سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳

در راستای ساماندهی کودکان خیابانی و کودکان بی‌سرپرست، شورای شهر تهران سامانسرای اختصاصی ویژه کودکان را راه‌اندازی می‌کند، اما نکته قابل توجه این خبر راه‌اندازی کمپ ویژه ترک اعتیاد کودکان است که خبر تلخی در دل آن نهفته، اینکه آمار کودکان مبتلا به اعتیاد باید قابل توجه باشد که ساخت کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان را لازم و ضروری می‌کند.

سلامت نیوز: در راستای ساماندهی کودکان خیابانی و کودکان بی‌سرپرست، شورای شهر تهران سامانسرای اختصاصی ویژه کودکان را راه‌اندازی می‌کند، اما نکته قابل توجه این خبر راه‌اندازی کمپ ویژه ترک اعتیاد کودکان است که خبر تلخی در دل آن نهفته، اینکه آمار کودکان مبتلا به اعتیاد باید قابل توجه باشد که ساخت کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان را لازم و ضروری می‌کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان،در همین راستا رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از کلنگ‌زنی سامانسرای اختصاصی ویژه کودکان در امسال خبر داد و گفت: در کنار این مددسرا، کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان ساخته خواهد شد. بودجه مددسرا و سامانسرای اختصاصی کودکان تامین شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان نیز در تهران ساخته خواهد شد. فاطمه دانشور در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات و سرفصل‌های کمیته اجتماعی شورای شهر اظهار داشت: این کمیته پس از شکل‌گیری شورای چهارم و زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شکل گرفت. 9 کمیته زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هستند که یکی از آنها کمیته اجتماعی شوراست. در حوزه اجتماعی، گستردگی کار بسیار زیاد است و در این زمینه کمیته اجتماعی کارگروه‌هایی را زیرمجموعه این کمیته تشکیل داد. 


رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: کارگروه زنان، کارگروه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران، کارگروه کودک، کارگروه مسوولیت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی، کارگروه معلولان و همچنین کارگروه جوانان از جمله کارگروه‌هایی هستند که زیرمجموعه کمیته اجتماعی تشکیل شده‌اند و به صورت تخصصی کار می‌کنند. در کارگروه زنان دغدغه‌های زیادی مطرح شده است و این در حالی است که در سال‌های اخیر در این حوزه تعامل سازنده و هدفمندی بین دستگاه‌ها وجود نداشته و به صورت جزیره‌ای کار شده است. متاسفانه به دلیل عدم تعامل و همکاری فی‌مابین دستگاه‌ها، هیچ‌یک از سازمان‌ها اطلاعی از نوع کارکرد دستگاه‌ها در حوزه زنان نداشتند، به‌طور مثال معاونت زنان رئیس‌جمهوری هیچ اطلاعی از امور زنان مجلس نداشته و شهرداری تهران نیز هیچ اطلاعی از این سازمان‌ها نداشته است. تشکیل نهاد فراقوه‌ای ویژه زنان می‌تواند کمک موثری را به مجمع زنان داشته باشد. نکته بعدی که در کارگروه زنان و در کمیته اجتماعی به آن پرداخته شده است، توجه به بنیان خانواده بوده است و در برنامه پنج ساله شهرداری و کمیسیون فرهنگی در این خصوص توجه ویژه‌ای شده است. با توجه به افزایش آمار طلاق و اعتیاد باید توجه ویژه‌ای به بنیان خانواده کرد و در این راستا باید دستگاه‌های مسئول تعامل سازنده‌ای را داشته باشند. همچنین باید مطالعه و پژوهش بیشتری شود تا دلیل افزایش آمار طلاق در کشور مشخص شود که در این زمینه شوراها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. تخصیص میزهای مشاوره رایگان، تقویت بینش زنان راجع به خودشان و کارآفرینی ویژه زنان از جمله موضوعاتی است که در کارگروه زنان و در کمیته اجتماعی در حال پیگیری قرار دارد. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید به سمت کسب‌وکارهای خانوادگی گام برداریم و در این زمینه تمام اعضای خانواده از جمله پدر، مادر و فرزند مشارکت داشته باشند، ضمن اینکه در سایر کشورها مدلی از این‌گونه کارها وجود دارد که باید آنها را براساس فرهنگ خودمان به‌روز کرده و از آنها استفاده کنیم. در سال جاری سامانسرای ویژه کودکان در یکی از مناطق تهران راه‌اندازی خواهد شد که کلنگ‌زنی این مجموعه نیز امسال انجام می‌شود. متاسفانه در حوزه ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در شهرداری تا به امروز اقدامات خوبی انجام نشده است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه توجه به آسیب‌های نوپدید از جمله اعتیاد اینترنتی، چت‌روم و ازدواج‌های اینترنتی از موضوعاتی است که در کارگروه آسیب‌های اجتماعی پیگیری خواهد شد. در ضمن با توجه به موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، بنا داریم از این ظرفیت در شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده کنیم و در ابتدا این موضوع را از طریق شرکت‌های زیرمجموعه طرف قرارداد شهرداری پیگیری خواهیم کرد. 
دانشور افزود: کارگروه دیگری که زیرمجموعه کمیته اجتماعی قرار دارد، کارگروه ویژه کودکان است که دبیرخانه این کارگروه در معاونت اجتماعی شهرداری تهران راه‌اندازی شده است. او در ادامه نشست خبری خود به برخی از بازدیدهای اعضای شورای شهر از NGOها و نهادهای مردمی اشاره کرد و گفت: در حاشیه این بازدیدها اعضای شوراها از آسیب‌های اجتماعی شهر مطلع می‌شوند که از جمله آن می‌توان به بازدید از محله محمودآباد و کوره‌های آجرپزی اشاره کرد که در آن محله متاسفانه تعدادی از خانواده‌ها در شرایط نامطلوب زندگی می‌کردند. تعدادی از افرادی که در این محدوده زندگی می‌کردند مهاجر و تعدادی دیگر ایرانی بودند که خوشبختانه از طریق اتاق بازرگانی قرار شد کانکس‌هایی برای این خانواده‌ها ساخته شوند که به‌زودی این کانکس‌ها با حضور اهالی رسانه نصب خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha