دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف غلات کامل با خطر پایین ابتلا به سندرم متابولیک همراه است. در حالی که مصرف غلات تصفیه شده خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در کشور افزایش می دهد.

سلامت نیوز: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف غلات کامل با خطر پایین ابتلا به سندرم متابولیک همراه است. در حالی که مصرف غلات تصفیه شده خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در کشور افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نبوز به نقل از تسنیم، مرتضی صفوی درباره عوامل تغذیه ای تعیین کننده سندرم متابولیک در ایران, اظهار دشت: سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی است که در یک فرد تجمع پیدا می کند.

به گفته وی داده های حاصل از مطالعه ملی انجام شده در ایران حاکی که حدود 35 درصد از جمعیت بزرگسال کشور به این سندرم مبتلا هستند. این شیوع در بین کودکان و نوجوانان ایرانی حدود 10درصد برآورده شده است که با آمار کشورهای توسعه یافته دنیا برابری می کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نکته ای که در مورد شیوع سندرم متابولیک در ایران حائز اهمیت است یکی بحث تفاوت جنسیتی شیوع آن و دیگری تصویر کلی این سندرم است. هر چند عوامل ژنتیکی در این بحث دخیل هستند اما نقش عوامل محیطی به ویژه نقش تغذیه را نیز نمی توان نادیده گرفت.

صفوی گفت: مطالعاتی که در کشور در زمینه عوامل تغذیه ای تعیین کننده سندرم متابولیک انجام شده اند محدودند. مطالعات انجام شده در تهران نشان داده اند که مصرف غلات کامل با خطر پایین ابتلا به سندرم متابولیک همراه است. در حالی که مصرف غلات تصفیه شده خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در کشور افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: متأسفانه بیشتر کربوهیدرات های مصرفی در رژیم غذایی ایرانیان را کربوهیدرات های تصفیه شده مثل برنج و نان لواش تشکیل می دهند. به طوری که در برخی نقاط کشور بیش از 60درصد کل انرژی دریافتی از کربوهیدرات ها تصفیه شده تأمین می شود. این در حالی است که کربوهیدرات های کامل درصد بسیار کمتری از انرژی مصرفی را به خود اختصاص می دهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: این ویژگی خاص رژیم غذایی ایرانی ها می توانند یکی از دلایل مهم شیوع بالای سطح پایین HDL و سطح بالای تری گلیسیرید در این جامعه باشد. شیوع این اختلالات چربی در کشور آنقدر زیاد است که به نظر می رسد این فراسنج های لپیدی حتی مهم تر از بالا بودن سطح کلسترول تام یا بالا بودن سطح LDL کلسترول در تعیین حوادث قلبی کشور باشند.

صفوی ادامه داد: نکته خاص دیگری که در رژیم غذایی ایرانیان به ویژه در افراد ساکن مناطق محروم دیده می شود استفاده از روغن های هیدروژنه گیاهی است. مطالعات انجام شده در کشور نشان می دهد که مصرف روغن های هیدروژنه گیاهی خطر ابتلا به سندروم متابولیک را زیادتر می کند در حالی که مصرف رژیم غذایی پر چرب به شرط تأمین شدن چربی آن از روغن های گیاهی (مایع) و در صورت بیشتر نبودن از نیاز انرژی افراد باعث کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha