سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 110064

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: با آغاز فعالیت کنه‌ها در فصل گرما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کریمه کنگو مسائل بهداشتی توسط افرادی که در تماس مستقیم با دام زنده و گوشت قرمز قرار دارند رعایت شود.

سلامت نیوز: مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: با آغاز فعالیت کنه‌ها در فصل گرما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کریمه کنگو مسائل بهداشتی توسط افرادی که در تماس مستقیم با دام زنده و گوشت قرمز قرار دارند رعایت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدعلی رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گوشت تازه آلوده و کشتار شده در خارج از کشتارگاه و  گزش کنه عامل بیماری است.

وی تصریح کرد: از اوایل بهار فعالیت کنه‌های ناقل بیماری آغاز و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به برخی از عوامل موثر در پیشگیری از انتقال این بیماری به انسان اشاره کرد و اذعان داشت: سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام‌ها، خرید گوشت از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی و تکه نمودن گوشت با دستکش از جمله این عوامل است.

رضایی یادآور شد: مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت دام کشتار شده خارج از کشتارگاه‌ها بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: دامپزشکی با همکاری سایر مراجع قانونی در پی برخورد با کشتار غیرمجاز دام و کاهش این عمل غیرقانونی و غیر بهداشتی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به نقش مهم مصرف‌کنندگان در کاهش عمل غیر مجاز کشتار غیر بهداشتی دام اشاره کرد و افزود: مصرف کنندگان با خرید گوشت ممهور به مهر سلامت بهداشتی از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی و عدم استقبال از عرضه گوشت حاصل از کشتار غیربهداشتی و خانگی دام نقش مهمی در کنترل این موضوع دارند.

رضایی با بیان این‌که از طریق گوشت غیربهداشتی امکان انتقال برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری خطرناک تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به انسان وجود دارد، متذکر شد: در برخی موارد انتقال این بیماری سبب مرگ انسان می‌شود.

وی ضمن هشدار به افراد سودجو که در زمینه کشتار غیر مجاز دام فعالیت دارند، گفت: با هماهنگی صورت گرفته با مراجع ذیصلاح با این افراد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در پایان از مردم خواست به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه ضمن توجه به توصیه‌های دامپزشکی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مورد کشتار دام در منازل و یا فروش گوشت در خارج از قصابی‌ها، موارد را به دامپزشکی از طریق سامانه ارتباطی 1512 و یا شماره تلفن‌های 5- 2233821 اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha