نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف داروهای مسکن یا ضد درد می‌تواند موجب اختلال در ضربان قلب و همچنین افزایش خطر بروز سکته مغزی شود.

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف داروهای مسکن یا ضد درد می‌تواند موجب اختلال در ضربان قلب و همچنین افزایش خطر بروز سکته مغزی شود.

به  گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،محققان دانشگاه روتردام در هلند با مطالعه‌‍ای متوجه شدند که داروهای ضد درد و ضد التهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند موجب ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند.

این اختلال که فیبریلاسیون دهلیزی (یا نامنظمی ضربان قلب) نامیده می‌شود معمولاً با بالا رفتن سن یا ابتلا به برخی بیماری‌ها از قبیل دیابت یا فشار خون بالا افزایش پیدا می‌کند.اما محققان متوجه شدند که مصرف منظم مسکن‌ها نیز می‌تواند از عوامل افزایش‌دهنده این خطر باشد.یکی از مهمترین عوارض مربوط به فیبریلاسیون دهلیزی این است که می‌تواند موجب سکته مغزی شود.خطر ابتلا به سکته مغزی در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند میان سه تا پنج برابر بیشتر از سایر افراد است.

در این مطالعه، محققان هلندی سلامت قلب هشت هزار و 423 فرد 55 ساله و بالاتر (با متوسط سن 68 سال را به مدت 24 سال یعنی از سال 1990 تا کنون مورد بررسی قرار دادند.این مطالعه نشان داد که 857 نفر دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند که از این تعداد 554 نفر غالباً داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مصرف می‌کردند و 42 نفر هنگامی که اختلال ضربان قلبی آغاز شد از این داروها مصرف می‌کردند.محققان با در نظر گرفتن سن و مشکلات سلامتی بیماران مختلف متوجه شدند که مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی با افزایش خطر 76 درصدی ابتلا به اختلال ضربان قلب همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha