معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو گفت: مردم و جامعه پزشکان باید به تولیدات داخلی اعتماد کند و این اعتماد با بخشنامه و اجبار پدید نمی آید بلکه با تلاش علمی و رعایت مراحل کنترل کیفیت باید به این مهم رسید.

واردات دارو را نمی توان قطع کرد/اعتماد به داروهای ایرانی با بخشنامه و اجبار پدید نمی آید

سلامت نیوز: معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو گفت: مردم و جامعه پزشکان باید به تولیدات داخلی اعتماد کند و این اعتماد با بخشنامه و اجبار پدید نمی آید بلکه با تلاش علمی و رعایت مراحل کنترل کیفیت باید به این مهم رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، شب گذشته در برنامه چشم انداز سلامت در شبکه 4 سیما با موضوع سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، ضمن اشاره به بند 5 سیاست های کلی سلامت گفت: تاکید این بند، تجویز منطقی دارو است یعنی چه تجویز دارو و چه تجهیزات پزشکی باید مبتنی بر اصول علمی، راهنماهای بالینی و رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای باشد.

دکتر دیناروند گفت: قسمت اصلی این بند در واقع تاکید بر جلوگیری از زایش هزینه های ملی و مردمی دارد. بنابراین باید میزان دسترسی فرآورده های وارداتی را کنترل کرده و از تولیدات داخلی حمایت کنیم. البته این مهم باید به نفع رعایت کیفیت و استاندارد باشد.

رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: پزشک و بیمار ایرانی نیز باید به تولیدات داخلی اعتماد کند. این اعتماد با بخشنامه و اجبار پدید نمی آید بلکه با تلاش علمی و رعایت مراحل کنترل کیفیت باید به این مهم رسید.

به عقیده دکتر دیناروند، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وظایفش را باید در این زمینه به درستی انجام دهد و سیاست های حمایت از تولید داخل را طوری تنظیم کند که ضامن کیفیت بالا باشد.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه خاطرنشان کرد: واردات دارو را نمی توان به طور کامل قطع کرد چون حق بیمار باید رعایت شود اما در کشوری که توانایی علمی دارد، بی انصافی است که سیستم درمانی اش به فراورده های وارداتی متکی باشد.

به گفته وی نکته دیگر این است که در کشوری که ادعا می کند در حال حاضر دو سوم داروهایش از نظر ریالی تولید داخل است، میزان واردات دارو خیلی بیشتر از میزان صادرات آن است. در این مورد باید حتما به تراز برسیم یعنی اگر یک میلیارد دلار دارو وارد می کنیم، باید حداقل به همین میزان نیز صادرات داشته باشیم.

دکتر دیناروند خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان واردات سالانه دارو در کشور ما کمی بیش از یک میلیارد دلار است و میزان صادرات کمتر از دویست میلیون دلار. در حالی که این وضعیت نه در شان جایگاه علمی ایران است و نه صنعت این کشور.

وی افزود: در سیاست های ابلاغی بحث توسعه صادرات و حمایت از تولید داخل تاکید شده و جلوگیری از روش های غیر علمی و هزینه های القایی و در نهایت رعایت حقوق شهروندی مطرح شده است که این موارد کمک می کند هزینه های دارو و درمان را کنترل کنیم.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو: در برخی کشورها هزینه های سلامتشان بسیار سرسام آور است اما شاخص های سلامت آنها خیلی هم بالا نیست. بنابراین با بالا بردن میزان مصرف دارو و تجهیزات پزشکی و گسترش فناوری نمی توانیم منتظر بالا رفتن شاخص های سلامت باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از 6 درصد تولید ناخالص ملی ما صرف سلامت می شود. بنابراین در مورد کنترل هزینه های سلامت باید بتوانیم موفق عمل کنیم تا هزینه های بی فایده و القایی کم شوند.

به عقیده دکتر دیناروند سرمایه گذاری در توسعه دارو و تجهیزات پزشکی لزوما نباید وابسته به جمعیت داخل باشد بلکه با نگاه به صادرات این اتفاق باید بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha