سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 110075

پژوهشگران دانشگاه تهران حسگری ساخته‌اند که قادر به تعیین میزان قند‌ خون است و چون از حساسیت بالایی برخوردار است، قابل کاربرد در صنایع غذایی و پزشکی، برای اندازه‌گیری غلظت گلوکز نمونه‌هاست.

سلامت نیوز:پژوهشگران دانشگاه تهران حسگری ساخته‌اند که قادر به تعیین میزان قند‌ خون است و چون از حساسیت بالایی برخوردار است، قابل کاربرد در صنایع غذایی و پزشکی، برای اندازه‌گیری غلظت گلوکز نمونه‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ساغر معصومی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی دانشگاه تهران و محقق طرح در این باره گفت: در ساخت این حسگر از نانولوله‌های کربنی- نانو ذرات اکسید آهن استفاده شده است. این زیست‌حسگر غیر آنزیمی است و از تکرارپذیری، پایداری و گزینش‌پذیری بالایی برخوردار است.

معصومی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت ذاتی آنزیم، شایع‌ترین مشکل زیست حسگرهای آنزیمی بی‌ثباتی آن‌ها است. علاوه بر این، فعالیت اکسید گلوکز به راحتی توسط درجه حرارت، pH محیط، رطوبت و مواد شیمیایی سمی، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با تولید این زیست‌حسگر غیرآنزیمی این مشکلات می‌تواند رفع شود.

وی افزود: استفاده از نانو لوله‌های کربنی در ساخت این حسگر، سبب افزایش سطح الکترود تا میزان 5 برابر می‌شود و از طرفی تغییر سطح نانولوله‌ها به کمک نانوذرات اکسید آهن، سبب بهبود فعالیت کاتالیستی زیست‌حسگر ساخته شده در اکسیداسیون گلوکز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha