چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 110212

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان استفاده به تنهایی اتوکلاو را برای پسماندهای بیمارستانی قبول نداریم گفت: باید تمامی بیمارستان‌ها نسبت به ساماندهی و امحای کامل پسماندهای خود اقدام کنند.

ابتکار: مدیریت پسماند در کشور راضی‌کننده نیست

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان استفاده به تنهایی اتوکلاو را برای پسماندهای بیمارستانی قبول نداریم گفت: باید تمامی بیمارستان‌ها نسبت به ساماندهی و امحای کامل پسماندهای خود اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر معصومه ابتکار ، یکی از مهمترین موضوعات که در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است را مدیریت صحیح زباله و پسماندها عنوان کرد و گفت: پسماندها باید از ابتدا نسبت به مدیریت آنها فکر شود و بر این اساس هر فرآورده و کالایی که تولید می‌شود باید چرخه عمرش مشخص شود و معلوم باشد که پس از دوره مصرف قرار است چگونه عمر آن پایان یابد نه آنکه آنرا در طبیعت رهاسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال 83 قانون جامع مدیریت پسماند در مجلس ششم تصویب شد و آیین‌نامه‌های اجرایی آن نیز بعدها با تاخیرهای فراوان مصوب شد، افزود: در بسیاری از شهرها، سازمان‌های مدیریت پسماند شکل گرفته است که در این خصوص می‌توان گفت: در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و ... برنامه‌های خوب و جامعی برای مدیریت پسماند وجود دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به شهر تهران اشاره کرد و گفت: در تهران متاسفانه تفکیک از مبدا هنوز یک سیاست کلی در شهرداری نشده است که در این خصوص شهرداری تهران باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

وی کاهش تولید و مدیریت پسماندهای پزشکی را، مسئولیت وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در عین حال در بخش مدیریت پسماندها و نخاله‌های ساختمانی نیز هرچند اتفاقات خوبی افتاده اما این امر کافی نیست و باید تلاش‌های بسیار بیشتری صورت گیرد.

ساماندهی زباله در استان‌های ساحلی اولویت سازمان محیط زیست در سال جاری

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه‌های امسال اشاره کرد و گفت: در سال 93 در جاهایی که خلاء داریم مانند شهرهای ساحلی تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر ساماندهی پسماندهای این شهرهاست که علیرغم برنامه‌های مدون توجه خاصی به آنها نشده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی پسماندهای استان‌های سواحل شمالی و حاشیه خلیج فارس ودریای عمان جزو اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: در اسفند ماه سال گذشته تفاهم‌نامه «مسیر سبز، ساحل پاک» بین استانداران استانهای شمالی امضا شد که قطعا این اتفاق موضوع خوبی بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری جلسه ارائه گزارش ساماندهی پسماندها در استان‌های ساحلی شمالی و جنوبی در سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته زمین پاک گفت: تکلیف کرده‌ایم که در تمام این استان‌ها برنامه‌ عملیاتی در خصوص ساماندهی پسماندها ارائه شود که اولویت با استانهای ساحلی خواهد بود از سوی دیگر تفاهم نامه جامعی در خصوص مدیریت پسماند نیز به زودی به امضای مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت کشور خواهد رسید که با همکاری شوراها بتوانیم معضل پسماندها را در کشور ساماندهی کنیم.

وی با تاکید بر نقش شوراها و نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا در خصوص مدیریت پسماند در کشور گفت: تمام شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور باید بازیافت، کمپوست و تفکیک پسماندها را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهند. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز باید در این خصوص گام‌های موثری بردارند و بحث اقتصادی کردن پسماند، تولید کمپوست، تفکیک زباله و ... تثبیت و ترویج شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند را امر بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و ارتقای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: دعوت می‌کنیم همه شهرداران کشور برنامه‌ریزی عملی برای ساماندهی پسماندها داشته باشند و با بکارگیری فناوری‌های نوین ضمن نگاه اقتصادی به این مساله نسبت به جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در بحث مدیریت پسماند بسیار مهم است، گفت: متاسفانه الگوی رفتاری و زندگی مردم ما با دنیا هیچ تناسبی ندارد چرا که در تمام دنیا مسئولیت مدیریت پسماند بر عهده خود شهروندان است هرچند ممکن است پیمانکارانی با دریافت پول بخواهند به شهروندان در این خصوص کمک کنند. اما تفکیک از مبدا، تحویل به مراکز بازیافت و حتی تولید کود کمپوست نیز توسط خود شهروندان در تمام دنیا صورت می‌گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در عین حال در کنار شهروندان، تمام رستوران‌ها، بنگاه‌ها، مراکز خدماتی، آموزشی و فرهنگی نیز در این مساله نقش دارند و باید مسئولیت خود را در این خصوص ایفا کنند.

ورود صندوق ملی محیط زیست به موضوع  پسماندها

وی به صندوق ملی محیط زیست اشاره کرد و گفت: قطعا صندوق ملی محیط زیست در خصوص مدیریت پسماند وارد عرصه خواهد شد و وام‌هایی را در اختیار صنایع بازیافت قرار می‌دهد چرا که مدیریت پسماند جزو مسئولیت‌های ویژه صندوق ملی محیط زیست است که امیدواریم با عملیاتی شدن این صندوق اهدای وام به بخش‌هایی که در زمینه مدیریت پسماند و ساماندهی آن اقدام می‌کنند در کشور آغاز شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از وضعیت مدیریت پسماند در کشور راضی نیستیم گفت: در صدد هستیم با همکاری وزارت کشور سخت گیری بیشتری در این خصوص انجام دهیم تا بتوانیم این معضل را در کشور برطرف کنیم.

وی به پسماندهای پزشکی اشاره کرد و گفت: باید استانداردهای ویژه این پسماندها تا مرحله امحای کامل رعایت شود که در این خصوص از نظر ما خلل‌هایی وجود دارد و پروسه به طور کامل انجام نمی‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از نظر سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از اتوکلاو برای پسماندهای پزشکی به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند، گفت: این روند باید اصلاح شود و توانمندی در پیمانکاران این بخش ایجاد شود که اگر خواستند وارد عرصه پسماندهای پزشکی شوند حتما از سیستم‌های زباله‌سوز مناسب بهره‌مند باشند.

وی تاکید کرد: گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است اما از نظر ما تا رسیدن به استانداردهای مورد نظر فاصله بسیاری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به پسماندهای ویژه اشاره کرد و گفت: در بخش پسماندهای ویژه هیچ انحصاری در کار سازمان حفاظت محیط زیست نخواهد بود و هیچ ارجحیتی در این بخش نیست و در این خصوص استانداردهای کلی اعلام می‌شود و تلاش خواهیم کرد رویه‌های غلطی که طی سالهای گذشته بود هرچه سریعتر اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه طی هشت سال گذشته رکود جدی در بحث پسماندها در کشور داشتیم گفت: دولت تدبیر و امید در بحث پسماند و مدیریت آن گام‌های خوبی برداشته است و اعتقاد داریم همه در کنار هم می‌توانیم این معضل را با همکاری تمامی بخش‌ها به سامان برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha