رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران گفت: کم خونی دلایل مختلفی دارد، کم خونی ناشی از فقر آهن، رایج‌ترین نوع و دلیل کم خونی در کشور است.

سلامت نیوز: رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران گفت: کم خونی دلایل مختلفی دارد، کم خونی ناشی از فقر آهن، رایج‌ترین نوع و دلیل کم خونی در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، با اشاره به اینکه کم خونی به دو صورت مادرزادی و اکتسابی در افراد وجود دارد، گفت: مهم ترین علت کم خونی ایرانی‌ها، کم خونی ناشی از فقر آهن است. در واقع هنگامی که مقدار آهن در گلبول قرمز پایین باشد کم خونی بروز پیدا می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: گلبولهای قرمز محتوی هموگلوبین هستند. هموگلوبین یک پروتین حاوی آهن است که عامل اصلی انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر نقاط بدن است و دی اکسید کربن را نیز از بافت‌های بدن به ریه‌ها منتقل می‌کند تا در ریه‌ها از طریق بازدم دفع شوند. برای تولید گلبولهای قرمز و هموگلوبین، بدن به پروتئین، ویتامین‌ها و آهن نیاز دارد.

دکتر خسرونیا با بیان این که کمبود آهن در هموگلوبین عملکرد بدن را با اختلال مواجه می‌کند، افزود: آهن بدن از تغذیه افراد تامین می‌شود اما از آنجایی که روده برخی از افراد توانایی جذب آهن را ندارد، این افراد مجبور به استفاده از قرص‌های آهن هستند. بنابراین مصرف آهن به همه افراد توصیه نمی‌شود و باید با تشخیص پزشک باشد.

وی تاکید کرد: مصرف بیش از حد بعضی از مواد خوراکی هم باعث دفع آهن جذب شده از مواد غذایی دیگر می‌شود. برای مثال مصرف بیش از اندازه چای بعد از خوردن غذا، باعث از بین رفتن آهن موجود در غذا می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با تاکید بر اینکه علاوه بر کم خونی ناشی از فقر آهن، عوامل دیگری در بروز کم خونی هم تاثیر دارد، گفت: هرگونه خونریزی آهسته و پیوسته باعث بروز کم خونی در فرد می شود. برای مثال چنانچه فرد مبتلا به زخم معده، خونریزی معده و به طور کل خونریزی‌های داخلی باشد در صورت عدم درمان این مشکل، احتمال بروز کم خونی در فرد بالا می رود. 

وی تاکید کرد: فرد مبتلا به کم خونی دچار رنگ پریدگی پوست در نقاط مختلف مانند پلک‌ها و بروز لکه‌های سفید در ناخن می‌شود. همچنین از آنجایی که عملکرد انتقال اکسیژن بدن با مشکل مواجه می‌شود احتمال تنگی نفس شدید هم وجود دارد.

خسرونیا در ادامه در مورد راه‌های تشخیص کم خونی گفت: آزمایش خون تنها راه تشخیص کم خونی است. در این آزمایش علاوه بر گزارش شمار گلبولهای قرمز و مقدار هموگلوبین، دستگاه خودکار شمارنده اندازه گلبولهای قرمز را با فلوسیتومتری اندازه می‌گیرد که یک عامل مهم در افتراق میان علل گوناگون کم خونی است.

وی در پایان افزود: آزمایش "اسمر" رنگ شده خون در زیر میکروسکوپ برای تشخیص کم خونی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha