سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 110061

پزشکان کانادایی در یک بررسی جدید دریافتند کمبود ویتامین D در مادران باردار با افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها در کودکان آنها مرتبط است.

سلامت نیوز: پزشکان کانادایی در یک بررسی جدید دریافتند کمبود ویتامین D در مادران باردار با افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها در کودکان آنها مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در مطالعات پیشین آشکار شد که به طور کلی کمبود ویتامین D در مادران می‌تواند با آسیب‌دیدگی مینای دندان در نوزادان مرتبط باشد و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان در کودکان را افزایش می‌دهد.

دکتر «رابرت جی. شروت» در مطالعه جدید به بررسی تاثیر پایین بودن سطح ویتامین D در بدن مادر در دوران بارداری بر افزایش میزان پوسیدگی‌های دندانی در کودک پرداخت.

در این بررسی سطح ویتامین D در سه ماهه دوم یا سوم 207 زن باردار اندازه‌گیری شد و سپس وضعیت دندان‌های 135 کودک که به طور متوسط 16 ماهه بودند مورد معاینه قرار گرفت. به گفته محققان، سطح ویتامین D این زنان عمدتا در حد معمول بود اما حدود یک سوم آنان با کمبود این ویتامین مواجه بودند. همچنین 23 تا 36 درصد از این کودکان دچار پوسیدگی دندان بودند.

طبق بررسی‌های این محققان سطح ویتامین D پس از زایمان به طور قابل‌توجهی در زنانی که فرزندشان به پوسیدگی دندان مبتلا شدند پایین بوده است. در حقیقت بین کاهش سطح ویتامین D در مادران و افزایش ابتلای فرزندان آنان به پوسیدگی‌های دندانی ارتباط آشکاری وجود دارد.

متخصصان کانادایی معتقدند بهبود وضعیت تغذیه در طول تشکیل دندان‌ها و سال‌های نخست زندگی می‌تواند خطر پوسیدگی را در این کودکان کاهش دهد. همچنین اقدامات پیشگیرانه باید در دوران بارداری و از طریق دریافت مواد مغذی یا مکمل‌های ویتامین D انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha