پیرو ارسال خبر غیرقانونی اعلام شدن فعالیت انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور توسط وزارت بهداشت، نتایج بررسی‌های انجام شده در زمینه نحوه فعالیت این انجمن جهت بهره‌برداری لازم اعلام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور با مدیریت عاملی شکور امیدی از سال 79 در شهرستان رشت آغاز بکار نموده و در سال 82 دفتر مرکزی آن به تهران منتقل شد و در اواخر همان سال ظاهرا مجوز فعالیت کشوری را از وزارت کشور اخذ نمود. از بدو تاسیس، انجمن فوق‌الذکر فعالیت خود را با عنوان خیریه شروع نموده ولی در عمل آنچه مشاهده شد بیشتر جلب منفعت و فعالیت غیر تخصصی و حاشیه‌ای بوده و متاسفانه جهت نیل به این اهداف از هرگونه ابزاری استفاده کرده است: از جمله مکاتبه با مراجع عظام تقلید و درخواست جلب وجوهات شرعیه، مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری، مجلس، دفتر ریاست جمهوری، سازمانها و ارگانهای دولتی.

این انجمن به منظور تحریک احساسات مردمی از نشر اکاذیب و القای اطلاعات نادرست و غیرواقعی نیز استفاده کرده و از فعالیت‌های صرف اقتصادی و حتی غیرضرور و تامل برانگیز به نام ارائه خدمات به بیماران دیابتی نیز دریغ ننموده است که نمونه‌هایی از تخلفات انجام گرفته به شرح زیر بوده است:

- اعلام غیرواقعی نظارت انستیتو پاستور ایران بر فعالیت انجمن به منظور موجه نشان دادن علمی و قانونی عملکرد خود

- استفاده از آرم جمهوری اسلامی ایران که غالبا دستگاههای دولتی از آن استفاده می‌کنند و نیز اظهار همکاری با وزارت بهداشت، وزارت کشور، بهزیستی و ... که این امر علاوه بر ایجاد اختلال در سیستم نظام سلامت، موجب خدشه‌دار شدن عملکرد وزارت بهداشت در اذهان عامه مردم شده است.

- مراجعه به مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی جهت سخنرانی برای دانش‌آموزان و اقدام به خونگیری از آنان در ساعات آموزشی همراه با اخذ وجه با هدف بیماریابی افراد دیابتی

- ایجاد جو روانی جهت جلب کمک‌های همه جانبه از طریق اعلام عدد غیرواقعی 7 میلیون بیمار دیابتی کشور، در حالی که طبق اعلام کمیته کشوری دیابت، جمعیت مبتلایان به دیابت 3 میلیون نفر است. (علی رغم تذکرهای مکرر واحدهای مربوط وزارت بهداشت مبنی بر تصحیح آمار تعداد بیماران).

- با توجه به اینکه بیماران دیابتی همچون بسیاری از افرادی که به بیماری مزمن دچارند، این زمینه را دارند که تحت تاثیر ادعاها و تبلیغات عوام پسندانه و کاذب قرار گیرند و یا به دنبال درمان معجزه‌آسا باشند، متاسفانه این انجمن با استفاده از این حالت و روحیات بیماران اقدام به فروش محصولات وارداتی گران قیمت از قبیل پودرهای لاغری، مواد غذایی رژیمی مثل برنج وغیره نموده است که این محصولات، تاثیری در درمان بیماری نداشته و موجب اختلال در روند درمانی نیز شده است.

- انجمن مذکور به استناد ماده 8 اساسنامه اقدام به دخالت در امور پزشکی و درمانی نموده، در حالی که هیچ گونه مجوزی از وزارت بهداشت، به عنوان متولی و مرجع تخصصی این کار، اخذ ننموده است.

- با عنایت به اینکه انجمن فوق غیردولتی بوده و مدیرعامل آن نیز به عدم استفاده از بودجه دولتی اذعان نموده است، ولی از طرف دیگر مشارالیه با نفوذ در مراجع مختلف تصمیم‌گیری سیاسی - اجتماعی، سعی در جلب تسهیلات و بودجه دولتی از محل اعتبارات مندرج در برنامه 30203 دستگاه‌های اجرایی داشته است.

- مصاحبه‌های مختلف مدیرعامل انجمن با رسانه‌های همگانی و اعلام ادعای کذب درباره پیشگیری از بیماری ایدز توسط واکسیناسیون هپاتیت‌ و نیز دعوت از دانش‌آموزان و اقدام به تزریق این واکسن.

- ادعای تشخیص دیابت با یک آزمایش ساده که این مورد نیز خلاف واقعیت بوده و انجام این آزمایش ساده در درازمدت فقط موجب فروش لوازم مصرفی این دستگاه ها به نفع انجمن و تحمیل هزینه‌های غیرضروری و بی‌فایده به بیماران شده است.

- اقدام به غربالگری و بیماریابی دیابت، توسط دستگاه‌های خودپایشی قند خون همراه با اخذ وجه در گروه‌های سنی غیرمرتبط و یا بدون توجه به عوامل خطر ابتلا به دیابت که این امر علاوه بر این که غیرقانونی بوده و از نظر علمی و اقتصادی توجیه‌پذیر نمی‌باشد، بلکه موجب اختلال در فعالیت‌های اداره غدد و متابولسیم مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت نیز شده است (غربالگری و شناسایی بیماران دیابتی توسط دولت و به رایگان انجام می‌گیرد).

- در مورد خدمات متعددی که توسط انجمن ادعا شده است تاکنون مدارک معتبری به وزارت بهداشت عرضه نشده است.

- انجام واکسیناسیون هپاتیت و آنفلوانزا برای کلیه بیماران دیابتی لزومی ندارد و اصولا به عهده این انجمن نمی‌باشد در حالی که انجمن پیوسته به بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند هشدار داده است که در معرض خطر ابتلا به هپاتیت هستند و با ایجاد نگرانی در آنها اقدام به واکسیناسیون آنها نموده است.

- یکی از مصادیق ترویج اطلاعات نادرست جهت سودجویی و کسب شهرت، در زمینه بیمای آسم بوده است که اخیرا مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی اعلام کرد: واکسن آسم و آلرژی به تائید بین‌المللی رسیده و تولید انبوه آن آغاز شده است و این واکسن با همکاری این انجمن تولید شده و 15درصد جمعیت کشور مبتلا به آسم و سایر آلرژی‌ها هستند. معلوم نیست یک انجمن حمایتی که در زمینه دیابت فعالیت داشته چه ارتباطی با آسم و آلرژی دارد؟ ثانیا کدام مرجع رسمی کشور این واکسن را تائید کرده است؟ ثالثا براساس چه منبعی مبتلایان به آسم و آلرژی 15درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند؟ رابعا هدف از این همه بزرگنمایی‌ها چیست؟

در خاتمه خاطرنشان می‌شود، وزارت بهداشت با دعوت مکرر از مدیرعامل انجمن و توجه وی در مورد عواقب ادعاهای کاذب و فعالیت‌های غیرمجاز و توجیه نامبرده توسط کارشناسان مرتبط، از وی خواست تا فعالیت‌های خود را محدود به حمایت از بیماران دیابتی نموده و از اظهار نظر غیرکارشناسی دست بردارد و مشارالیه هم همواره قول دادند که رعایت نمایند اما بلافاصله و مجددا با مکاتبات و مصاحبه‌های مختلف برخلاف توافقات به عمل آمده برادعاهای قبلی خود پافشاری و تاکید کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha