پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 110247

اگر شما هم از کسانی هستید که هنگام بالارفتن از پله‌ها یا نشستن چهارزانو روی زمین در زانوهایتان احساس درد می‌کنید، بهتر است درباره روش زندگی خود تصمیمات جدی‌ای اتخاذ کنید.

سلامت نیوز:اگر شما هم از کسانی هستید که هنگام بالارفتن از پله‌ها یا نشستن چهارزانو روی زمین در زانوهایتان احساس درد می‌کنید، بهتر است درباره روش زندگی خود تصمیمات جدی‌ای اتخاذ کنید.

به گزارش سلامت نیوزآرش اصلیان . متخصص داخلی، فوق‌تخصص روماتولوژی در روزنامه شرق نوشت ، هرچند این مشکلات ممکن است باعث ناتوانی جدی در عملکرد فیزیکی شما نشده باشد، اما به احتمال قوی در صورت عدم رسیدگی، دردسرساز خواهند شد. آرتروز زانو از مهم‌ترین علل ناتوانی در دوران سالمندی است. این بیماری را ممکن است بتوان به‌صورت «نارسایی تدریجی مفصلی» تعریف کرد. لایه غضروفی که سطوح مفصلی را به‌طور طبیعی پوشانده است و امکان حرکت آزادانه استخوان‌ها را مهیا می‌کند، نازک، ساییده و زخمی می‌شود و بعد، نوبت به استخوان می‌رسد. در این مرحله، تغییرات برگشت‌ناپذیر هستند اما جای نگرانی نیست. با اجرای چند دستور ساده می‌توانید از ساییدگی و تغییرشکل دایمی استخوان‌هایتان پیشگیری کنید.
1- روی زمین ننشینید. تا آنجایی که مقدور است از صندلی یا مبل استفاده کنید.
2- از توالت فرنگی یا صندلی‌دار استفاده کنید و بیش از حد در توالت نمانید.
3- وزنتان را کم کنید. حتی یک کیلوگرم کاهش وزن به میزان سه الی شش کیلوگرم در زمان حرکت به شما کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید غذاهای گیاهی و کم‌کالری را جایگزین چربی‌ها و قندها کنید.
4- از آسانسور استفاده کنید. در غیر این صورت، پله‌ها را یکی‌یکی و با استفاده از نرده طی کنید.
5- کوهنوردی در سطوح پرشیب را فراموش کنید. هنگام پایین‌آمدن از کوه عجله نکنید و حرکات جهشی انجام ندهید.
6- عضلات ران خود را با انجام ورزش تقویت کنید. ورزش‌های گروهی و ترکیبی موثرترند. سعی کنید هر هفته شنا کنید.
در صورتی که با انجام این دستورات، درد و خشکی زانوهایتان برطرف نشد، لازم است به طبیب سری بزنید؛ شاید انجام عکسبرداری و برخی معاینه‌ها و آزمایش‌ها ضروری باشد. با وجود همه اینها، اگر به‌موقع اقدام کنید، نتایج عالی به دست می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha