حرف و حدیث پشت كودكان كار زیاد است. كودكانی با چهره معصوم و لباس های كثیف كه به خاطر مبالغ ناچیز بین ماشین ها پرسه می زنند و خود را در معرض خطرات شهری قرار می دهند كه سر و پایش آلوده به بسیاری سیاهی ها و آلودگی هاست. دید مردم از كودكان كار محدود به خرید فال، دستمال كاغذی و گل یا دادن شكلات و پول به آنها ختم می شود.

باندی پشت كودكان كار نیست

سلامت نیوز:حرف و حدیث پشت كودكان كار زیاد است. كودكانی با چهره معصوم و لباس های كثیف كه به خاطر مبالغ ناچیز بین ماشین ها پرسه می زنند و خود را در معرض خطرات شهری قرار می دهند كه سر و پایش آلوده به بسیاری سیاهی ها و آلودگی هاست. دید مردم از كودكان كار محدود به خرید فال، دستمال كاغذی و گل یا دادن شكلات و پول به آنها ختم می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،از یك سو ته چهره كودكانی كه تبعه افغان هستند فكر مردم شهر را به سمتی خاص هدایت می كند و از سوی دیگر دیدن سریال هایی همچون آوای باران سایه پلیدی از باندهای خلاف بر چهره معصوم این كودكان می كشد. اینها تصوراتی است كه فاطمه دانشور روی آنها خط می كشد.

رییس كمیته اجتماعی شورای شهر در نشست خود با خبرنگاران بر این تاكید دارد كه بر اساس تحقیقات میدانی در سطح یك منطقه تهران، «باندی پشت سر كودكان كار نیست.» دانشور در نشست خود با سوالات زیادی از وضعیت كودكان كار تا بررسی میزان اعتیاد این كودكان و بحث آسیب های آنها مواجه شد. رییس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران خبرنگاران را در جریان تحقیقاتی قرار داد كه در منطقه سه تهران به انجام رسیده است و گواه آن است كه كودكان كار دغدغه معیشت خانواده را دارند و همین آنها را به خیابان های بالای شهر كشانده است.

وی گفت: واقعیت آن است كه در خصوص وضعیت كودكان كار خلافكری مشاهده می شود. گزارش رییس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران حكایت از آن دارد كه با حضور 120 داوطلب جوان از میان قشر تحصیلكرده كه در میان شان مهندس و دكتر هم حضور داشته اند منطقه سه تهران به عنوان پایلوت انتخاب شد تا كار تحلیل بر اساس منطقه یی كه تعداد كودك كار كمتری را در خود جای داده است، آغاز شود. موضوع تجزیه و تحلیل وضعیت كودكان كار با اقدامات میدانی شروع شد به طوری كه مددكاران اجتماعی روزانه باید به سر چهار راه ها و محل های پر تردد فعالیت كودكان كار از پارك وی تا ونك رفته و با بسته های غذایی با كودك به خانه هایشان می رفتند تا خاستگاه این كودكان مشخص شود.

بر اساس اظهارات دانشور نتایج تحقیقات نشان می دهدبر خلاف تصور عوام و آنچه رسانه ها در قالب سریال هایی چون آوای باران ترویج دادند اكثر كودكان كار خانواده دارند و باند ندارند. 80درصد خانه های این كودكان در منطقه 12 است. خانواده های این كودكان در شوش و هرندی زندگی می كنند و آنها هر روز صبح از این منطقه در نقاط دیگر شهر پخش می شوند.

رییس كمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تاكید بر اینكه این تحقیقات كاملامیدانی است و مددكار تا خانه كودكان كار رفته است، به خبرنگاران گفت: بر اساس گزارش مددكاران در آمد كودكان كار برای تامین معیشت ازهفته یی 25 هزار تومان تا روزی 500 هزار تومان متغیر بوده است. یكی از نكات جالب این گزارش آن است كه زمانی كه با مادران این كودكان مصاحبه شد، در 90درصد موارد گفتند اگر معیشت خانواده تامین شود، حاضرند كودكان را به مدرسه بفرستند و كارنامه تحصیلی را برای دریافت خدمات حمایتی به مسوولان ارائه دهند. براساس طرحی كه فاطمه دانشور در حال اجرای پایلوت آن تهران است و عقیده دارد این طرح در تهران جواب می دهد، معیشت این كودكان در قالب طرح مسوولیت پذیری اجتماعی تعریف شده است تا بر اساس آن، یك بنگاه اقتصادی مسوولیت معیشت 100 كودك كار را بر عهده بگیرد و مددكاران نظارت كنند تا كودكان به جای كار، در كلاس درس حاضر شوند.

دانشور خواستار توجه جدی به موضوع كودكان كار در سطح كلان كشور شد و گفت: با كمك یكی از موسسات، تست استعداد یابی از 600 كودك كار به عمل آورده ایم كه در میان آنها 50 نخبه با ضریب هوشی بسیار بالاشناسایی شدند اما اگر به استعداد این كودكان توجه نشود و رها شوند، آنها در آینده امنیت اجتماعی تهران را به خطر می اندازند چرا كه هوش سرشاری دارند و می دانندچگونه می توان یك بانك را خالی كرد و امنیت اجتماعی تهران را به خطر انداخت، پس باید هشدار داد تا به جای خیابان، این 50 كودك در مسیر سازندگی قرار گیرند.

دانشور در پاسخ به اینكه چرا وضعیت رسیدگی به آسیب های اجتماعی تهران كند است، گفت: حوزه آسیب های اجتماعی حوزه سختی است كه علاقه مندان كمی دارد و این در حالی است كه یك نماینده فعال NGO در تهران بهتر از نماینده شورای شهر از معضلات خبر دارد.

وی یكی از موضوعات مغفول مانده در تهران را بحث راه اندازی سامانسرای كودك عنوان كرد و گفت: موضوع ساخت سامانسرای كودك بر زمین مانده بود اما این موضوع نیازمند آن است كه خارج از نگاه حزبی و سیاسی معضل حل شود و با یك وحدت موضوع كودكان كار مورد توجه قرار گیرد.

وی با انتقاد از اینكه زیرساخت ها در شهرداری مهیا ست اما عده یی علاقه مند نیستند شهرداری تهران متولی این امور باشد، گفت: اگر بهزیستی به این حوزه ورود پیدا كند با مشكل زیرساخت ها مواجه است در حالی كه شهرداری تهران برخوردار از زیرساخت ها ست.

دانشور همچنین در خصوص برخورد قهری با كودكان كار گفت: برای به اجبار جمع كردن كودكان كار مشكل قانونی داریم كه اجازه مداخله به مددكاران داده نمی شود و این ناشی از ضعف قوانین است اما اكنون نواقص قانونی را می شناسیم و به دنبال رایزنی با قوه مقننه برای تامین نیاز قانونی هستیم. رییس كمیته اجتماعی گفت: تاكنون سامانسرای كودكان در ایران نداشته ایم و در حال طراحی مدل هستیم. ظرف حداقل سه ماه آینده این مدل طراحی می شود.
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha