شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱

سال ۸۶ بیشترین موادمخدر مصرفی زنان تریاک و هروئین بود و تنها ۴ درصد به موادمخدر روانگردان تعلق داشت، در حالی که این مقدار در سال ۹۱ به ۲۵ درصد رسیده است. همچنین آمار معتادان زن در کشور در ۵ سال گذشته، از ۵/۲ به ۹/۳ درصد رسیده است.

زنان معتاد، روانگردان را ترجیح می‌دهند

سلامت نیوز:سال ۸۶ بیشترین موادمخدر مصرفی زنان تریاک و هروئین بود و تنها ۴ درصد به موادمخدر روانگردان تعلق داشت، در حالی که این مقدار در سال ۹۱ به ۲۵ درصد رسیده است. همچنین آمار معتادان زن در کشور در ۵ سال گذشته، از ۵/۲ به ۹/۳ درصد رسیده است.

معنی این آمار آن است که 5 سال پیش، از هر 20 معتاد ایرانی یکی زن بوده و اکنون تقریبا از هر 11 معتاد ایرانیریال 10 نفر مرد و یک نفر زن است. براساس آمار رسمی که ستادمبارزه با موادمخدر در این زمینه در اختیار روزنامه همشهری قرارداده، هم اکنون یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب 9/3 درصد معتاد زن در این بین، تعداد زنان معتاد در حال حاضر حدود 123 هزار نفر است. خلاف تصور رایج، اعتیاد ارتباط مستقیمی با درآمد، شغل، تحصیل یا تشکیل خانواده ندارد. 20 درصد از معتادان مدرک لیسانس و 70 درصد دیپلم دارند. 53 درصدشان شاغل و 63 درصد معتادان متاهل‌اند. اعتیاد در بین متاهل‌ها چنان است که 50 درصد از طلاق‌های کشور به علتی وابسته به اعتیاد رخ می دهد. به این ترتیب براساس آمار سال 92، به طور میانگین هر 8 دقیقه 2 طلاق ثبت شده که یکی از آنها با اعتیاد در ارتباط بوده است. در این میان اوضاع برای زنان معتاد وخیم تر است. 62 درصد از معتادان زن، متاهل هستند. 3 درصد از زنان معتاد بی سواد مطلق اند. 15 درصد سوادابتدایی، 15 درصد راهنمایی، 41 درصد دیپلم، 9 درصد فوق دیپلم و 10 درصد مدرک کارشناسی دارند. در سال 90 تعداد زنان معتاد شهرها 9/7 درصد و روستاها 5/14 درصد بوده است. هر اندازه شهرها کوچک می شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می شود و بسیاری از زنان شهرهای کوچک یا روستاها برای ترک اعتیاد خود مهاجرت می کنند و این خود آغاز مشکلاتی تازه است.

کارشناس و مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر معتقد است: مشکلات عاطفی، پیدانکردن شغل مناسب و نداشتن درآمد کافی، بازماندن از تحصیل، وجود نگاه متفاوت به زنان،‌ ناامید و تمایل به کمک کردن وزن از دلایل مهم گرایش زنان به مصرف موادمخدر و الکل است. البته هیچ گاه یک عامل به تنهایی نمی تواند دلیل اعتیاد یک فرد باشد. از دیگر دلایل عمومی که برای مردان هم وجود دارد می توان به وراثت، مشکلات خانوادگی، اضطراب،‌افسردگی و گروه همسالان اشاره کرد؛ هرچند به طور ویژه می توان گفت اضطراب و افسردگی تاثیرگذاری بیشتری روی زنان دارد. همچنین خانم ها تمایل کمتری برای درمان افسردگی دارند و هرچه شدت اینگونه بیماری ها بیشتر شود تمایل به مصرف مواد نیز بیشتر می شود. سعید صفاتیان با آمارهای موجود در مورد اعتیاد زنان افزود: در مورد اعتیاد زنان 2 آمار در سال های 86 و 91 گرفته شده است که در سال 86 زنان 4 درصد و در صال 91، 9/5 درصد از معتادان را شامل می شدند بنابراین این آمار طی این 5 سال افزایش داشته است. اعتیاد زنان تابع الگوی تغییر مصرف نیز بوده است. به این شکل که در سال 86 بیشترین موادمخدر مصرفی تریاک و هروئین بود و تنها 4 درصد به موادمخدر روانگردان تعلق داشت، در حالی که این مقدار در سال 91 به 25 درصد رسیده است. زنان به دلیل وجهه اجتماعی تمایل ندارند که ساعت ها پای منقل بنشینند. بنابراین گرایش به موادی دارند که سریع مصرف می‌شود.

این اعتیادآورها که ممکن است در قالبی غیر از مخدر خریدوفروش شوند، در متون اخیر سازمان ملل به »روانگردان های تازه» مشهورند. نسل چهارم موادمخدر از نوع MPS هستند و با اینکه عنوانشان جدید است،‌از دهه 70 در دنیا وجود داشته است. مواداولیه این موادمخدر منشا گیاهی دارد. این در حالی است که به گزارش سازمان ملل هر روز یک ماده روانگردان جدید در اروپا تولید می‌شود که این مواد ترکیبات و اثرات متفاوتی برجای می‌گذارد.

شروع اعتیاد از کرم‌ها و قرص‌های لاغری

زنان به‌خاطر مباحث ظاهری و لاغری و عدم‌آگاهی گرفتار اعتیاد می‌شوند و از کرم‌ها و قرص‌های لاغری استفاده می‌کنند که حاوی آمفتامین است. زهرا بنیانیان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در امور زنان و خانواده با اعلام این خبر تأکید کرد که بر همین اساس باید آگاه‌سازی‌ مناسبی انجام بگیرد. از سوی دیگر قائم‌مقام سازمان پزشکی قانونی از وجود ماده مخدر شیشه در داروهای گیاهی لاغری و ترک اعتیاد خبر داد. عبدالرزاق برزگر گفت: در گزارش‌های مرکز سم‌شناسی پزشکی قانونی آمده است که برخی از داروهای لاغری موجود در بازار حاوی ماده مخدر متافتامین هستند. وی تصریح کرد: در گزارش‌های مرکز سم شناسی همچنین به مواد گیاهی ترک اعتیاد اشاره شده و آمده است که این مواد نیز حاوی شیشه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha