چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 110153

سرطان یک بیماری جدید نیست ولی امروزه به علت تحقیقات بیشتری که در مورد آن انجام شده است، اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کرده ایم.

سلامت نیوز:سرطان یک بیماری جدید نیست ولی امروزه به علت تحقیقات بیشتری که در مورد آن انجام شده است، اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کرده ایم.

 ریشه کلمه سرطان: پدر علم طب، بقراط (پزشک یونانی) هم سرطان را می شناخت. بقراط از کلمات یونانی «کارسینوس» و «کارسینوما» استفاده می کرد و به همین علت سرطان را، «کارسینوس» می گویند. این کلمه در واقع برای توصیف کردن خرچنگ به کار برده می شد که طبق دیدگاه بقراط به یک غده شباهت دارد. اگرچه به نظر عده ای بقراط این بیماری را نام گذاری کرده اما باید دانست که وی کاشف این بیماری نبوده است. در واقع تاریخچه این بیماری به سال ها قبل از دوره بقراط بر می گردد.

 اولین مورد مستند شده بیماری سرطان:

قدیمی ترین مورد تشخیص سرطان در مصر و در ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح(ع) گزارش و جزئیات آن روی پاپیروس ثبت شده است که در آن ۸ مورد غده سرطانی از جمله سرطان سینه را ذکر کرده اند. آن زمان با سوزاندن غده برای از بین بردن بافت آن تلاش می شد. نکته دیگری که درباره سرطان ثبت شده، این است که هیچ درمانی جز مصرف تسکین دهنده برای این بیماری نبوده است. مشخص است که مصریان باستان، قادر به تشخیص غده خوش خیم و بدخیم بودند و طبق آنچه در نوشته های آنان آمده است، غده های روی پوست همانند امروز از طریق جراحی برداشته می شده است.

 پزشکان در قدیم، علت ایجاد سرطان را چه می دانستند؟

بقراط معتقد بود که بدن انسان دارای ۴ نوع مایع یعنی خون، بلغم، صفرای زرد و صفرای سیاه [سودا] است و اضافه بودن صفرای سیاه [سودا] در هر جای بدن باعث سرطان می شود.

این نظریه درباره علت سرطان تا هزار و ۴۰۰ سال بعد هم مطرح بود.

 آسیب شناسی کالبد

کالبدشناسی راهی را برای مطالعه بیشتر درباره اعضای بدن گشود.در سال ۱۷۶۱، کالبد شکافی ها برای مشخص شدن علت مرگ بیماران انجام می گرفت. اولین فردی که این گونه کالبد شکافی ها را انجام می داد، شخصی ایتالیایی به نام «جیوانی مورگانی پادوا» بود.

 علل سرطان:

در قرن ۱۷ نظریه لینف جایگزین نظریه صفرای سیاه [سودا] بقراط درباره علت سرطان شد.محققان معتقد بودند اختلال سیستم لنفاوی علت بروز این بیماری است. در اواخر قرن ۱۹ رودلف دیرچو پزشک آلمانی تشخیص داد که سلول های سرطانی از سلول های سالم به وجود می آید. نظریه های دیگری هم درباره علت سرطان مطرح شد از جمله آسیب دیدگی، انگل و... این که سرطان مانند مایع در بدن انتشار پیدا می کند. بعدها یک پزشک آلمانی به این نتیجه رسید که سرطان از طریق سلول های بدخیم انتشار پیدا می کند. در سال ۱۹۲۶ به اشتباه جایزه نوبل به دانشمندی تعلق گرفت که ادعا می کرد علت بروز سرطان وجود نوعی کرم است.در قرن بیستم تحقیقات متعددی در زمینه سرطان انجام شد که موفقیت های بزرگی را به همراه داشت. در این تحقیقات، ماده سرطان زا، شیمی درمانی، پرتو درمانی و راه های بهتر تشخیص سرطان کشف شد. امروزه درمان برخی انواع سرطان ها امکان پذیر است و تحقیقات بیشتری در حال انجام است.

واقعیت ها

*به طور میانگین علت ابتلا به ۵ تا ۱۰ درصد انواع سرطان ها کاملاً ارثی است. اغلب سرطان ها به دلیل ترکیبی از ارث و عوامل محیطی به وجود می آید.

*استنشاق دود دخانیات، به طور میانگین عامل ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه است. استعمال تنباکو، طی دهه های اخیر، جان ۵۰ میلیون نفر را گرفته است. در صورت تداوم این روند، بر اثر مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض دود آن این آمار افزایش می یابد،به بیان دیگر در هر ۶ ثانیه یک نفر جان خود را از دست می دهد.

به نقل از MSNBC افرادی که شب ها کمتر از ۶ ساعت می خوابند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون قرار دارند.

*از هر ۸ مرگ در سراسر جهان یک مورد به علت سرطان است. مرگ و میر بر اثر سرطان از مجموع مرگ و میر ناشی از ایدز، سل و مالاریا بیشتر است.

در سال ۲۰۰۸ در سراسر جهان ۷ میلیون و۶۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست دادند. به عبارت دیگر در هر روز ۲۱ هزار بیمار مبتلا به سرطان فوت کردند. برآورد می شود تا سال ۲۰۳۰، 21.4 میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان در سراسر جهان گزارش شود.

محققان معتقدند که پس از فاجعه هسته ای در چرنوبیل آمار ابتلا به سرطان افزایش یافته است.

در اغلب کشورهای خاورمیانه کمتر به بیماری سرطان سینه و پیشگیری از آن توجه می شود. این امر باعث شده است این سرطان در بین زنان این منطقه شیوع پیدا کند.

* طی یک عمل جراحی ۱۳ ساعته روی یک دختر ۱۱ ساله تگزاسی، پزشکان موفق شدند یک تومور بدخیم مغزی را از طریق بینی خارج کنند.

* نخستین توصیف از سرطان در پاپیروس ادوین اسمیت آمده است که به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

در این متن درباره سرطان سینه توضیحاتی داده شده است. اگرچه سرطان سینه از طریق سوزاندن درمان می شد اما نویسنده ذکر کرده است که این بیماری درمان ندارد.

* از فوریه سال ۲۰۰۹ بیش از ۴۰ میلیون دوز واکسن پیش گیری از سرطان دهانه رحم در دنیا توزیع شده است که FDA و CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) ادعا می کنند این واکسن از سرطان دهانه رحم پیشگیری می کند.

* نیترات ها، افزودنی های شیمیایی است که برای نگهداری و افزودن طعم به اغلب گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و هات داگ اضافه می شود. به محض ورود این ماده شیمیایی به بدن، در مقابل مواد شیمیایی بدن واکنش نشان می دهد و به ماده سرطان زا تبدیل می شود. (آمریکایی ها سالانه بیش از ۲۰ میلیارد هات داگ مصرف می کنند.)

*شایع ترین سرطان زنان در سراسر جهان، سرطان سینه است.

در سال ۲۰۰۸، به طور میانگین 1.4 میلیون مورد جدید ابتلا به این نوع سرطان گزارش شد. سرطان سینه علت عمده مرگ و میر زنان در سراسر جهان است و به طور میانگین سالی ۴۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند.

*محققان معتقدند، بیش از نیمی از سرطان ها و مرگ و میرهای ناشی از آن قابل پیشگیری است.

*در سال ۲۰۰۸، سرطان دهانه رحم، سومین سرطان شایع اعلام شد. حدود ۵۲۹ هزار و ۸۰۰نفر به این نوع سرطان مبتلا شدند که بیش از ۸۵ درصد مبتلایان، ساکن کشورهای توسعه یافته بودند.

*۷۷درصد انواع سرطان ها در افراد ۵۵  سال به بالا دیده می شود.

*نتایج اغلب تحقیقات نشان می دهد، اضافه وزن، طول عمر زنان مبتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد؛ در مقابل بیمارانی که فعالیت جسمی خوبی دارند، کمتر بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست می دهند.

*بیماری سرطان زمینه ابتلای فرد به بیماری های دیگر را نیز ایجاد می کند.

عفونت پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین عفونت ویروسی است که از طریق جنسی منتقل می شود.

*رعایت نکردن بهداشت دهان می تواند باعث التهاب لثه شود. به مرور زمان با افزایش التهاب در بدن، خطر بروز سرطان افزایش می یابد.

*تا سال ۲۰۰۸، حدود ۱۷۵ هزار مورد جدید از سرطان در سراسر جهان در کودکان تا سن ۱۴ سالگی بروز کرده است و به طور میانگین در سال ۲۰۰۸، حدود ۹۶هزار کودک بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند.

منبع :روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha