مهم‌ترین عارضه این بیماری اختلال در تکامل مغز و دستگاه عصبی است. برای تشخیص و شروع درمان یک زمان طلایی وجود دارد و بهترین زمان تا ۲۸ روز اول تولد است.

زمان طلایی برای نجات دادن کودک از عقب ماندگی ذهنی

سلامت نیوز: مهم‌ترین عارضه این بیماری اختلال در تکامل مغز و دستگاه عصبی است. برای تشخیص و شروع درمان یک زمان طلایی وجود دارد و بهترین زمان تا ۲۸ روز اول تولد است.
دکتر علیرضا دلاوری، متخصص غدد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید نوزادی در جهان کمبود ید می‌باشد به همین جهت امروز در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران جهت جلوگیری از این مسئله به نمک مصرفی ید اضافه می‌کنند. تشکیل نشدن غده تیروئید در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی مهم‌ترین علت بیماری کم کاری تیروئید نوزادی است.

وی افزود: بزرگی زبان و صورت پف آلود، سردی انگشتان دست‌ها و پا‌ها، تنفس صدا دار و گریه خشن، تولد بعد از ۴۲ هفتگی، شیر نخوردن آشکار از علائم بیماری کم کاری تیروئید است.

دلاوری در خصوص نحوه تشخیص این بیماری اذعان داشت: تشخیص‌این بیماری از طریق نمونه خونی که از پاشنه پای نوزادان ۳ تا ۵ روزه گرفته می‌شود امکان پذیر است. این نمونه گیری بسیار آسان است و هیچ خطری برای کودک ندارد. اگر این بیماری قبل از یک ماهگی تشخیص داده شود و درمان نوزاد در این زمان آغاز شود، ضریب هوشی نوزاد طبیعی خواهد بود. هرچقدر درمان نوزاد به تاخیر افتد، درجه عقب ماندگی ذهنی و جسمی نوزاد بیشتر خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: درمان کودکان مبتلا به وسیلهٔ قرص‌هایی است که با توجه به وزن نوزاد، میزان آن تعیین می‌شود. این قرص‌ها بسیار ارزان قیمت و در دسترس هستند و هیچ گونه عارضه‌ای برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. کودکان مبتلا تا پایان ۳ سالگی که رشد و تکامل مغز ادامه دارد باید به طور مرتب تحت نظر پزشک باشد و بعد از این زمان پزشک با انجام بررسی‌هایی نسبت به ادامه درمان و یا قطع آن تصمیم می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha