رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران با اعلام اینکه آمار رسمی از تعداد کودکان خیابانی وجود ندارد، گفت: تا زمانی که عوامل رشد کودکان کار که فقر و نیاز مالی است از بین نرود، همچنان با حضور این کودکان مواجه هستیم و به همین دلیل می بینیم که تعداد این کودکان افزایش پیدا می کند.

آمار رسمی از تعداد کودکان خیابانی وجود ندارد/ به تعداد کودکان خیابانی مصوبه اجرا نشده داریم

سلامت نیوز: رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران با اعلام اینکه آمار رسمی از تعداد کودکان خیابانی وجود ندارد، گفت: تا زمانی که عوامل رشد کودکان کار که فقر و نیاز مالی است از بین نرود، همچنان با حضور این کودکان مواجه هستیم و به همین دلیل می بینیم که تعداد این کودکان افزایش پیدا می کند.

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با پانا، با تأکید بر اهمیت موضوع حمایت از کودکان خیابانی اظهار داشت: به طور مشخص و جدی حمایت از کودکان خیابانی از سال 78 در ایران مطرح شد و در همان سال مصوبه ای توسط شورای عالی اداری درخصوص آمار افراد بی خانمان ارائه شد.


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: آماری که توسط شورای عالی اداری ارائه شد بر اساس تفکیک سنی افراد نبود که پس از آن بنا به درخواست سازمان بهزیستی و موافقت این شورا تفکیک سنی برای تعریف کودکان خیابانی انجام شد و طبق آن افراد زیر 18 سال به کودکان خیابانی و افراد بالای این سن نیز به متکدیان نام گرفتند.


وی در ادامه تصریح کرد: سال 80 نیز در قانون بخشی از مقررات مالی دولت مصوبه ای درباره حمایت از کودکان خیابانی به تصویب رسید و در بخش نیمه دولتی انجام شد. همچنین سال 84 آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی تصویب شد که برای سازمان ها وظایفی پیش بینی شد که در حال حاضر بر اساس آن مشغول به کار هستند. در واقع برای حمایت از کودکان خیابانی مصوبه به اندازه کودکان خیابانی مصوبه وجود دارد و تنها اجرای این مصوبات برای ما اهمیت دارد.
موسوی چلک درخصوص تهیه پیش نویس ارتقای حمایت از این کودکان توسط سازمان بهزیستی با تأکید مجدد براینکه کودکان خیابانی بدون آئین نامه نیستند، افزود: اما متاسفانه اقدامات در رابطه با این افراد بسیار اندک است و نتوانستیم کاری برای آنها انجام دهیم. می بایست مثل هر بخشی که کار گروهی انجام می شود برای حمایت از کودکان خیابانی نیز این نقش انجام شود.


نقش پر رنگ بهزیستی در حمایت از کودکان خیابانی
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه بیشترین نقش در حمایت از کودکان خیابانی را بهزیستی انجام می دهد، خاطرنشان کرد: در این میان شهرداری نیز به بهزیستی برای ساماندهی کودکان خیابانی کمک می کند. البته برای ساماندهی این قشر آئین نامه وجود دارد که باید به درستی اجرا شود.

وجود ارتباط میان فقر و افزایش کودکان خیابانی
وی همچنین با بیان اینکه میان فقر و افزایش تعداد کودکان خیابانی ارتباط وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از این کودکان افرادی هستند که به دلیل نیاز مالی مجبور به کار هستند و خانواده های آن ها نیازمند هستند، باید گفت که تا زمانی که عوامل رشد کودکان کار که فقر و نیاز مالی است از بین نرود، همچنان با حضور این کودکان مواجه هستیم و به همین دلیل می بینیم که تعداد این کودکان افزایش پیدا می کند.
موسوی در پایان با اشاره به آمار تعداد کودکان خیابانی نیز گفت: این افراد را به دلیل پراکندگی و وسعت نمی توان سرشماری کرد و آمار رسمی از این کودکان وجود ندارد.

این در حالی است که مجید رضازاده - رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز از تهیه پیش‌نویس طرح گسترش و ارتقای حمایت‌های حقوقی از کودکان خیابانی برای ارائه به دستگاه‌های دخیل در امر ساماندهی کودکان کار و خیابان خبر داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha