سنین زیر پنج سال و بخصوص تا زیر سه سالگی بهترین دوران برای پیشگیری از چاقی و رشد سلول های چاقی در کودکان است.

دکتر سوسن پارسای دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب گفت اگر کودک زیر سه سال از تغذیه سالمی برخوردار باشد و در زندگی کودک رفتار تغذیه ای مناسبی حاکم باشد از رشد سلول های اضاقی و زیاده از حد پیشگیری می شود.
دبیر انجمن علمی تغذیه کودکان ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت در سنین سه سالگی اگر تغدیه کودک همراه با انواع مواد غذایی کاذب همچون پفک، چیپس، شیرینی و...باشد تعداد سلول های چاقی در کودک افزایش می یابد، اما اگر تغذیه کودک سالم باشد این سلول ها بطور متناسب و با الگوی ژنتیکی فرد رشد می کنند.
دکتر پارسای با اشاره به اینکه ایجاد عادات غذایی در کودک بسیار مهم است گفت پرزهای چشایی کودک در سالهای اولیه زندگی او تقویت می شوند به این صورت که اگر از همان ابتدا که کودک غذا خوردن را شروع می کند نمک و یا مزه ترش در غذای او بیشتر باشد پرزهای شوری و ترشی در او تقویت می شود و برای همیشه غذاها را با آن مزه دوست دارد.
این متخصص تغذیه کودکان اضافه کرد به همین خاطر به مادران توصیه می شود تا سن زیر یک سالگی در غذای کودک نمک اضافه نکنند و در بطور کلی تا سنین زیر سه سالگی مزه های شوری و ترشی در غذای کودک بسیار کم باشد.
دبیر انجمن علمی تغذیه کودکان با بیان اینکه سنین زیر پنج سال از نظر تامین سلامتی کودکان در آینده بسیار مهم است افزود در دوران نوجوانی تصور فرد از بدن خیلی مهم است و در روابط اجتماعی او تاثیر گذار است ، از این رو اگر در این سنین چاق باشد و نتواند به دلخواه لباس بپوشد سرخورده خواهد شد.
وی با تاکید بر آموزش کودکان از بدو تولد تا 6 سالگی گفت بررسی ها نشان می دهد کودکانی که شیر مادر می خورند در سن یک سالگی در مقایسه با بچه هایی که شیر خشک می خورند لاغرتر هستند ولی این لاغری مفیدتر است.
دکتر پارسای با اشاره به اینکه ژنتیک نیز در ایجاد چاقی موثر است گفت بررسی ها نشان داده است تنها هفت تا 9 درصد چاقی ها هورمونی هستند و در بقیه موارد نوع زندگی و عوامل محیطی و تغذیه ای دوران کودکی و دوران بلوغ در آن موثر بوده است.
وی با تاکید بر اینکه به منظور لاغر کردن کودکان نباید او را از تمام مواد غذایی منع کرد گفت منع کردن کودک از خوردن یک ماده غذایی او را نسبت به خوردن حریص تر می کند در عین حال با برنامه ریزی و مدیریت غذایی در کودک می توان مانع از زیاده روی او شد.
گفته می شود حدود 60درصد جمعیت بالای 20سال ایران مبتلا به چاقی هستند که بیشتر این چاقی بر اثر تغذیه نادرست در دوران کودکی و بلوغ بروز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha