شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 110360

نتایج یک مطالعه جدید تایید کرد مدت زمان طولانی‌ترِ تغذیه با شیرمادر خطر بروز التهاب مزمن را در سنین بزرگسالی کاهش می‌دهد.

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید تایید کرد مدت زمان طولانی‌ترِ تغذیه با شیرمادر خطر بروز التهاب مزمن را در سنین بزرگسالی کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گروهی از متخصصان دانشگاه «نورث‌وسترن» آمریکا و دیگر دانشگاه‌های این کشور براساس بررسی‌های خود اظهار کردند:‌ مدت زمان تغذیه با شیرمادر با خطر احتمالی بروز التهاب مزمن در اوایل دوران بزرگسالی که نشان‌دهنده احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی- عروقی و متابولیک است ارتباط دارد.

به گفته این تیم پزشکی زمانی‌ که در عملکرد سیستم ایمنی خلل ایجاد می‌شود این سیستم بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و به اعضای سالم بدن حمله می‌کند که همین امر موجب بروز التهاب مزمن در بدن فرد می‌شود. نتایج مطالعات پیشین حاکی از آن بود که التهاب‌های مزمن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع دو را افزایش می‌دهند.

 در مطالعه جدید رابطه آشکاری بین مدت زمان تغذیه با شیرمادر با مقدار پروتئین C-reactive که شاخص کلیدی در بروز التهاب به حساب می‌آید در نمونه‌های خون افراد شرکت‌کننده مشاهده شد. در این بررسی نمونه‌های خونی نزدیک به 7000 شرکت‌کننده 24 تا 32 ساله آزمایش شد که 44.8 درصد از آنان در دوران نوزادی با شیرمادر تغذیه شده بودند.

همچنین در مقایسه‌ای که با افراد تغذیه نشده از شیر مادر انجام گرفت مشخص شد میزان پروتئین C-reactive در افرادی که کمتر از سه ماه، سه تا شش ماه، شش تا 12 ماه و بیش از 12 ماه تغذیه شده بودند به ترتیب 20.1 درصد، 26.7 درصد، 29.6 درصد و 29.8 درصد کمتر بوده است.

 این پزشکان نتیجه گرفتند کودکانی که خیلی کمتر از شیرمادر تغذیه می‌کنند مقدار این پروتئین در بدنشان در دوران بزرگسالی افزایش می‌یابد و در نتیجه خطر بروز بیماری‌های متابولیک و قلبی - عروقی در آنان تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha