چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 110146

جدیدترین آمار اعلام‌شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران، نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود 20میلیون تن زباله تولید می‌کنند. مطالعات کشوری در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان می‌دهد سرانه تولید روزانه زباله برای هر نفر 700 گرم است.

سلامت نیوز:جدیدترین آمار اعلام‌شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران، نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود 20میلیون تن زباله تولید می‌کنند. مطالعات کشوری در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان می‌دهد سرانه تولید روزانه زباله برای هر نفر 700 گرم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،این عدد را روز گذشته علی نوذرپور معاون امور شهرداری‌ها و دهداری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور در نشست هم‌اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی کشور اعلام کرد. با درنظرگرفتن همین موضوع و توجه به این نکته که بر اساس آخرین آمار منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار، جمعیت کل کشور 77میلیون‌و380هزارنفر بوده، اگر میزان زباله تولیدشده توسط این جمعیت در یک روز را محاسبه کنیم به عدد 54میلیون‌و166هزار کیلوگرم زباله در روز می‌رسیم. حالا ضرب‌کردن همین عدد در 365روز سال نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه 19میلیون‌و770هزار تن زباله تولید می‌کنند. برای درک بهتر این میزان تولید زباله که نزدیک به 20میلیون تن در سال است، بهتر است بدانیم کل تولید گندم در ایران، سالانه کمتر از 15میلیون تن و کل تولید برنج در کشور سالانه در حدود دومیلیون‌و300هزار تن است.
از میزان کل زباله‌های تولیدشده در کشور 20درصد زباله‌های تولیدشده توسط روستاییان است و 80درصد مابقی را ساکنان شهرهای کشور تولید می‌کنند. با این همه، آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی مسوولان نشان می‌دهد از این میزان تنها 20درصد زباله‌های شهری بازیافت می‌شود. 20درصد زباله شهری به نسبت کل زباله‌های تولیدی در کشور برابر با سه‌میلیون‌و160هزار تن می‌شود. این عدد حکایت از آن دارد که سالانه 16میلیون‌ و 610‌هزار تن زباله تولیدشده در زمین دفن می‌شود.
معاون امور شهرداری‌ها و دهداری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور همچنین در مراسم روز گذشته در سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: «از دهه 70 تا امروز اولویت اصلی وزارت کشور، دفع بهداشتی و اصولی پسماند بوده و به همین دلیل در یک دهه اخیر70 میلیارد تومان از ردیف بودجه سالانه کشور به پسماندهای ساحلی اختصاص یافته است.» وی با بیان اینکه 5/6 میلیاردتومان از اعتبار سال گذشته برای مدیریت پسماندهای ساحلی اختصاص یافت، افزود: «در همین راستا امسال نیز، 12میلیاردتومان از ردیف بودجه سال 93 برای مدیریت پسماندهای ساحلی تخصیص داده شد.»
نوذرپور در ادامه به پسماندهای ساحلی در کشور اشاره کرد و گفت: «21/5 درصد از کل پسماند کشور در استان‌های ساحلی تولید می‌شود و سرانه تولید روزانه زباله که برای هر نفر 700 گرم است، در استان‌های ساحلی حدود 800 گرم گزارش شده است.»
نوذرپور همچنین با اعلام اینکه تنها 20درصد پسماندهای شهری بازیافت می‌شوند، افزود: «دودرصد پسماندها دفن بهداشتی دارند و مابقی نیز به‌صورت عادی دفن می‌شوند.» این مقام‌مسوول با اشاره به برنامه جدید دولت یازدهم در مورد مدیریت پسماندها، اظهار کرد: «طبق این برنامه مقرر شد تا پایان سال‌جاری با انجام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اصولی و دقیق، بازیافت زباله از 20درصد به 60درصد و دفن بهداشتی زباله نیز از دودرصد به 20درصد افزایش یابد، همچنین 30درصد پسماندها در مبدا تفکیک شود.»
در نشست هم‌اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی کشور، سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز یکی دیگر از سخنرانان بود. او هم در صحبت‌های خود عدد و رقم‌های دیگری را از وضعیت تولید زباله در کشور اعلام کرد. این مقام‌مسوول با اذعان به اینکه امروز زباله به بحرانی خطرناک در محیط‌زیست و بهداشت کشور تبدیل شده است، گفت: دفع غیراصولی، تفکیک غیربهداشتی زباله به‌گونه‌ای که تنها 10درصد زباله‌های کشور در مبدا تفکیک می‌شوند و فقدان مدیریت پسماند دریانوردی و گمرکی، از مهم‌ترین چالش‌های حوزه پسماند کشور است. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، عدم تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانون مدیریت پسماند کشور مصوب سال 1384 را یکی از نقاط ضعف بزرگ در این مساله دانست که ناشی از نبود مدیریت صحیح محیط‌زیست در سال‌های گذشته است.
«متصدی» نبود آموزش مردمی به‌منظور کاهش تولید زباله را یکی از چالش‌های مهم مدیریت پسماند کشور اعلام کرد و گفت: «افزایش تولید زباله در ایران خلاف روند کاهش تولید زباله در دنیاست و این روند، آنچنان صعودی است که در برخی شهرها حتی جمع‌آوری روزانه زباله در موارد متعدد هم جوابگو نیست، درحالی‌که در برخی شهرهای دنیا، بازه زمانی جمع‌آوری زباله به دوروز یا سه‌روز یک‌بار افزایش یافته است.» این مقام‌مسوول همچنین با ابراز نگرانی از روند رو به رشد استفاده از ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی و به‌طور کلی مواد پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر توسط مردم، گفت: «در برخی نقاط ایران شاهد جنگل‌های پلاستیکی به‌جای جنگل‌های طبیعی هستیم.»  «متصدی» در انتهای صحبت خود ابراز امیدواری کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تا پایان سال 1395 شاهد رفع معضل پسماند سواحل کشور و تا پایان سال 1393 شاهد رفع معضل پسماندهای صنعتی، پزشکی، کشاورزی و خانگی خواهیم بود.»
دیگر حاضران در این نشست، استانداران و روسای ادارات کل محیط‌زیست هفت استان ساحلی کشور شامل گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha