پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 110249

سرطان پروستات که از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است، تا مراحل انتهایی هیچ علایمی ندارد، ولی می‌توان آن را به‌راحتی در مراحل اولیه، با یک آزمایش خون ساده (آزمایش P SA) تشخیص داد.

سلامت نیوز: سرطان پروستات که از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است، تا مراحل انتهایی هیچ علایمی ندارد، ولی می‌توان آن را به‌راحتی در مراحل اولیه، با یک آزمایش خون ساده (آزمایش PSA) تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوزمحمدرضا قرائتی .-جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری، فلوشیپ پیوند کلیه- در روزنامه شرق نوشت،اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به‌راحتی با برداشتن پروستات و اقدامات دیگر قابل‌درمان است.
مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و تریاک) شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان مثانه است.
حتی یک‌بار خونی‌شدن ادرار (به‌ویژه در افراد سیگاری یا مصرف‌کنندگان تریاک) می‌تواند علامتی از سرطان مثانه باشد و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
بزرگی بدون درد یا توده بدون درد بیضه در یک مرد (به‌ویژه مردان جوان) می‌تواند علامتی از سرطان بیضه باشد.
بروز درد ناگهانی بیضه در یک پسر نوجوان می‌تواند علامتی از پیچیدگی (تورشن) بیضه باشد که در این صورت فقط حدود شش‌ساعت برای عمل جراحی و نجات بیضه، وقت وجود دارد.
مصرف چای‌سبز و گوجه و مشتقات گوجه (مثل سس و رب‌گوجه) به علت غنی‌بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند.
تمام مردان باید در 40سالگی، 45سالگی و سپس از 50سالگی به‌طور سالانه با یک آزمایش PSA از نظر ابتلا به سرطان پروستات بررسی شوند.
مردانی که یکی از اقوام درجه‌یک آنها مبتلا به سرطان پروستات بوده است، باید از 40سالگی هرسال آزمایش PSA را انجام دهند.
تمام شیرخواران پسر باید در موقع تولد و قبل از یک‌سالگی از نظر وجود بیضه‌ها در محل طبیعی خود معاینه شوند. در صورتی که بیضه به محل طبیعی نزول نکرده باشد ممکن است در آینده با خطر کاهش باروری یا ابتلا به سرطان بیضه همراه باشد.
بیماران مبتلا به سنگ‌های ادراری باید به مقدار فراوان و به‌طور متناوب آب و مایعات بنوشند به‌طوری که در شبانه‌روز دو تا سه‌لیتر ادرار شفاف داشته باشند.
مصرف زیاد گوشت، چای پررنگ، نمک و نوشابه‌های مصنوعی و آجیل در بیماران مبتلا به سنگ‌های ادراری، می‌تواند موجب افزایش سنگ‌سازی شود.


 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha