بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت سی كه درمان آنها با شكست مواجه شده است، امیدوارند با ورود داروی Telaprevir به كشور، درمان شوند.

سلامت نیوز: بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت سی كه درمان آنها با شكست مواجه شده است، امیدوارند با ورود داروی Telaprevir به كشور، درمان شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، روابط عمومی كانون هموفیلی ایران اعلام كرد: بر اساس اطلاعات رسیده به این موسسه داروی "Telaprevir" وارد كشور شده است. این داروی گران قیمت كه می بایست با داروی "پگ اینترفرون" و "ریباورین" توامان مصرف شود، دو سال پیش مجوز سازمان عذا و داروی آمریكا را دریافت کرده است.

این روابط عمومی تاكید نموده است كه بیماران هموفیلی و دیگر مصرف كنندگان فرآورده های خونی كه از طریق مصرف فرآورده های خونی به بیماری هپاتیت سی مبتلا شده بودند با اقدام داوطلبانه وزارت بهداشت و مدیریت دكتر سید موید علویان رئیس مركز تحقیقات گوارش و كبد تحت درمان قرار گرفتند كه درمان بالغ بر 700 نفر از بیماران به صورت متمركز بوده است. این درمان كه هزینه های گزافی را در بر داشت منجر به بهبود 60 الی 65 درصدر از بیماران گردیده است كه از اقدامات ارزشمند و قابل تقدیر وزارت بهداشت است.

متاسفانه گروهی از بیماران درمان موفقی نداشتند و یا پس از پایان دوره درمانی بیماری آنها بازگشته است. با توجه به مسئولیت مدنی دولت در این حوزه و احكام حقوقی صادر شده توسط مراجع قضایی و اساسا بنا بر وظایف ذاتی پیش بینی شده در قوانین بالادستی كشور برای وزارت بهداشت، عملا تامین هزینه های درمان این بیماران بر عهده وزارت بهداشت است. بر اساس ارزیابی های اولیه بالغ بر 140 نفر از بیماران با شكست درمانی و بازگشت بیماری مواجه بودند كه كمتر از 10 نفر آنها وارد مرحله سیروز كبدی گردیده و عملا كاندیدای پیوند كبد هستند. دو سال پیش متخصصان كبد و گوارش از جمله دكتر کامران باقری لنكرانی طی نامه ای به وزیر بهداشت وقت از ضرورت در دسترس قرار دادن داروی جدیدی برای بیماران به نام "تلاپریور" شده و تاكید نموده بود كه این دارو می تواند در درمان این بیماران تا 70 درصد موفق باشد.

این دارو در حال حاضر برای مصرف 16 نفر به كشور وارد شده و قیمت آن برای یک دوره درمانی 24 هفته ای 80 میلیون تومان است. چنانچه ذكر گردید این دارو به داروی پروتكل درمانی بیماران مبتلا به هپاتیت سی افزوده می گردد.

روابط عمومی كانون هموفیلی ایران ضمن جلب توجه وزارت بهداشت به این نیاز بیمارانی كه عملا به علت اهمال مسئولین در دهه هفتاد گرفتار این بیماری گردیده اند از آن وزارتخانه تقاضا دارد تدبیری برای در دسترس قرار گرفتن این دارو برای بیماران بیاندیشد. هرچه درمان این بیماران با تاخیر مواجه شود عملا این قبیل بیماران گام به گام به مرحله سیروز كبدی وارد می شوند و كاندیدای پیوند كبد خواهند بود كه جراحی بسیار پر مخاطره ای برای  بیماران هموفیلی است. طی چند سال گذشته 6 الی 7 پیوند كبد در رابطه با بیماران هموفیلی انجام شده كه 3 پیوند كبد موفق تا كنون گزارش گردیده است. در حال حاضر مقدمات انجام یك پیوند برای یك جوان 25 ساله از 10 كاندیدای پیوند كبد هموفیلی در حال اجراست.

بر اساس اطلاعات رسیده به این موسسه قبل از ورود دارو به كشور چند نفر از بیمارنی كه توانایی مالی پرداخت هزینه گزاف این دارو را داشته اند به صورت تك نسخه ای این دارو را وارد و از آن استفاده نموده اند. دو مورد از مصرف دارو توسط شركت ملی نفت و بیمه نیرو های مسلح تقبل گردیده كه جای تقدیر دارد.

این روابط عمومی در پایان اظهار امید واری نموده كه با برنامه ریزی وزارت بهداشت، سازمانهای بیمه گر و موسسات بیمه تكمیلی، بیماران هموفیلی كه درمان بیماری ویروسی آنها با شكست مواجه گردیده است از این فرصت درمانی بهره مند گردند. پرداخت 250 هزار تومان توسط بیمار بایت هر یك عدد قرص در حالی كه روزانه 6 قرص در دو نوبت توسط بیمار مصرف می شود بسیار دشوار و عملا ناممكن است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha