یکی از علایمی که بسیاری از بیماران روماتیسمی از آن شکایت دارند، خشکی صبحگاهی مفاصل است. مفاصل خشک و چوب شده برخواستن از رختخواب و شروع روز را برای آنها سخت و دشوار می کند و گاهی مدت زیادی طول می کشد تا براین علایم غلبه کنند. در اینجا برای شما پیشنهادات ساده و کاربردی داریم تا براین حالت غلبه کنید.

چند توصیه کاربردی به بیماران روماتیسمی برای شروع روز

سلامت نیوز: یکی از علایمی که بسیاری از بیماران روماتیسمی از آن شکایت دارند، خشکی صبحگاهی مفاصل است. مفاصل خشک و چوب شده برخواستن از رختخواب و شروع روز را برای آنها سخت و دشوار می کند و گاهی مدت زیادی طول می کشد تا براین علایم غلبه کنند. در اینجا برای شما پیشنهادات ساده و کاربردی داریم تا براین حالت غلبه کنید.

بیماران مبتلا به التهاب مفاصل و همچنین بیماران روماتیسمی برای مبارزه با خشکی صبحگاهی مفاصل، پیش از برخواستن از رختخواب مفاصل خود را حرکت داده و گرم کنید. با تمرینات ورزشی دامنه حرکتی سریع، باسن را شل کنید. به پشت دراز بکشید و پاهایتان رو به داخل بچرخانید تا جاییکه زانوها مقابل هم قرار بگیرند. سپس پاهایتان را به سمت بیرون بچرخانید. این حرکت را 5 مرتبه تکرار کنید. در این مبحث کارهایی را به شما آموزش می دهیم که با انجام آنها به هنگم صبح می توانید به راحتی با بیماری التهاب مفاصل خود کنار آمده و زندگی کنید.

شانه ها را شل کنید
بالا تنه خود را از خواب بیدار کنید. روی کمر دراز بکشید و دست ها را دو طرف بدن قرار دهید. یکی از دست ها را به حالت کشیده از بدن دور کنید تا جاییکه اشاره نوک انگشتان به سقف برسد. سپس دست خود را پایین آورده و این حرکت را با دست دیگر تکرار کنید. این حرکت را 5 بار تکرار کنید.

موسیقی گوش کنید و بر درد غلبه کنید
به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. مبتلایان به بیماریهای التهاب مفاصل و انواع دردهای طولانی مدت که حداقل یک ساعت در روز به موسیقی گوش می دهند اظهار می کنند حالشان بهتر است و کمتر احساس ناتوانی می کنند. پزشکان بر این عقیده اند که گوش دادن به موسیقی (نوع موسیقی مهم نیست) باعث آزاد شدن مسکن های طبیعی از مغز می شود.

وزنه بلند کنید
تمرینات قدرتی مثل بلند کردن وزنه، باعث ساخته شدن عضلات قوی تر می شود. در نتیجه مفاصل بهتر حمایت شده و دردهای مفصلی کاهش می یابد. اگر تا بحال با وزنه کار نکرده اید، بهتر است ابتدا از پزشک خود سوال کنید. همچنین برای اینکه با روش صحیح وزنه زدن آشنا شوید، خوب است که با یک مربی ورزشی نیز، صحبت کنید.

زیر دوش آب حرکات کششی انجام دهید
عادت کنید هر روز صبح دوش آب گرم طولانی بگیرید. حتی می توانید برای اینکه خشکی بدنتان کمتر شود، در حالیکه گرمای آب عضلات و مفاصلتان را نرم می کند، چند حرکت کششی ساده نیز انجام دهید. شانه ها را بالا بیاورید، گردن را بچرخانید و مچ دست را حرکت دهید. اگر می ترسید که تعادلتان بهم بخورد، روی صندلی بنشینید.

لباسهایتان را گرم کنید
سعی کنید پس از بیرون آمدن از حمام، لباسهای خنک نپوشید. توصیه ما به شما این است که لباسهایتان را روی گرم کن قرار دهید تا وقتی آنها را می پوشید احساس خوب و لذت بخشی داشته باشید. گرما خشکی بدن را از بین برده و به شما کمک می کند برای شروع فعالیت های روزانه آماده شوید.

ورزش تای چی تعادل تان را افزایش می دهد
حرکات تای چی ذهن و بدن را برای انجام فعالیت های روزمره آماده می کند. تحقیقات نشان داده است این حرکات نرم ورزشی، دردهای مفاصل ملتهب را از بین برده و به بهبود تعادل بدن کمک می کند. وقتی صبح ها تای چی انجام دهید، حتی بر روی تمرکز شما هم تاثیر می گذارد. این ورزش هزینه زیادی هم ندارد و می توانید با تهیه سی دی آن را در خانه هم انجام دهید.

با هدف پیاده روی کنید
پیاده وری صبحگاهی یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریت بیماریهای التهاب مفاصل است. پیاده روی مفاصل را تغذیه کرده و ماهیچه ها را قوی تر می کند، در نتیجه مفاصل با قدرت بیشتری پشتیبانی می شوند. پیاده روی به شما انرژی داده و به حفظ متعادل وزن کمک می کند. برای حفظ انگیزه، به پیاده روی خود هدف بدهید. همراه شدن با یک دوست انگیزه زیادی به شما می بخشد.

کار و ورزش با هم
یکی از پیشنهادات ما به کسانی که وقت کافی برای ورزش کردن ندارند این است که ورزش و کار را با هم درآمیخته کنند. مثلا وقتی برای خرید می روید، ماشین را با فاصله از فروشگاه پارک کنید و اگر می توانید خریدها را خودتان جابجا کنید. در فروشگاه به جای آسانسور و پله برقی، از پله ها استفاده کنید. اگر عصرها خسته اید و توان کار کردن ندارید، خریدها را صبح زود که پر از انرژی هستید، انجام دهید.

رانندگی را آسان تر کنید
با ایجاد تغییرات کوچکی می توانید راحت تر رانندگی کنید. اگر برای در دست گرفتن فرمان ماشین مشکل دارید، دستکش چرمی بپوشید. برای اینکه راحت تر از صندلی پیاده شده یا سوار شوید، از یک استپ (شبیه به آنچه در ورزشهای ایروبیک بکار می رود) کمک بگیرید. و از ریموت به جای سوئیچ برای باز کردن درب ماشین و روشن کردن موتور استفاده کنید. این تغییرات کوچک در شروع یک روز کاری به شما فشار و درد کمتری وارد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha