معاون و مسئول واحد نظارت و بازرسی اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: سن 90 درصد افراد دچار مرگ مغزی در ایران بین 20 تا 40 سال است در حالی که سن مرگ مغزی در جهان بین 50 تا 70 سال است.

سن افراد مرگ مغزی در ایران بین 20 تا 40 سال است

سلامت نیوز: معاون و مسئول واحد نظارت و بازرسی اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: سن 90 درصد افراد دچار مرگ مغزی در ایران بین 20 تا 40 سال است در حالی که سن مرگ مغزی در جهان بین 50 تا 70 سال است.

امید قبادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: 90 درصد مرگ مغزی براثر مرگ قلبی و 10 درصد براثر مرگ مغزی است، هر بیمار مرگ مغزی با اهدا عضو یک تا هفت نفر را از مرگ حتمی و با اهدا نسج، یک تا 43 نفر را از معلولیت نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد خانواده‌هایی که اهدا عضو می‌کنند وضع اقتصادی مناسبی ندارند، افزود: آمار رضایت خانواده‌ها در اهدا عضو در سال  84 تنها پنج درصد بوده که این میزان در سال 90 به 37 درصد و در حال حاضر به 93 درصد ارتقا یافت.

این مسئول عنوان کرد: مهم‌ترین عاملی که ما در مسئله مرگ مغزی با آن مواجه هستیم مسئله فرهنگ‌سازی مناسب بین خانواده‌ها، پزشکان و مدیران دولتی است که با گروه پیوند همکاری کنند.

قبادی از توزیع فرانشیز از 20 اردیبهشت سال‌جاری خبر داد و گفت: در این بسته میزان پرداخت هزینه توسط بیمار برای تمامی مردم تنها 10 درصد و برای روستاییان پنج درصد بوده که در استان‌های فارس و مازندران به دلیل اجرا موفق پزشک خانواده پنج درصد است که شامل بستری  طولانی مدت نیز می‌شود.

معاون و مسئول واحد نظارت و بازرسی اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در صدد انعقاد قراردادی با ارگان‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی هستیم تا سه بسته خدمتی در اختیار سه گروه خانواده‌های در لیست انتظار، خانواده‌های گیرنده پیوند و خانواده‌های اهدا کننده قرار گیرد.

وی از صدور یک‌ میلیون و 300 هزار کارت عضویت در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: از پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور برای چهار هزار نفر قابلیت اهدا عضو وجود داشت اما تنها 665 نفر توانستند عضو را دریافت کنند.

معاون اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت فرصت زمانی را مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتور در بحث اهدا عضو برشمرد و متذکر شد: تایید مرگ مغزی تنها از طریق معاینات بالینی، پزشکان متخصص آموزش دیده و چهار گروه پزشک متخصص وزارت بهداشت امکان‌پذیر بوده و مردم باید به ما همان‌گونه که در زمان درمان اعتماد دارند اعتماد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha