چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

یک جامعه شناس گفت: نداشتن عفت و پاکدامنی باعث می شود تا افراد به سمت ازدواج نرفته و حتی روابط نامشروع نیز می تواند آمارهای طلاق را افزایش دهد.

روابط نامشروع طلاق را افزایش می دهد

سلامت نیوز: یک جامعه شناس گفت: نداشتن عفت و پاکدامنی باعث می شود تا افراد به سمت ازدواج نرفته و حتی روابط نامشروع نیز می تواند آمارهای طلاق را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، دکتر امان الله قرایی مقدم با اشاره به 4/0 درصد افزایش طلاق و ایجاد زنگ خطر برای جوانان، گفت: عوامل بسیاری وجود دارد که سبب بی رغبتی به ازدواج و تاخیر در سن ازدواج هستند.

وی افزود: به طور کلی 4 عامل در دنیا و ایران باعث تاخیر در ازدواج می شوند. 4 سال تحصیل، 2 سال سربازی رفتن پسرها، 3 سال تقریبا برای کار پیدا کردن می تواند از این دسته از عوامل باشد.

وی ادامه داد: اشتغال و بیکاری عامل دیگری است که با وجود هزینه های بالای زندگی ازدواج را به تاخیر می اندازد. همچنین تفریحات بیرون از خانه برای هردو قشر می تواند این مساله را برای جوانان کم رنگ کند.

نداشتن عفت، طلاق ها را افزایش می دهد

این جامعه شناس با بیان اینکه فرهنگ ما 2 لایه دارد، گفت: لایه بیرونی و ظاهری دیده شده اما لایه درونی همان عفت و اسلام است که در برخی از جوانان ما وجود ندارد و این دلیل بسیاری از طلاق ها است.

وی بیان کرد: روابط نامشروع که بدون خجالت و رعایت عرف در جامعه وجود دارد، بسیاری از نگرانی ها را به وجود می آورد. طی آمار و پژو هش های انجام شده در کرج این روابط 33 درصد دیده شده اما در تهران به طور قطع این آمار بیشتر است.

قرایی مقدم تصریح کرد: مسایل اقتصادی، تشریفات و چشم و هم چشمی نیز باعث بی میلی در ازدواج می شود. اما در مورد طلاق 17 عامل بررسی شده که یکی از آن ها بسیار مهم تلقی شده است.

به گفته وی آنومی اجتماعی یعنی عقیم شدن ذهنیت پسران و دختران عامل مهم در طلاق شمرده شده است.

این جامعه شناس افزود: به عبارتی جامعه در حال دو دستگی شدن فکر دختران و پسران است. پسران در ساخت فکری گذشته زندگی کرده و دختران دگرگون شده و احساس برابری می کنند.

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: دخالت نابه جای خانواده ها و شناخت کم و ناکافی از همدیگر باعث شده تا طلاق بیشتر دیده شود. دوران نامزدی شناخت بیشتر شده و آمار طلاق کاسته می شود.

وی خویشاوندی را عامل کاهش طلاق دانست و گفت: اعتیاد وناتوانی جنسی از عوامل دیگر طلاق است. به نظر بنده فروریختن ارزش ها و هنجارها همچنین کمبود باورهای دینی ازدواج را کم رنگ می کند.

وی ادامه داد: اکنون از هر 4 اردواج یک طلاق دیده می شود و این مساله نگران کننده است چراکه 33 درصد از زن های شوهردار رابطه جنسی نامشروع داشته اما کمترین میزان طلاق در بین خویشاوندان (4/0)، معلمان (5/0) و پرستاران (10/0) دیده شده است.

وی در رابطه با راهکارهای جلوگیری از طلاق بیان کرد: باید تمام این مسایل کاسته شود. حتی مراکز مشاوره و حالات پدر و مادر نیز بر تصمیم گیری افراد برای ازدواج بسیار موثر است. ازدواج باید با شناخت و تصمیم منطقی صورت گیرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha