای خود با متخصص تغذیه نیز مشورت کنند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف مناسب و  اصولی تغذیه در دوران بارداری می تواند سلامت کودک در آینده را تضمین کند، گفت: مطالعات علمی امروزه نشان می دهند ریشه بسیاری از بیماری ها در بزرگسالی به تغذیه دوران جنینی برمی گردد، یعنی مادری که تغذیه مناسبی را در این دوران نداشته باشد مطمئنا نمی تواند سلامت بچه خود را در آینده تضمین کند بنابراین لازم است مادران باردار در کنار پزشک زنان در باره وضعیت تغذیه ای خود با متخصص تغذیه نیز مشورت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، دکتر کوروش جعفریان به اهمیت تغذیه در دوران بارداری اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که ما امروزه با یک سری بیماری های مزمن دست و پنجه نرم می کنیم. مطالعات علمی نشان می دهند ریشه بسیاری از این بیماری ها به تغذیه دوران جنینی برمی گردد، یعنی مادری که تغذیه مناسبی را در این دوران نداشته است مطمئنا نمی تواند سلامت بچه خود را در آینده تضمین کند. بنابراین این پیامی را برای تمام مادران باردار در خصوص اهمیت تغذیه در این دوران می رساند تا تغذیه خود را در این ایام جدی بگیرند.

توجه به اهمیت تغذیه دوران بارداری سلامت جنین در بزرگسالی را تضمین می کند

وی در ادامه تصریح کرد: گاهی مواقع مصرف غذاهای ناسالم و فراوری شده در دوران حاملگی می تواند سلامت بچه در آینده را به خطر بیندازد، بطوریکه حتی تغذیه مادر در دوران بارداری می تواند روی علایق کودک نیز نقش داشته باشد،  مثلا مادری که در این دوران هویچ زیاد مصرف می کند بچه در دوران رشد تمایل بالاتری برای مصرف آن پیدا می کند. بنابراین نشان می دهد اگر مادر غذای مناسب تری در  دوران بارداری مصرف کند به احتمال زیاد کودک در سن رشد تمایل کمتری به سوی غذاهای مضر پیدا می کند.

جوامعی که تغذیه مناسبی دارند از هوش و توانایی بالاتری نیز برخوردار هستند

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: آسیب های جسمی و مغزی ناشی از تغذیه نامناسب که در دوران بارداری به جنین وارد می شود بعد از تولد و حتی در بزرگسالی جبران ناپذیر است، اگر چه یک انسان فیزیولوژی پیشرفته ای دارد و گاهی اوقات می تواند بسیاری از نقص ها را جبران کند اما در برخی از موارد آن واقعا قابل بهبود نیست. چون جنین در دوران حیاتی قرار دارد به این دلیل است جوامعی که تغذیه مناسبی دارند معمولا جامعه آنها از هوش و توانمندهای بالاتری برخوردار هستند.

سه اصل کلی تغذیه ای در دوران بارداری

دکتر جعفریان به تغذیه مناسب دوران بارداری اشاره کرد و گفت: تغذیه مناسب در این دوران بسیار ساده است ما در دوران بارداری باید به سه اصل کلی توجه داشته باشیم، ابتدا اینکه مادر باید در این دوران از غذاهای متنوعی استفاده کند، دوم غذای مصرفی آنها باید به حدی باشد که نه به اضافه وزنی ناکافی در آنها منجر شود که می تواند زمینه بیماری هایی مثل دیابت بارداری در مادران را فراهم می کند  و نه اینکه مادر کاهش وزن داشته باشد و در نهایت غذای مصرفی باید متناسب باشد یعنی مادر باید بداند چه موقع از چه نوع غذایی استفاده کند مثلا مادر که خود را با نان تنها سیر می کند ممکن است احساس گرسنگی نکند ولی ممکن است با یک غذای نامناسب برخی مواد مغذی مورد نیاز این دوران را نگرفته باشد همچنانکه ما در این دوران با کمبود برخی از مواد مغذی مثل آهن، اسید فولیک، ویتامین B2 و غیره مواجه می شویم.

اولویت های تغذیه ای مادران باردارها در جامعه ما رعایت نمی شود

این فوق تخصص تغذیه ادامه داد: این موارد نشان می دهد که متاسفانه آن اولویت های تغذیه ای مادران باردار در جامعه ما رعایت نمی شود که این خود زمینه ای برای بروز انواع مشکلات بعدی برای خود مادر و جنین را فراهم می کند.

مصرف لبنیات در دوران بارداری باید یک واحد بیشتر از وضعیت معمول باشد

وی همچنین در خصوص میزان مصرف کلسیم در دوران بارداری نیز اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم یک مادر باردار باید الگوی غذایی مناسب داشته باشد و آنها باید متناسب با وزن و سن بارداری لازم است دریافت غذایی خودشان را تنظیم کنند. بطور متوسط ما توصیه می کنیم چیزی حدود 300 کالری در سه ماهه دوم و سوم بارداری به انرژی دریافتی مادر اضافه شود یا اینکه مصرف لبنیات باید در این دوران حداقل یک واحد بیشتر از دوران معمول یعنی قبل از بارداری باشد مثلا اگر در دوران قبل از بارداری لازم است 2 الی 3 لیوان شیر در روز مصرف شود این میزان باید در دوران حاملگی تا 4 لیوان افزایش یابد.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در صورتی که تنها منبع اصلی تامین لبنیات مادر شیر باشد باید در دوران حاملگی یک مادر تا 4 لیوان در روز شیر مصرف کند اما ممکن است مادری موادی لبنی دیگری مثل دوغ، ماست و پنیر نیز مصرف کند که در این صورت نگرانی وجود ندارد.

مصرف لبنیات بهتر است همراه با غذاهای دیگر مصرف نشود

دکتر جعفریان در خصوص زمان مصرف لبنیات در دوران حاملگی نیز گفت: متاسفانه ما در مورد مصرف لبنیات در دوران بارداری با بحث تداخل مواجه می شویم اینکه برخی از غذاها هستند که می توانند با جذب برخی املاح مثل( مصرف همزمان قرص آهن، روی، مس با لبنیات) تداخل پیدا کنند، بنابراین توصیه می شود مادران لبنیات را به تنهایی مصرف کنند مثلا مصرف شیر را به زمان های ناشتا، عصرانه، و قبل از خواب موکول کنند در این مواقع تداخل جذب کمتر می شود.

ضرورت حضور مادران باردار در کنار متخصصان تغذیه

این فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه لازم است مادران باردار در کنار پزشک زنان در باره ی وضعیت تغذیه ای خود با متخصص تغذیه نیز مشورت کنند افزود: بهترین کار این است که دوران بارداری زیر نظر متخصص تغذیه کنترل شود چون مادری که خطا کرده است  و در سه ماهه اول بارداری بیش از سه کیلو اضافه وزن داشته است این خطا وی را به دیابت بارداری، مسمومیت و فشار خون مستعد می کند، برعکس این موضوع مادری که به دلیل ویاری که دارد درست تغذیه نشده است این ممکن است با ذخایر کمتری نیز وارد بارداری شده باشد این امر باعث می شود که مادر و جنین دچار سوء تغذیه شود.

وزن گیری بهترین شاخص اندازه گیری وضعیت تغذیه مادران باردار

وی تاکید کرد:  بطور کلی روند وزن گیری بهترین شاخص برای تشخیص نحوه تغذیه آنها است وزن مادر باید متناسب با وزن اولیه مادر باشد، مادری که چاق است توصیه می شود در دوران حاملگی تنها 7 تا 10 یلو وزن اضافه کند و مادری که دچار کم وزنی است گاهی مجبور می شویم تا 18 کیلو نیز در او وزن اضافه کنیم. باز هم در دوران های بارداری وزن گیری فرق می کند یعنی در سه ماهه اول مادر باید کمترین وزن گیری و در سه ماهه آخر بیشترین وزن گیری وجود داشته باشد و این روند است که می تواند سلامت جنین  و خود را در این دوران و آینده ترسیم می کند.

مادران وعده های غذایی خود را در دوران بارداری افزایش دهند

به گفته جعفریان برخی مادران در دوران بارداری وعده های غذایی خودشان را افزایش می دهند که این از نظر پزشکی اشکالی ندارد نکته مهم این است که مادر در این وعده ها کیفیت غذایی و مواد مورد نیاز بدن خود را مصرف کرده باشد، اتفاقا هر چه تعداد وعده های غذایی در این دوران بیشتر باشد بهتر از این است که وعده های خود را کاهش بدهند، یعنی در دوران بارداری به دلیل افزایش نیاز مادر و جنین باید نیازهای تغذیه ای به خوبی جبران شوند چون اتفاق می افتد مادر به دلایلی از جمله ناراحتی های گوارشی نمی تواند برخی وعده های خود را به موقع و درست مصرف کند پس اضافه کردن وعده های دیگر می تواند این نقصان را جبران نماید.

مصرف میوه در میان وعده های غذایی فراموش نشود

این فوق تخصص تغذیه یادآور شد:  توصیه می شود مادران سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده را در دوران حاملگی فراموش نکنند. و در میان وعده هم باید کمبودهای غذایی وعده های قبل جبران شود مثلا یکی از عادت های ایرانیان این است که همراه با غذا میوه مصرف نمی کنند بنابراین بهتر این آن را در میان وعده مصرف کنیم.

بر خلاف تصور عموم مصرف پنیر در دوران بارداری کودک را کند ذهنن نمی کند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عموم مردم مصرف پنیر در دوران بارداری کودک را کودن یا کند ذهنن نمی کند گفت: مصرف پنیر به تنهایی یا به همراه گوجه یا خیار یک میان وعده خوبی برای مادران در دوران بارداری است  و این تصور که پنیر کودک را کند ذهن می کند جایگاه علمی ندارد شاید در زمان هایی که پنیر وعده های مهم غذایی مردم به شمار می رفت می شد این نوع تصورات را مطرح کرد ولی امروزه با وجود تنوع غذایی بین مادران نمی توان به صحت داشتن آن اطمینان داشت اتفاقا باید مصرف پنیر را در این دوران افزایش دهیم.

دکتر جعفریان در پایان توصیه کرد: یک مادر باردار متاسفانه به دلیل فضایی که در اطراف وی احاطه شده است  اینکه هر کسی یک نسخه ای را برای او می پیچد، توصیه می شود حتما از متخصص تغذیه کمک بگیرند تا از راهنماهای غذایی مناسب تر و علمی تری برخوردار شوند چون ممکن است یک مادر بزرگ تجربه ی بالاتری داشته باشد اما بسیاری از اطلاعاتی که از سوی آنها منتقل می شود بسیار اشتباه است مثلا آنها مادران باردار را به مصرف دل، جگر و قلوه تشویق می کنند اما درست است که نیاز مادر باردار به آهن افزایش پیدا می کند اما اگر قرار باشد منبع تامین این آهن جگر باشد توصیه نمی شود چون خود این مواد از نظر علمی بیماری زا هستند و حتی ما توصیه می کنیم مصرف آن در دوران حاملگی عملا مصرف آن بطور کلی حذف شود و این اطلاعایت که از اطرافیان متنقل شود اما علم امروزه معتقد است باید بر اساس مبنای علمی رفتار و تصمیم گیری نمود نه تجربه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha