چنانچه در فردی دیابت تشخیص داده شود باید به چشم پزشک مراجعه کند اگر مشکل و عوارض چشمی نداشته باشد سالی یکبار و در صورتی که چشم خونریزی اولیه داشته باشد شش ماه یکبار باید به چشم پزشک مراجعه کند.

سلامت نیوز: چنانچه در فردی دیابت تشخیص داده شود باید به چشم پزشک مراجعه کند اگر مشکل و عوارض چشمی نداشته باشد سالی یکبار و در صورتی که چشم خونریزی اولیه داشته باشد شش ماه یکبار باید به چشم پزشک مراجعه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اگر قند خون در حد طبیعی کنترل نشود در طولانی مدت به عروق کوچک و بزرگ آسیب می‌رسد چنانچه عروق بزرگ درگیر شوند بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و سکته مغزی ایجاد می‌شود و در صورتی که عروق کوچک آسیب ببیند و این عروق کوچک عروق چشمی باشند منجر به خونریزی انتهای چشم شده و در نهایت می‌تواند به نابینایی منجر شود.

 

دکتر رجب اذعان کرد: چنانچه در فردی دیابت تشخیص داده شود باید به چشم پزشک مراجعه کند. اگر مشکل و عوارض چشمی نداشته باشد سالی یکبار و در صورتی که چشم خونریزی اولیه داشته باشد 6 ماه یکبار باید به چشم پزشک مراجعه کند.
وی در ادامه افزود: برای اینکه فرد دچار مشکلات چشمی حاصل از دیابت نشود باید به 5 مسئله توجه کند.
1. قند خون درحد طبیعی باشد یعنی سطح قند خون قبل از غذا بین 130- 90 میلی گرم درصد و 2 ساعت بعد از غذا کمتر از 180 میلی گرم درصد باشد و  هموگلوبین ( HbA1C) که کیفیت کنترل قندخون را طی 2 تا 3 ماه گذشته می‌سنجد در حد طبیعی و یا نزدیک طبیعی باشد یعنی زیر 7درصد باشد.
2. چربیهای خون باید درحد طبیعی باشند. یعنی کلسترول کل خون زیر 200درصد - HDL( کلسترول مفید خون) بالای 50درصد - LDL ( کلسترول بد خون) زیر 100درصد و تری گلیسیرید خون زیر 150درصد باشد.
3. همچنین فشارخون درحد طبیعی باشد.
4. اگر فرد سیگار می‌کشد باید ترک کند.
5. فرد اضافه وزن نداشته باشد.
دکتر رجب در پایان توصیه کرد: مبتلایان باید دیابت را جدی گرفته و به دستورات پزشک توجه کنند و حتماً در کلاسهای آموزشی دیابت شرکت کرده و آموزش ببینند که چطور با دیابت کنار بیایند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha