سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷

افرادی كه از نظر عاطفی و روانی سالم هستند به آسانی می‌‌توانند احساسات و رفتار خود را كنترل كنند. آنها قادرند مسئولیت زندگی را بر عهده بگیرند، با چالش‌ها مبارزه كنند، با دیگران ارتباطات قوی داشته باشند و وقتی اتفاق بدی برای آنها می‌افتد، دوباره از نو آغاز و حركت می‌كنند.

سلامت روان چگونه شارژ می‌شود

سلامت نیوز: افرادی كه از نظر عاطفی و روانی سالم هستند به آسانی می‌‌توانند احساسات و رفتار خود را كنترل كنند. آنها قادرند مسئولیت زندگی را بر عهده بگیرند، با چالش‌ها مبارزه كنند، با دیگران ارتباطات قوی داشته باشند و وقتی اتفاق بدی برای آنها می‌افتد، دوباره از نو آغاز و حركت می‌كنند.

متأسفانه بیشتر مردم توجهی به سلامت روحی و روانی خود ندارند و فقط زمانی كه به مشكل برمی‌خورند، متوجه آن می‌شوند؛ ولی همان‌قدر كه صرف زمان و انرژی برای حفظ سلامت فیزیكی مهم است، سلامت روانی و عاطفی نیز اهمیت دارد. هر چقدر زمان و انرژی بیشتری به سلامت عاطفی خود اختصاص دهید، قوی‌تر می‌شوید. خوشبختانه با انجام بسیاری از كارها می‌توانید روحیه خود را تقویت كنید و بیشتر از زندگی لذت ببرید.

بهداشت روانی و یا سلامت عاطفی چیست؟
سلامت روانی و یا احساسی به رفاه روانی و آرامش روحی اطلاق می‌گردد و شامل احساسی كه نسبت به خود دارید و كیفیت روابط شما با دیگران و توانایی مدیریت احساسات و مبارزه با مشكلات می‌شود. سلامت روانی صرفاً به معنای نبود مشكلات بهداشت روانی نیست، بلكه چیزی بیش از عدم ابتلا به افسردگی، اضطراب و یا دیگر مسائل روانی است. سلامت روانی علاوه بر نداشتن بیماری‌های روانی به داشتن ویژگی‌های مثبت مربوط می‌شود. اینكه احساس بدی ندارید به این معنا نیست كه احساس خوبی دارید. گاهی برخی افراد علی‌رغم اینكه احساسات منفی ندارند، از سلامت روحی و روانی برخوردار نیستند و لازم است كاری انجام دهند تا احساس مثبت بیشتری داشته باشند.

خصوصیات افرادی كه به لحاظ ذهنی و عاطفی در سلامتند

  احساس رضایت  زندگی شاد و پرخنده  توانایی مقابله با استرس و مبارزه با مشكلات داشتن هدف و معنا در زندگی و روابط   انعطاف‌پذیری برای یادگیری چیزهای جدید انطباق با تغییرات زندگی  تعادل میان كار و تفریح، استراحت و فعالیت و ...  توانایی ایجاد و حفظ رابطه  اعتماد به نفس بالا
 این ویژگی‌های مثبت موجب تقویت روابط و بهبود ویژگی‌های مثبت دیگر می‌شود و مقابله با چالش‌ها و تنش‌های زندگی را آسان می‌كند و زندگی را به سمت كمال سوق می‌دهد.

 نقش انعطاف‌پذیری در سلامت روحی و عاطفی چیست؟
 داشتن سلامت روحی و عاطفی به این معنا نیست كه فرد هیچ‌گاه دچار مشكلات عاطفی نخواهد شد. همه ما به نوعی ناامیدی و از دست دادن‌ها و تغییرات را تجربه خواهیم كرد و از آنجا كه تمام اینها بخش طبیعی از زندگی هستند، هر یك از ما می‌توانیم به غم و اندوه، اضطراب و استرس دچار شویم. تنها تفاوت در این است كه افرادی كه به لحاظ روحی سالم هستند، می‌توانند خیلی زود استرس و غم و بدبختی را كنار بگذارند. به این توانایی انعطاف‌پذیری می‌گویند كه فرد با حفظ نگرش مثبت با شرایط دشوار مقابله می‌كند. آنها در مشكلات و زمان‌های بد زندگی همچنان انعطاف‌پذیر خواهند بود و خلاقیت و تمركز خود را حفظ می‌كنند و خوب باقی می‌مانند. یكی از عوامل كلیدی در انعطاف‌پذیری حفظ احساسات و ایجاد تعادل و تنظیم استرس در زندگی است. احساسات خود را به رسمیت بشناسید و آنها را به شیوه‌ای مناسب بیان كنید تا به افسردگی، اضطراب و دیگر حالت‌های منفی دچار نشوید. یكی دیگر از عوامل كلیدی، داشتن یك شبكه حمایتی قوی است. تشویق و حمایت و اعتماد دیگران موجب افزایش انعطاف‌‌پذیری در دوران سخت زندگی می‌شود.

 نقش سلامت جسمی در سلامت روحی و عاطفی

 سلامت جسمی با سلامت روحی و عاطفی مرتبط است.  مراقبت از بدن، اولین گام قدرتمند در جهت حفظ سلامت روانی و عاطفی است. ذهن و بدن با یكدیگر مرتبط هستند. هنگامی كه سلامت جسمی خود را بهبود می‌بخشید به طور خودكار سلامت روحی شما نیز تقویت می‌شود. به عنوان مثال، ورزش نه تنها موجب سلامت فیزیكی می‌شود، بلكه با افزایش ترشح اندورفین، خلق و خو و روحیه فرد را نیز بهبود می‌بخشد. فعالیت‌ها و انتخاب‌های روزانه شما بر سلامت جسمی و عاطفی‌تان تأثیر می‌گذارد. استراحت كافی داشته باشید، برای حفظ سلامت روح و روان، مراقبت از بدن بسیار اهمیت دارد كه یكی از شیوه‌های مراقبت از بدن، خواب و استراحت كافی است. به منظور عملكرد بهینه، بیشتر مردم به 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه‌روز نیازمندند.

 اطلاعات خود را در مورد ورزش و تغذیه افزایش دهید
 تغذیه موضوع پیچیده‌ای است و داشتن یك رژیم سالم غذایی كار آسانی نیست، ولی هر چه بیشتر در مورد آنچه كه می‌خورید، بدانید و اطلاعات خود را در مورد چگونگی تأثیر غذاها بر روحیه بیشتر كنید، بهتر می‌توانید به آن عمل كنید و در نتیجه با بهبود فیزیكی به لحاظ بهداشت روانی نیز در وضعیت بهتری قرار خواهید گرفت. ورزش، استرس را از بین می‌برد و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. ورزش پادزهری قوی است كه با استرس، اضطراب و افسردگی مبارزه می‌كند. مقدار فعالیت روزانه خود را افزایش دهید. مثلاً به یك پیاده‌روی كوتاه بروید و یا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده كنید. برای سلامت روح و جسم‌تان باید حداقل روزانه 30 دقیقه ورزش كنید. هر روز در برابر نورخورشید قرار بگیرید؛ چرا كه نور خورشید روحیه را تقویت می‌كند. روزانه 10 تا 15 دقیقه در محیط باز و در برابر نورخورشید باشید. می‌توانید این كار را زمانی انجام دهید كه در حال ورزش، باغبانی و یا فعالیت‌های اجتماعی هستید. به منظور حفظ و تقویت سلامت روانی خود، به نیازها و احساسات خود توجه كنید و اجازه ندهید كه احساسات منفی و استرس بر شما چیره شوند. بین مسئولیت‌های روزانه و كارهایی كه از انجام آن لذت می‌برید تعادل ایجاد كنید. اگر مراقب خودتان باشید، بهترمی‌توانید با چالش‌ها و مشكلات مبارزه كنید. با انجام فعالیت‌هایی كه به طور طبیعی ترشح اندورفین را در بدن شما زیاد كرده و احساس بهتری ایجاد می‌كنند، مراقب خود باشید، برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

انجام فعالیت‌هایی كه احساس بهتری ایجاد می‌كند

 كارهایی انجام دهید كه تأثیر مثبت بر دیگران داشته باشید و كلاً برای دیگران مفید باشید. این حس، اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.
 نظم و انضباط داشته باشید كه كنترل خود و محیط اطراف حس امیدواری و توانایی را در شما ایجاد می‌كند و به این ترتیب بهتر می‌توانید با افكار منفی مبارزه كنید.
 چیزهای جدید یاد بگیرید، سفر بروید و در كلاس‌های آموزشی شركت كنید، به دیدن موزه‌ها بروید حتی یادگیری یك زبان جدید نیز بسیار مفید خواهد بود.
 از زیبایی طبیعت و هنر لذت ببرید. مطالعات نشان می‌دهند كه قدم زدن در یك باغ می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و استرس را كاهش دهد. همین موضوع هنگام رفتن به پارك یا گالری هنری و یا پیاده‌روی و نشستن در ساحل دریا نیز صادق خواهد بود.
 استرس خود را مدیریت كنید. استرس طولانی مدت، صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت روانی و فیزیكی وارد می‌كند. اگرچه نمی‌توان از تمامی عوامل استرس‌زا دوری كرد، ولی با راهكارهایی خاص می‌توانید استرس را مدیریت كنید.
 عادات ناسالم روانی را مانند نگرانی از خود دور كنید و این عادات ذهنی تكراری را دور بیندازید و ترس تخلیه انرژی منفی را به فراموشی بسپارید.

راهنمایی‌ها و استراتژی‌های مراقبت از خود
 به حواس خود متوسل شوید و آرام بمانید، با توسل به پنج حس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی، به آرامش برسید. به یك موسیقی دلنواز گوش دهید، به باغ گل‌ها بروید و از مناظر و عطر آن لذت ببرید.
 در كارهای خلاقانه شركت كنید و حواس و خلاقیت خود را به چالش بكشانید؛ كارهایی همچون باغبانی، نقاشی، نوشتن، نواختن یك ساز و ... .
 تفریح، از ضروریات سلامت روح و روان است. كارهایی را بدون دلیل و صرفاً به منظور اوقات فراغت و تفریح انجام دهید، به سینما بروید و یك فیلم خوب ببینید و یا یك كتاب بخوانید و یا حتی به یك دوست تلفن بزنید و بااو صحبت كنید.
 زمانی را به تفكر و قدردانی از خدا اختصاص دهید و در مورد چیزهایی كه دارید، سپاسگزار باشید. اگر كمی مثبت باشید، حتی می‌توانید از اینكه از غروب آفتاب لذت می‌برید، قدردان خداوند باشید.
 تمام افراد با یكدیگر متفاوت هستند و ممكن است هر فردی از كاری خاص لذت ببرد. همان كار را بیابید و آن را انجام دهید. مهم این است كه فعالیت‌هایی را انجام دهید كه از انجام آنها لذت می‌برید.
 مهم نیست كه چقدر زمان را صرف بهبود سلامت روانی خود می‌كنید، گاهی برای دستیابی به بهداشت روانی به حمایت و كمك دیگران نیاز خواهیم
داشت.
انسان‌ها موجوداتی اجتماعی و به لحاظ عاطفی نیازمند ایجاد رابطه مثبت با دیگران هستند. مغز اجتماعی ما نیاز به همراه دارد؛ حتی زمانی كه به دیگران بدگمان هستیم و یا احساس خجالت می‌كنیم. تعاملات اجتماعی، به خصوص صحبت در مورد مشكلات‌مان با دیگران، استرس را كاهش می‌دهد. یك شنونده خوب پیدا كرده و رودررو با او در مورد احساسات خود صحبت كنید. یك شنونده خوب شما را انتقاد و یا قضاوت نمی‌كند. بهترین راه برای یافتن یك شنونده خوب، این است كه خود برای دیگران شنونده خوبی باشید. دوستی‌های خود را گسترش دهید؛ مطمئناً یك شنونده خوب خواهید یافت.

عوامل خطر برای مشكلات روانی و عاطفی
سلامت عاطفی و روانی با تجربه‌های شما شكل می‌گیرند. تجربه‌های دوران كودكی بسیار مهم هستند. عوامل ژنتیكی و بیولوژیكی نیز نقش مهمی دارند؛ اگرچه تجربه می‌تواند آنها را تغییر دهد، عوامل خطری كه می‌توانند سلامت روحی و روانی را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:
اتصال و وابستگی كم به زندگی، احساس تنهایی، ناامنی، گیجی  صدمه و یا آسیب جدی در اوایل زندگی همچون تجربه مرگ یكی از والدین و یا جنگ و یا بستری شدن در بیمارستان  تجربه‌های منفی كه شما را در زندگی ناتوان می‌كنند و احساس می‌كنید هیچ كنترلی روی زندگی خود ندارید. بیماری، به‌ویژه هنگامی كه مزمن و ناتوان كننده باشد و یا مجبور باشید برای درمان جدای از دیگران زندگی كنید.  عوارض جانبی داروها، به خصوص در سالمندانی كه تنوع مصرف داروهای آنها زیاد است. هیچ‌گاه برای ایجاد تغییر، عوامل داخلی و یا خارجی كه سلامت روان را تهدید می‌كنند دیر نیست. عوامل خطر را می‌توان با روابط قوی و شیوه زندگی سالم و راهكارهای مقابله با استرس و احساسات منفی، از بین برد. اگر تلاش كردید تا سلامت روانی خود را بهبود ببخشید ولی موفق نشدید، حتماً با یك مشاور مشورت كنید.

 نكاتی برای ارتباط با دیگران

از جلوی تلویزیون و یا پشت صفحه كامپیوتر بلند شوید. ارتباطات باید شفاهی و مستقیم باشند. روابط را در دنیای واقعی جویا شوید و دنیای مجازی را فراموش كنید. اوقات فراغت خود را با افرادی سپری كنید كه به آنها علاقه دارید. افرادی را برای دوستی انتخاب كنید كه افرادی مثبت و خوش‌بین هستند. حتماً این افراد در میان همسایگان، فامیل و یا همكاران شما وجود خواهند داشت. برای ملاقات دوستان‌ خود داوطلب شوید. مفید بودن برای دیگران احساس خوبی در شما ایجاد می‌كند. هیچ محدودیتی برای كمك به دیگران در نظر نگیرید. می‌توانید به عنوان داوطلب به مراكز خیریه، مدارس و ... كمك كنید.

منبع:دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha