نتایج یك مطالعه جدید حاكی از آن است كه مصرف ماهی چرب، ترك سیگار و از بین بردن استرس در پیشگیری از بروز عارضه التهاب مفاصل تاثیر مثبت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به گفته پژوهشگران؛ مصرف ماهی چرب خطر ابتلا به التهاب مفاصل و آرتریت روماتوئید را كاهش می‌دهد در حالی كه سیگار كشیدن و استرس شغلی روانی - اجتماعی می‌تواند خطر بروز این عارضه را تشدید كند.


این تحقیق كه از سوی پژوهشگران سوئدی انجام گرفته همچنین نقش مهم وجودی فاكتورهای محیط زیستی و اجتماعی را در ابتلا به آرتریت روماتوئید نشان می‌دهد.

نتایج مطالعات اخیر كه روی هزار و 899 بیمار انجام گرفته، حاكی از آن است كه با مصرف ماهی چرب خطر ابتلا به این عارضه مفصلی 20 تا 30 درصد كاهش پیدا می‌كند.

لازم به ذكر است كه در این تحقیق رابطه قابل توجهی بین خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و مصرف مكمل‌های روغن ماهی مشاهده نشده است.

این تحقیق هم چنین نشان می‌دهد كه تنش و فشارهای روانی – اجتماعی در كار خطر بروز التهاب مفصلی را تشدید می‌كند.

این یافته‌ها تاییدی بیشتر بر مجموعه شواهد و مدارك فزاینده علمی است كه بر اساس آنها تغییر و اصلاح الگو و سبك زندگی می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش خطر و یا پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.

آرتریت روماتوئید بیماری دستگاه ایمنی خودكار است كه تقریبا یك درصد بزرگسالان را در سراسر دنیا مبتلا می‌كند.

همچنین در پژوهش‌ دیگری بر روی بیماری آرتریت روماتوئید، پزشكان دستورالعمل جدیدی را برای درمان ارائه كرده‌اند.


شواهد پزشكی نشان می‌دهد كه انتقال از یك دارو به دارویی دیگر می‌تواند به بیماران در مراحل پیشرفته بیماری كمك كند. با وجود تاثیر مثبت این جابه‌جایی، هنوز برخی پزشكان تمایلی به تغییر روش درمانی خود نشان نداده‌اند.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد كه وقتی بیمار به یك داروی دیگر واكنش نشان نمی‌دهد روش موثرتر برای درمان استفاده از داروی دیگری است. این تحقیقات نیز روی 300 بیمار در انگلیس و سوئیس انجام گرفته است.

گفتنی است كه نتایج هر دو پژوهش در نشست سالانه لیگ اروپایی علیه روماتیسم ارائه شده است.

آرتریت یا التهاب مفاصل مجموعه‌ای از مشكلات و ناراحتی‌ها شامل آسیب به مفاصل است. آرتریت عامل اصلی ناتوانی و از كارافتادگی در سالمندان بالای 55 سال است.

این عارضه اشكال مختلفی دارد كه عامل بروز هر یك از آنها نیز با دیگری فرق می‌كند. شایع‌ترین نوع آرتریت، پوكی استخوان است كه در نتیجه وارد شدن ضربه به مفصل، عفونت مفصلی یا بالا رفتن سن بروز می‌كند.

شواهد بیشماری نشان می‌دهد كه آناتومی غیرطبیعی می‌تواند در بروز زودهنگام پوكی استخوان نقش داشته باشد.

در این بیماری سیستم ایمنی، بدن به خودش حمله می‌كند. این بیماری انواع دیگری نیز دارد كه كمتر شایع هستند.

در تمام اشكال آرتریت بیمار دچار درد شدید می‌شود اما الگوی درد و محل آن در انواع مختلف بیماری متفاوت است.

این عارضه در هنگام صبح شدیدتر می‌شود و در مراحل اولیه بیماران اغلب پس از دوش گرفتن به هنگام صبح علایمی از بیماری ندارند.

یكی از راهنماهای تشخیص عارضه سابقه پزشكی بیمار است. همچنین آزمایشات جسمی می‌تواند برای تشخیص بیماری مفید باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha