پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 110238

برای اینکه بتوانیم در طول عمر عملکرد ذهنی بهتر و حافظه قوی داشته باشیم لازم است چند نکته را به عادت های روزانه خود تبدیل کنیم. به نقل از «prevention» با انجام کارهای ساده می توانید تغییرات زیادی در زندگی تان به وجود آورید.

سلامت نیوز:برای اینکه بتوانیم در طول عمر عملکرد ذهنی بهتر و حافظه قوی داشته باشیم لازم است چند نکته را به عادت های روزانه خود تبدیل کنیم. به نقل از «prevention» با انجام کارهای ساده می توانید تغییرات زیادی در زندگی تان به وجود آورید.

به کارگیری ذهن:اگر از حل کردن جدول برای تقویت حافظه و ذهن خود خسته شده اید می توانید کارهای ساده تری انجام دهید مانند مطالعه روزنامه.نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد مطالعه و یادگیری مهارت های جدید مانند عکاسی، یادگیری زبان جدید و نوازندگی یا مثلاً مسافرت نسبت به جدول حل کردن، ذهن را هوشیارتر نگه می دارد.

هفته ای ۳ ساعت پیاده روی کنید یا بدوید: برای بهبود حافظه و افزایش خون رسانی به مغز هفته ای ۳ روز یک ساعت به ورزش ایروبیک بپردازید. ورزش باید ضربان قلب را بالا ببرد تا خون پمپاژ شود.

برنامه ریزی برای یادگیری:مطالبی را که شب امتحان حفظ کرده اید هفته بعد از آن نمی توانید به یاد بیاورید. بنابراین، حدود یک هفته قبل از روز امتحان، هر شب یک ساعت درس بخوانید.با این روش مدت به یاد سپردن مطالب طولانی تر خواهد بود. از این رو نه تنها برای روز امتحان کاملاً آماده خواهید بود بلکه احتمال می رود یک سال بعد نیز، درس ها را به یاد بیاورید.

حافظه خود را امتحان کنید:این بار که برای خرید بیرون رفتید، بدون نگاه کردن به فهرست خرید، سعی کنید آنچه را در فهرست نوشته اید، به یاد بیاورید.اگر خوردن قرص های صبح را فراموش می کنید، سعی کنید آن را با کاری که معمولاً در صبح انجام می دهید، ارتباط دهید. مثلاً «صبح ها هنگامی که موهایم را شانه می کنم، باید داروهایم را نیز بخورم.»با این کار هر زمانی که موهای خود را شانه می کنید، به یاد می آورید که باید دارویتان را مصرف کنید.قند خونتان را مرتب کنترل کنید:نتایج بررسی ها نشان می دهد، افرادی که قند خون بالا دارند، بیشتر در معرض خطر اختلال حافظه هستند.

عادت های سالم اتخاذ کنید:نتایج تحقیقات نشان می دهد، بزرگسالانی که سیگار نمی کشند، روزی ۵ وعده میوه و سبزی مصرف می کنند و به طور منظم ورزش می کنند، کمتر دچار مشکل حافظه می شوند.

یادگیری و استفاده از زبان دوم:افرادی که سال ها با ۲ زبان صحبت می کنند، در انجام دادن کارها سریع تر هستند.

بوی قهوه را استشمام کنید:بوی قهوه باعث تحریک مغز می شود. نتایج یک بررسی نشان می دهد زنان ۶۵ ساله که روزانه قهوه مصرف می کنند، نسبت به افرادی که قهوه مصرف نمی کنند، ۳۳ درصد کمتر دچار فراموشی کلمات و اختلال در تکلم می شوند.

سبزیجات را به وعده ناهار اضافه کنید:هویج، کرفس و فلفل دلمه ای سبز منبع عالی لوتئین است این ماده مغذی در کاهش دادن خطر بروز اختلال حافظه موثر است. اگر هم علاقه ای به مصرف سالاد ندارید سعی کنید با روغن زیتون پخت و پز کنید و دمنوش نعناع و بابونه مصرف کنید.

خواب ظهر:محققان دریافته اند، خواب ظهر در افزایش توان یادگیری موثر است.

آشنایی با دنیای فناوری ها: هنگام جست و جو در اینترنت، حافظه و مغز شما درگیر می شود و این امر باعث فعال شدن مغز و تقویت قدرت شناختی می شود.

با خانواده یا دوستان غذا میل کنید:روابط اجتماعی در حفظ سلامت مغز موثر است.

گردو مصرف کنید:برنامه غذایی مدیترانه ای غنی از امگا ۳ و روغن زیتون، باعث عملکرد بهتر مغز می شود. آنتی اکسیدان های موجود در گردو با افت قدرت شناختی مربوط به افزایش سن، مقابله می کند.

تماشا کردن برنامه تلویزیونی را کنار بگذارید:هر یک ساعت تماشای برنامه تلویزیونی در میانسالی خطر بروز اختلال حافظه را تا 1.3درصد افزایش می دهد. به جای تماشای تلویزیون، به کتاب خواندن بپردازید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha