گروهی از محققان کره ای و آمریکایی روش جدیدی را کشف کردند که به کمک آن می توان فرایند ارتباطی میان اعصاب را به روشی موثر و دقیق بازسازی کرد و از آن در درمان بیماریهای تخریب نورونی چون آلزایمر بهره گرفت.

محققان موسسه پیشرفت علم و فناوری کره، دانشگاه ایالت ایلینویز و دانشگاه ایالت آیوا در آمریکا پروتئینی را کشف کردند که به کمک آن می توان فرایند ارتباطی میان اعصاب را به روشی موثر و دقیق بازسازی کرد و از آن در درمان بیماریهای تخریب نورونی چون آلزایمر بهره گرفت.

نورونها که سلولهای قابل تحریک با الکتریسته در دستگاه عصبی هستند مهمترین پایه مولکولی در پردازش و انتقال اطلاعات به شمار می روند.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله علمی "نیچر بیولوژی مولکولی و ساختاری" منتشر کرده اند در تحقیقاتی که از آگوست 2006 آغاز شده است موفق شدند فرایند انتقال عصبی را با استفاده از نوع خاصی پروتئین با عنوان "کامپلکسین" ( Complexin) ترکیب کردند.

ویژگی دیواره سلول که به دو بخش آب دوست و آب گریز تقسیم شده ایجاد آن را در لابراتوار دشوار می کند اما اکنون این محققان موفق شدند این مشکل را به وسیله پلیمرهای لایه بندی شده روی یک سطح آب دوست شیشه کواترزی حل کنند.

این محققان همچنین دریافتند که پروتئین "کامپلکسین" همانند نوعی شتاب دهنده در مراحل انتقال عصبی عمل می کند.

در این میان یک پروتئین از خانواده "کامپلکسین" با عنوان SNARE در ساخت انتقال دهنده های عصبی، بازسازی شیمیایی و تقویت و تعدیل سیگنالهای میان سلولهای عصبی مورد توجه قرار گرفت.

همچنین در بازسازی فرایند ارتباط میان سلولهای عصبی در بیماریهای تخریب نورونی، نقش پروتئینهایی که ساختارها و فعالیت SNARE را تنظیم می کنند نیز در نظر گرفته شد.

این دانشمندان امیدوارند از نتایج این آزمایش در اندازه گیری عملکرد داروهای آلزایمر استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha