یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 110418

دبیر هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران توصیه کرد برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در مردان از 50 سالگی به بعد سالانه پی.اس.ای اندازه گیری و پروستات معاینه شود.

مردان بعد از 50 سالگی سرطان پروستات را جدی بگیرند

سلامت نیوز: دبیر هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران توصیه کرد برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در مردان از 50 سالگی به بعد سالانه پی.اس.ای اندازه گیری و پروستات معاینه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدعلی زرگر اظهار کرد: اگر سرطان پروستات در اقوام درجه یک پدر، برادر و یا عمو گزارش شده باشد این تست های تشخیصی باید از 40 سالگی انجام شود.

وی ادامه داد: سرطان پروستات ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و یا نظیر بزرگی خوش خیم پروستات علائمی چون بند آمدن ادرار، شب ادراری، زور زدن به هنگام ادرار کردن و... را داشته باشد.

دبیر هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه علت سرطان پروستات مشخص نیست، افزود: اما مصرف زیاده از حد گوشت قرمز و وجود بیماری در سوابق فامیلی افراد از مواردی است که سبب افزایش بروز سرطان پروستات در مردان می شود.

زرگر با بیان اینکه در مواردی مصرف سلنیوم را برای پیشگیری از بروز سرطان پروستات توصیه می کنند، گفت: اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.

وی انتشار جغرافیایی، سابقه فامیلی، استفاده از چربی و گوشت قرمز را از عوامل خطر برای بروز سرطان پروستات برشمرد و ادامه داد: سرطان پروستات به انواع کم خطر، با خطر متوسط و پرخطر تقسیم می شود.

دبیر هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران افزود: سرطانهای پروستات با میزان پی. اس.ای بیشتر از 20 جزو سرطانهای پرخطر است که درباره درمان آن هنوز اتفاق نظری نیست برخی با جراحی و برخی با رادیوتراپی موافق هستند.

زرگر گفت: 10 تا 20 درصد کسانی که رادیکال پروستاکتومی و یا رادیوتراپی می کنند به سرطان پروستات پرخطر مبتلا هستند.

وی ادامه داد: کسانی با میزان پی.اس.ای کمتر از 10 مبتلا به سرطان کم خطر، افرادی با میزان پی.اس.ای 10 تا 20 مبتلا به سرطان پروستات با خطر متوسط و کسانی با میزان پی.اس.ای بیشتر از 20 به سرطان پروستات پرخطر مبتلا هستند.

دبیر هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه سرطان پروستات می تواند به غده پروستات محدود باشد، افزود: اما گاهی سرطان پروستات از غده خارج و به غدد لنفاوی هم نفوذ می کند در این موارد پس از جراحی و رادیوتراپی هورمون تراپی هم توصیه می شود.

زرگر با بیان اینکه در مبتلایان به سرطان پروستات پرخطر غدد لنفاوی لگن هم برداشته می شود، گفت: چنانچه سرطان به غدد لنفاوی نفوذ کرده باشد هورمون تراپی توصیه می شود.

وی با بیان اینکه درمان سرطان پروستات پرخطر رادیوتراپی و جراحی است، ادامه داد: اما درصد موفقیت جراحی بیشتر و میزان عوارض آن کمتر است.

دبیر هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت: در صورت عود بیماری پس از رادیوتراپی و هورمون درمانی از یکی از مواردی چون کرایوتراپی، براکی تراپی و های فو به عنوان درمان ثانویه استفاده می شود.

هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران از 9 تا 12 اردیبهشت ماه جاری در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha