وزیر بهداشت گفت: در همه دنیا یکی از نشانه‌های دولت خوب، توجه به سلامت و غذای سالم است و جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی فردا برای اولین بار در ۳ سال اخیر برگزار می‌شود.

جلسه شورای عالی سلامت فردا بعد از ۳ سال تشکیل می شود

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: در همه دنیا یکی از نشانه‌های دولت خوب، توجه به سلامت و غذای سالم است و جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی فردا برای اولین بار در ۳ سال اخیر برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در مراسم هفته سلامت که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: برخورداری از سواد و دانش پزشکی کمک می‌کند تا از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود در این میان روزانه 300 ساعت برنامه در حوزه سلامت از شبکه‌های استانی پخش می‌شود که فرصت خوبی برای مدیران بهداشتی است.

وی ادامه داد: همچنین 12.5 میلیون دانش‌آموز داریم که با خانواده‌هایشان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد بنابراین همکاری بین بخشی برای دستیابی به نتایج پایدار ضروری است و سلامت همگانی بدون رویکرد مشارکت‌جویانه قابل دسترسی نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید با تعامل با دستگاه‌ها هم‌افزایی ایجاد کنیم فقر، بیکاری، آلودگی هوا و آب، سموم محصولات کشاورزی، حوادث جاده‌ای و ... از عواملی است که اثر سوء بر جامعه دارد و بدون همکاری و مشارکت مردم رسیدن به اهداف میسر نیست.

هاشمی تصریح کرد: فردا اولین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پس از تعطیلی 3 ساله برگزار می‌شود و این در حالی است که در همه دولت‌ها تأمین مواد غذایی با کیفیت خوب از نشانه‌های دولت خوب، کارآمد و پاسخگو است.

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید پیوست سلامت داشته باشند ادامه داد: تهیه غذا، میزان کافی، تضمین مواد، توزیع عادلانه و فرهنگ‌سازی از نشانه‌های کارآمدی دولت‌ها است و در این میان ابلاغ سیاست‌های نظام سلامت اگر چه کلی است اما مسیر را نشان می‌دهد و مسئولان باید هماهنگ و متمرکز در این رابطه برنامه‌ریزی کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تدوین سیاست‌ها ماه‌ها و سالها به طول انجامیده و ممکن است برخی مسئولان از نظر کلی بودن ابهام داشته باشند گفت: باید توجه کنیم برای تعیین ابعاد مختلف آن به چندین ماه نیاز داریم تا با درک واحد، تدابیر لازم را بیندیشیم.

هاشمی سلامت مردم را در گرو مدیریت یک بخش ندانست و گفت: متأسفانه مدیریت امروز کارآمد نیست چرا که مردم مشکل دارند و بخش عمده‌ای از آن متوجه سایر بخش‌ها، سیاستمداران و تصمیم‌گیران است و آنچه به ما مربوط است ایجاد شبکه بهداشت و توسعه آن است.

وی افزود: شبکه بهداشت مربوط به 30 سال پیش است، فرسوده شده و بهورزان طول خدمتشان بیش از 25 سال است به همین دلیل زنجیره این شبکه کامل نشده و به شهرها و حاشیه نیامده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از سوی دیگر بیمه‌های ناکارآمد، متعدد، متناقض و غیرمسئول هستند و با استفاده از تجارب سایر کشورها لازم است بیمه کارآمد تعریف شود.

هاشمی ادامه داد: برای اصلاح تمام این موارد منابع باید پایدار باشد. باید برای نظام ارجاع که متوجه ما است هزینه کنیم و اگر محوریت کارها نباشد مانند یک مُسَکن برای دوره‌‌ای کوتاه جوابگو است به همین دلیل باید به سراغ نظام ارجاع برویم هر چند که کار سختی است.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: تحول نظام سلامت بخشی از اجرای این برنامه است البته توقع مردم افزایش یافته است و در چند ماه آینده قرار است 10 درصد از پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان کاهش یابد با این وجود باید توقع جامعه را کنترل کنیم تا حرکت و قدمی که در حوزه دارو و خدمات برداشته می‌شود به ذائقه مردم شیرین بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha