معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با مرحله دوم هدفمندی حتماً فشارهایی به مردم وارد می‌شود اما مطمئناً فشارهایی که از عدم اجرای آن به مردم وارد می‌شد،‌ خیلی بیشتر بود. در بخش درمان، امیدواریم با منابع تخصیص داده شده، مردم در پایان سال 93 با مراجعه به بیمارستان‌ها تفاوت را نسبت به گذشته احساس کنند.

جهانگیری: توسعه پایدار مستلزم سلامت جامعه است

سلامت نیوز: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با مرحله دوم هدفمندی حتماً فشارهایی به مردم وارد می‌شود اما مطمئناً فشارهایی که از عدم اجرای آن به مردم وارد می‌شد،‌ خیلی بیشتر بود. در بخش درمان، امیدواریم با منابع تخصیص داده شده، مردم در پایان سال 93 با مراجعه به بیمارستان‌ها تفاوت را نسبت به گذشته احساس کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،اسحاق جهانگیری در مراسم گرامیداشت هفته سلامت اظهار کرد: توسعه پایدار نیاز هر جامعه‌ای است و یکی از تلاش‌هایی که مردم و مسئولان هر جامعه‌ای انجام می‌دهند، آن است که کشورشان در مسیر توسعه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه "مطمئناً توسعه پایدار مستلزم سلامت آحاد جامعه است"، تصریح کرد: به این ترتیب است که با جامعه سالم می‌توانیم به توسعه پایدار دست یابیم. همچنین توسعه انسانی اصلی‌ترین شاخص توسعه پایدار است و از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. سلامت، پیشتاز توسعه پایدار و ضامن آسایش، آرامش و آبادانی کشور است. جامعه با امید می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانع را از سر راه خود بردارد. سلامت حق مردم است و حکومت باید برای احقاق این حق برنامه‌ریزی کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اگر خواهان توسعه پایدار، اقتصاد شکوفا و رفاه و آسایش جامعه هستیم باید تلاش کنیم که سلامت مردم از هر نظری تأمین شود. دولت‌ها بر اساس قوانین حاکم و اسناد بالادستی، سیستمی را برای سلامت جامعه طراحی کرده‌اند. وظیفه این سیستم آن است که بتواند با برنامه‌ریزی، به اهداف مربوطه دست یابد. 

جهانگیری به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس این اقدامات، اکنون خدمات سلامت تا عمق روستاها و مناطق عشایری گسترش یافته است و شاخص‌های سلامت نظیر شاخص امید به زندگی و مرگ و میر مادران و نوزادان و ... نسبت به گذشته وضعیت مثبتی دارد و باید از دست‌اندرکاران این امر تشکر کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه "سلامت تنها به درمان مختص نمی‌شود"، خاطرنشان کرد: سلامت یک موضوع بخشی است که در حیطه و توان یک دستگاه یا وزاتخانه نیست و نیازمند رویکرد مشارکتی است. تمام سازمان‌ها و آحاد مردم باید در موضوع سلامت مشارکت داشته باشند.

وی سیاست‌های کلی نظام سلامت را که اخیراً از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، فرصتی جدید و مناسب دانست که در اختیار مسئولان حوزه سلامت قرار داده شده و افزود: در بخش‌های اقتصادی و همچنین سیاسی و اجتماعی هرچه مسائل بغرنج‌تر می‌شد، نقش مردم در جهت رفع و بهبود آن کارسازتر بوده است. نمونه بارز آن، انتخابات ریاست جمهوری اخیر است. مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور به نقطه‌ای رسیده بود که مردم باید کار دیگری می‌کردند. به این ترتیب بود که مردم کشور را از یک تلاطم به آرامش رساندند.

جهانگیری در این باره ادامه داد: اکنون شرایط سلامت کشور نیز به نقطه‌ای رسیده که باید به سوی آحاد مردم دست دراز کرده و طلب کمک کنیم. در حوزه سلامت مهم آن است که هر فردی مراقب سلامت خود باشد. این آگاهی باید به مردم داده شود که مردم برای سلامت خود و جامعه اهمیت قایل شوند.

وی بند 11 سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: همین یک بند، نقش مردم و رسانه‌ها را در حوزه سلامت مشخص می‌کند. در عین حال متولی اصلی حوزه سلامت، وزارت بهداشت است و به عنوان دستگاه اصلی باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: البته در بخش درمان دغدغه‌ها جدی‌تر است. هرچند که وضع پزشکی کشور وضع مطلوبی است؛ چراکه اوایل انقلاب بیماران برای درمان ناچار باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند اما اکنون توانمندی‌هایمان به نقطه‌ای رسیده که بسیاری از کشورهای همسایه یا حتی ایرانیان ساکن کشورهای غربی و اروپایی برای برخی اعمال به ایران بیایند.

جهانگیری افزود: در مجموع، امروز درمان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم ایران است. برخی از مردم که از نظر وضعیت اقتصادی در طبقه متوسط و بالا قرار دارند، اگر فردی از خانواده‌شان به برخی بیماری‌های با هزینه‌های بالا مبتلا شود، گاهی به زیر متوسط و حتی به مرحله خط فقر نزدیک می‌شوند. به همین دلیل باید کاری کنیم که بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد. اینچنین هزینه‌های پرداختی از دید مردم در هزینه‌های درمان مطلوب هیچ‌کسی نیست و با هیچ استانداردی هم مورد قبول نیست.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب وزیر بهداشت آن بود که این موضوع را برای عموم مسئولان کشور به عنوان موضوع اصلی مطرح کرد. بر این اساس است که شخص رئیس‌جمهور تاکید دارند که هزینه‌های درمان باید کاهش یابد. به این ترتیب کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم یکی از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. طبیعتاً نحوه تأمین مالی این سیاست‌ باید جزء کارهایی باشد که دولت به آن می‌پردازد.

جهانگیری با بیان اینکه "دولت تدبیر و امید در شرایط اقتصادی سختی کار خود را شروع کرد"، گفت: در شرایطی کار را شروع کردیم که تورم 40 درصد بود و رکود تورمی بی‌سابقه‌ای حداقل در 50 سال اخیر داشتیم. در زمانی کار را شروع کردیم که برخی از طرح‌های مهم به یک مشکل بغرنج برای دولت تبدیل شده بود. یکی از این طرح‌ها موضوع هدفمندی یارانه‌ها بود، چراکه قرار بود این طرح جراحی بزرگ اقتصادی و تحول اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کند و همچنین تعادل در میزان عرضه و تقاضای انرژی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه "یکی از بخش‌هایی که قرار بود از محل درآمد ناشی از هدفمندی مورد توجه قرار گیرد، بخش سلامت بود"، افزود: متأسفانه از آنجا که هدف اصلی این طرح چگونگی توزیع منابع ناشی از آن میان مردم شد، نتیجه‌ای به دنبال نداشت. به این ترتیب شد که 100 درصد درآمد ناشی از آن (28 تا 30 هزار میلیارد تومان) صرف ارائه نقدی به مردم شد و علاوه بر آن سالانه حدود 12 هزار میلیارد تومان نیز از بودجه دولت برمی‌داشتند تا بتوانند 45 هزار تومان‌های مردم را به موقع پرداخت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: بنابراین در دولت به این نتیجه رسیدیم که هدفمندی را اصلاح کنیم؛ چراکه امکان ادامه این طرح با روش قبلی وجود نداشت. مرحله دوم هدفمندی انجام شده است. در شرایط فعلی حتماً فشارهایی به مردم وارد می‌شود اما مطمئناً فشارهایی که از عدم اجرای آن به مردم وارد می‌شد،‌ خیلی بیشتر بود؛ چراکه آن کسری 12 هزار میلیارد تومانی بخش‌های کشور را از پا درمی‌آورد. امیدواریم در مرحله دوم، بخشی از کسری‌ها جبران شود.

جهانگیری با بیان اینکه "منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به دو - سه بخش توجه ویژه دارد و بهداشت و درمان و امنیت غذایی از جمله این بخش‌هاست"، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت متوجه شدیم بخشی از مردم جامعه از حداقل‌های غذایی مورد نیاز برخوردار نیستند. بنابراین فراهم آوردن امنیت غذایی برای این گروه‌ها را در برنامه داریم.

وی همچنین به اختصاص دو هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت در اواخر اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در آن شرایط سخت، منابع جدیدی غیر از بودجه به وزارت بهداشت اختصاص دادیم. از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز 4800 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که به این حوزه اختصاص یابد و قول داده‌ام که 100 درصد آن پرداخت شود. همچنین با تصویب مجلس حدود سه هزار میلیارد تومان نیز از بخش‌های دیگر در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. در مجموع اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه "می‌دانم که مشکلات بسیار فراتر از این اعداد و ارقام است"، تصریح کرد: با این حال، دولت در شرایط بسیار سخت اقتصادی، منابع قابل توجهی برای اصلاح وضع درمان اختصاص داده است. باید از اعتماد دولت استفاده کرد. دولت انتظار کارآیی مطلوب از این منابع دارد تا به این ترتیب مردم در پایان سال 93 با مراجعه به بیمارستان‌ها تفاوت را نسبت به گذشته احساس کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اگر اعتماد مردم در این بخش جلب شود، آن زمان خواهند گفت که این دولت به حرف‌هایی که می‌زند عمل می‌کند و به این ترتیب می‌توانیم برای مشکلات بزرگ‌تر از مردم کمک بگیریم. دولت به حمایت و پشتیبانی مردم امیدوار است.

وی تاکید کرد: دولت به حل مشکلات اقتصادی و همچنین حل مسائل با دنیا مصمم است. مصمم هستیم گره‌های زده شده به زندگی مردم را باز کنیم. از تمام صاحب‌نظران، نخبگان و دلسوزان انتظار کمک داریم. با آغوش باز از نقد سیاست‌های دولت استقبال می‌کنیم اما نقد با تخریب تفاوت دارد. جایی که منافع ملی کشور مطرح است، مصلحت دیگری ایجاب نمی‌کند.

جهانگیری ادامه داد: در بحث یارانه‌ها، برخی فشار می‌آوردند که خودتان عده‌ای را حذف کنید اما دولت همه چیز را به خود مردم واگذار کرد. به این ترتیب گفتیم هرکسی احساس می‌کند 45 هزار تومان تأثیری در زندگی‌اش ندارد، انصراف دهد. در مجموع دو میلیون و 500 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند و هنوز هم خانواده‌هایی هستند که انصراف خود را اعلام می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: با امید به آینده و همت دوستان، مشکلات حل می‌شود و روزهای بهتری پیش روی ملت ایران قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha