تزریق نکردن دو واکسن مننکوک و پنوموکوک نیز سبب بروز عوارضی از قبیل منژیت، التهاب گوش (اوتیت)، سینوزیت، گرفتگی و خشونت صدا (لارنژیت)، سینه پهلو (پنومونی)، عفونت‌های مفصلی و استخوانی می‌شود.

سلامت نیوز: تزریق نکردن دو واکسن مننکوک و پنوموکوک نیز سبب بروز عوارضی از قبیل منژیت، التهاب گوش (اوتیت)، سینوزیت، گرفتگی و خشونت صدا (لارنژیت)، سینه پهلو (پنومونی)، عفونت‌های مفصلی و استخوانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، دبیر همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: در حالیکه در قالب کشور‌ها، نوزادان و شیرخواران علیه واکسن‌های دیگری به جز واکسن‌های موجود در کشور ما واکسینه می‌شوند در ایران تنها ۱۰ واکسن جزو برنامه‌های کشوری واکسیناسیون قرار دارند که این تعداد برای جلوگیری از ابتلای این گروه به بیماری‌های عفونی کافی نیست.

محمدرضا بلورساز در آستانه برپایی «همایش سالانه انجمن کودکان ایران» که ۱۰ تا ۱۳ اردیبهشت ماه امسال، همزمان با سی و پنجمین بزرگداشت دکتر محمد قریب در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: اصولا در غالب کشور‌ها به منظور پیشگیری از بیماری‌های عفونی شایع با تزریق واکسن‌هایی در سنین شیرخوارگی، بدن کودک را در برابر بیماری‌های عفونی شایع مصون می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ایران نوزادان و شیرخواران تنها علیه واکسن‌های سل، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اریون، هپاتیت B، آنفلوانزا و واکسن فلج واکسینه می‌شوند، تصریح کرد: واکسن «هپاتیت» A، «آبله مرغان»، «رتاویروس»، «مننکوک» و «پنوموکوک» و «هموفیلوس آنفوانزا» جزء واکسن‌های طرح ملی واکسیناسیون نوزادان و کودکان قرار ندارند و تنها برخی پزشکان مراکز خصوصی نسبت به واکسینه کردن این قبیل واکسن‌ها برای مراجعان خود اقدام می‌کنند.

دبیر همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران یاد آور شد: از آنجایی که تزریق این واکسن‌ها با هدف افزایش ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌های عفونی صورت می‌پذیرد و برعکس تزریق نکردن این واکسن‌ها سبب ابتلا به بیماری‌های عفونی و تحمیل مخارج درمان به خانواده‌ها و دولت می‌شود، ضرورت گنجاندن این واکسن‌ها در طرح ملی واکسیناسیون به شدت احساس می‌شود.

وی گفت: وزارت بهداشت و درمان اقداماتی را در این زمینه به عمل آورده و مراحل ساخت واکسن «هموفیلوس آنفلوانزا» در کشور آغاز شده که طبق گزارش‌های رسیده، قرار است از ابتدای امسال تزریق این واکسن به نوزادان و شیرخواران آغاز شود.

بلور ساز افزود: انجمن کودکان ایران و انجمن عفونی کودکان با توجه به نیاز جامعه به طور جد تقاضا دارد، پیگیری‌های لازم از سوی وزارت بهداشت انجام شود تا هر چه زود‌تر این واکسن تهیه و در اختیار شیرخواران کشور قرار گیرد تا شاهد مرگ و میر هیچ کودک و شیر خواری در کشور نباشیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت مساله واکسیناسیون نوزادان و کودکان، بخشی از سخنرانی‌های همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران به این موضوع اختصاص یافته و قرار است در بیانیه پایانی این همایش ضرورت توسعه واکسیناسیون در قالب طرح ملی مورد تاکید پزشکان شرکت کننده در این همایش قرار گیرد.

دبیر همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: مصون نشدن در برابر ویروس آبله مرغان توسط واکسن سبب ابتلا به این بیماری می‌شود که در سنین جوانی، نوجوانی و بزرگسالی‌گاه با عوارض بسیار شدیدی ازقبیل التهاب بافت‌های مغزی (منگوآنسفالیت) همراه است که ضرورت تزریق این واکسن در کشور در قالب طرح واکسیناسیون احساس می‌شود.

وی افزود: تزریق نکردن دو واکسن مننکوک و پنوموکوک نیز سبب بروز عوارضی از قبیل منژیت، التهاب گوش (اوتیت)، سینوزیت، گرفتگی و خشونت صدا (لارنژیت)، سینه پهلو (پنومونی)، عفونت‌های مفصلی و استخوانی می‌شود.

بلور ساز با اشاره اینکه خودداری از تزریق واکسن هپاتیت A در سنین زیر ۵ سال به ویژه در کودکان زیر ۲ سال باعث ابتلا به هپاتیت A و زردی خطرناک و کشنده در کودکان می‌شود، خاطر نشان ساخت: همچنین نبود واکسن روتاویروس سبب اسهال‌های زمستانی در شیرخواران و کودکان می‌شود که‌گاه مرگ آنان را به همراه دارد.

لازم به ذکر است، همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران با هدف افزایش دانش و اطلاعات متخصصان کودکان ایران، ارایه روش‌های تشخیصی و درمانی در رشته‌های مختلف کودکان و نیز بحث و تبادل نظر میان استادان سراسر ایران و متخصصان خارج کشور ۱۰ تا ۱۳ اردیبهشت ماه، همزمان با سی و پنجمین بزرگداشت دکتر محمد قریب در محل کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha