یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 110435

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه 95 درصد مبتلایان به هپاتیت "A" بعد از 7 تا 10 روز بهبود می‌یابند، گفت: در این بیماری بهترین راهکار درمانی استراحت مطلق و مصرف مایعات است ولی فعالیت کردن باعث تشدید بیماری و تاخیر بهبودی می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه 95 درصد مبتلایان به هپاتیت "A" بعد از 7 تا 10 روز بهبود می‌یابند، گفت: در این بیماری بهترین راهکار درمانی استراحت مطلق و مصرف مایعات است ولی فعالیت کردن باعث تشدید بیماری و تاخیر بهبودی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید عمادی گفت: خوردن دارو نیاز به دفع دارد و کار کلیه و کبد را افزایش می‌دهد که برای درمان این نوع بیماری توصیه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت شدید، بیماری را تشدید و بهبودی را به تاخیر می‌اندازد، اظهار کرد: عامل بروز بیماری هپاتیت A تعدادی از ویروس‌ها است که باعث التهاب کبد می‌شوند.

عمادی ویروس هپاتیت را دارای انواع مختلفی دانست و گفت: هر کدام دارای راه های انتقال متفاوتی هستند از جمله هپاتیت A که راه انتقال آن از طریق تماس دهانی یا مدفوع هنگام دفع غیر بهداشتی و بخصوص عدم رعایت بهداشت دست‌ها پیش از رفتن به دستشویی و تماس دست با چشم و دهان یا خوردن غذای آلوده بخصوص غذاهای سرد مانند سالاد است که حرارت لازم را نمی بینند.

وی یادآور شد: این بیماری بیشتر در فصل گرما و تابستان به دلیل افزایش مسافرت‌ها و احتمال بیشتر تماس با آب و غذای آلوده مشاهده می شود که در ایران بیشتر در سنین پایین بروز می‌کند و در مناطق آلوده افراد تا قبل از 30 سالگی به این ویروس مبتلا می‌شوند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران علائم و نشانه‌های انواع بیماری هپاتیت را شبیه به هم عنوان کرد و گفت: این بیماری با زرد شدن پوست، سفیدی چشم بیمار و با تب خفیف و یا نبود تب شروع می شود که با قطع شدن تب، زردی رنگ پوست در چهره و بدن فرد ظاهر می شود ولی لزوما تب و زردی با هم همراه نیستند.

عمادی افزود: حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ، بیزاری از غذا خوردن، عدم تمایل به مصرف سیگار در فرد سیگاری، خستگی و کوفتگی از دیگر علائم هپاتیت A یا همان یرقان و زردی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 5 درصد بیماران با تاخیر بهبودی مواجه می‌شوند که از علائم آن افزایش زردی است. کاهش سطح هوشیاری و خواب آلودگی نیز در فرد بروز می‌کند.

عمادی خاطرنشان کرد: اختلالات خونریزی در این افراد مراقبت‌های بیمارستانی را می طلبد که با انجام آزمایشاتی همچون کنترل آنزیم‌های کبد، بررسی‌های بیشتر ضرورت دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه هپاتیت A واگیردار است، گفت: این بیماری از طریق تماس با فرد آلوده مانند خوردن غذای فرد آلوده یا تماس با دست فرد آلوده منتقل می‌شود. برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد سالم به این بیماری اگر در محیطی با فرد آلوده قرار دارند ظرف غذا و یا لیوان و دیگر وسایل فرد بیمار را باید جدا کنند.

عمادی در پایان با اشاره به اینکه هپاتیت A واکسن دارد، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون این ویروس در کشورمان رایج نیست چون واکسن آن در دسترس نیست اما در کشورهای غربی واکسن هپاتیت A در دسترس است و در صورت مهاجرت افراد به مکان‌های آلوده از آن استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha