شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 110372

تصور دنیایی بدون بیماری‌های قلبی به رویا شبیه است اما به نظر می‌رسد متخصصان علوم پزشکی دانشگاه «جانز هاپکینز» به محقق شدن رویای «دنیای بدون بیماری قلبی» نزدیک شده‌اند.

سلامت نیوز: تصور دنیایی بدون بیماری‌های قلبی به رویا شبیه است اما به نظر می‌رسد متخصصان علوم پزشکی دانشگاه «جانز هاپکینز» به محقق شدن رویای «دنیای بدون بیماری قلبی» نزدیک شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز یک گام دیگر به ریشه‌کنی بیماری‌های قلبی به ویژه امراض قلبی ناشی از کلسترول بالا نزدیک شده‌اند. نتایج این مطالعه که در نشریه پزشکی Circulation منتشر شده نشان می‌دهد که یک داروی ترکیبی می‌تواند موجب کاهش یا حتی ریشه‌کنی تاثیر رژیم‌های غذایی پرچرب و پرکلسترول شود. از آنجا که این دارو سبب بهبود عملکرد مغز و قلب می‌شود، سایر اعضای بدن هم می‌توانند از این بهبود عملکرد بهره‌مند شوند.

«ایکاترینا بیشوا»، یکی از متخصصان دانشگاه جانز هاپکینز درباره این کشف جدید می‌گوید: دلیل اصلی نگرانی نسبت به عملکرد قلب و مغز این است که این اعضا مراکزی هستند که وقتی دچار انباشت چربی شوند منجر به ناتوانی و ضعف جسمانی در انسان می‌شوند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد داروی جدید با نام D-PDMP که اکنون مراحل آزمایشی را پشت سرمی‌گذارد، شیوه عملکرد متابولیسم چربی را تغییر می‌دهد و خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را برطرف می‌سازد.

داروی جدید همچنین روند ابتلا به تصلب شرایین را متوقف می‌کند. تصلب شرایین یا بیماری سختی دیواره عروق بر اثر انباشته شدن چربی و کلسترول در رگ‌های خونی بروز می‌کند و مهمترین عامل در بروز حملات قلبی در انسان است.

نکته قابل توجه این است که تصلب شرایین عامل اصلی و شماره یک مرگ و میر در انسان است. عارضه تصلب شرایین شایع‌ترین عارضه قلبی محسوب می‌شود. این بیماری بر اثر انباشت ذرات چربی به مرور زمان در جداره رگ‌ها رخ می‌دهد و دیواره رگ‌ها را سخت، تنگ و غیرقابل ارتجاع می‌کند. در نتیجه جریان خون به سمت قلب و مغز کاهش می‌یابد. 

«سابروتو چاترجی»، فوق تخصص متابولیسم و قلب و عروق دانشکده پزشکی جانز هاپکینز درباره این یافته می‌گوید: این تحقیق بسیار چالشی بوده اما تصور می‌کنم که تقریبا در تولید این دارو به موفقیت دست یافته‌ایم. اما جنبه بسیار قابل توجه کشف جدید این است که ترکیبات استفاده شده برای کنترل بیماری تصلب شرایین کاملا در دسترس و ترکیبات ساخته دست بشر است. مرحله بعدی پس از آزمایش این دارو، اطمینان از نداشتن عوارض جانبی آن برای انسان است.

«چاترجی» می‌گوید: داروی کشف شده ضمن جلوگیری یا به تعویق انداختن تشکیل رسوب چربی و کلسترول در رگ‌ها از سختی و انسداد رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. این دارو درست مانند محلول‌های لوله بازکنی که در خانه‌ها برای بازکردن لوله‌ها استفاده می‌شود، عمل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha