محققان یک ترکیب دارویی آزمایشی ساخته اند که به پیشگیری از کم شدن آب بدن در اثر اسهال باکتریایی نظیر وبا و برخی انواع عفونتهای یی کولای کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از شیکاگو، دکتر فرید مراد از دانشگاه در هوستون می گوید اسهال ناشی از باکتری سالیانه 2 میلیون انسان را در سراسر جهان به کام مرگ می کشاند. بیشتر قربانیان را کودکان زیر پنج سال یا سالمندانی تشکیل می دهند که در اثر کم شدن آب بدن جان خود را از دست می دهند.
بیشتری مرگهای ناشی از این بیماری که غالبا در اثر مصرف آب یا غذای آلوده بروز می کند در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
باکتریهایی که جدار داخلی روده را مورد حمله قرار می دهند باعث ترشح مقدار زیادی آب و نمک بدن می شوند که در نتیجه آن بدن از مایعات مورد نیاز محروم می ماند.
مراد و همکارانش در تحقیقات خود ترکیب شیمیایی یافتند که می تواند از ترشح مایعات و نمک در واکنش به عفونت جلوگیری کند.
این ترکیب که "pyridopyrimidine derivative " نام دارد با دخالت در کار ارتباطات سلولی عمل می کند و از پیام رسانی سلولها که فرمان ترشح مایعات اضافی را می دهند جلوگیری می نماید.
مراد که به خاطر کشف نقش اکسید نیتریک در دستگاه قلب و عروق در سال 1998 برنده جایزه نوبل پزشکی شد قابلیت های این کشف جدید خود را بسیار با اهمیت می داند.
تحقیقات مراد به تهیه درمانهای جدیدی برای ازدیاد فشار خون، درد ناحیه سینه و ناتوانی جنسی انجامیده است. او تازه ترین کشف خود را بسیار تاثیرگذارتر می داند.
نتایج تحقیقات مراد در نشریه " Proceedings of the National Academy of Sciences" منتشر شده است.
دکتر هربرت دوپونت متخصص بیماریهای عفونی دانشگاه تگزاس می گوید دارویی که جلوی هدر رفتن آب و نمک را از روده ها بگیرد می تواند جان کودکان را در کشورهای در توسعه از مرگ نجات دهد و مشکلات و ناراحتی های مسافران مناطق استوایی و نیمه استوایی را تخفیف دهد.
در اسهال باکتریایی ، باکتری به سادگی در روده ها تکثیر شده و سمومی آزاد می کند که میزان پیام رسانهای سلولی cyclic nucleotides را افزایش می دهد. این مواد پیام رسان به سلولهای روده دستور ترشح آب و نمک را می دهند.
درحال حاضر هیچ درمانی که به طور مستقیم در این فرایند دخالت کند وجود ندارد. بیشتر درمانها جایگزینی مایعات از دست رفته برای جلوگیری از کم شدن آب بدن را هدف قرار می دهند.
مراد که قبلا سرپرستی کشف داروی جدید شرکت آزمایشگاههای ابوت را بر عهده داشته است به همراه همکارانش مواد شیمیایی مختلفی را آزمایش کردند تا ماده ای را که می تواند در واکنش بدن به سموم باکتری دخالت کند بیابند.
این ترکیب جدید ترشح مایعات و نمک ها در خرگوشهایی که به آن ها این سم تزریق شده بود کاهش داد. نتایج آزمایشها در موش بی خطر بودن این شیوه را اثبات کرده است.
این شیوه علاوه بر کمک به کودکان کشورهای در حال توسعه می تواند از بروز اسهال در مسافران نیز جلوگیری کند ضمن آن که در درمان بیماری التهابی روده نیز مفید است.
آزمایش بالینی این ماده بر روی انسان چند میلیون پول و چند سال وقت می طلبد اما مراد مصمم است تا آخر این کار برود زیرا این ترکیب را بسیار با اهمیت می داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha