یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه چاقی مادر موجب بروز مشکلاتی در تولید شیر می‌شود، گفت: تولید شیر پس از زایمان در مادران چاق با تاخیر شروع می‌شود.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه چاقی مادر موجب بروز مشکلاتی در تولید شیر می‌شود، گفت: تولید شیر پس از زایمان در مادران چاق با تاخیر شروع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر الهام السادات هاشمیان با بیان اینکه مغز نوزادان در داخل رحم تحت تاثیر عادت‌های غذایی مادر قرار داشته و برنامه ریزی می‌شود، گفت: این عادات تاثیر بسیار زیادی در زندگی کودکان دارد و در تنظیم وزن آنها در بزرگسالی ایفای نقش می‌کند.

وی افزود: نوع تغذیه مادر در هفته‌های آخر بارداری تاثیر زیادی در تغییرات هورمونی برای شروع زایمان دارد زیرا می توان در مورد زایمان سخت و یا آسان تصمیم گرفت.

هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه شیر دادن به نوزادان در مادران چاق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: نه تنها شیر دادن به نوزادان باعث کمک به کاهش وزن این مادران می شود بلکه باعث کاهش خطر افزایش وزن این نوزادان در بزرگسالی شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به تحقیقات انجام شده گفت: بر این اساس مادرانی که دچار چاقی هستند نسبت به مادرانی که وزن طبیعی دارند کمتر به نوزادان خود شیر می‌دهند و یا در دوران شیردهی دچار مشکلاتی می‌شوند که در نهایت باعث تغذیه نوزاد با شیرخشک می‌شود. از آنجایی که وزن افراد جامعه در سنین باروری رو به افزایش است تغذیه نوزادان با شیرخشک نیز افزایش وزن نوزادان در بزرگسالی را به همراه دارد.

هاشمیان نایینی گفت: نتایج بررسی‌ها و تحقیقات مختلف نشان داده است مادرانی که دچار چاقی هستند نسبت به آنهایی که وزن طبیعی دارند مدت زمان کوتاه تری به فرزند خود شیر می‌دهند.

وی افزود: این امر ممکن است به علل متفاوتی مانند عادت‌های تغذیه‌ای یا فعالیت‌های بدنی و یا به علت تغییرات فیزیولوژیک یا آناتومی باشد.

این جراح و متخصص زنان گفت: تحقیقات انجام شده حاکی از این است که بین مدت شیردهی و میزان شیردهی مادر و زایمان و یا مشکلاتی که در اتاق زایمان پیش آمده ارتباطی مستقیم با چاقی دارد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: نتایج تحقیقات نشان می دهد زنانی که از بیماری‌های داخلی به علت اضافه وزن رنج می برند و یا مشکلاتی از جمله زایمان سخت دارند در مقایسه با زنانی که همین بیماری ها را همراه با مشکلات زایمان سخت تجربه کرده‌اند ولی از وزنی طبیعی برخوردار هستند تمایل کمتری به شیردهی دارند.

وی در پایان گفت: هر چه مقدار نمایه توده بدنی (BMI) قبل از زایمان بالاتر باشد به همین میزان ترشح شیر از پستان‌ها دیرتر شروع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha