عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اعتراض‌های به عمل آمده از تصویب رشته فلوشیب از سوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه وظیفه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی امری خطیر و نیازمند دانش پزشکی است دخالت روان‌شناسان در این حوزه غیرعلمی و غیرقانونی است.

فعالیت‌های روان‌درمانی روان‌شناسان غیرقانونی است

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اعتراض‌های به عمل آمده از تصویب رشته فلوشیب از سوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه وظیفه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی امری خطیر و نیازمند دانش پزشکی است دخالت روان‌شناسان در این حوزه غیرعلمی و غیرقانونی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فربد فدایی دراین‌باره اظهارکرد: وظیفه انجام عملیات تشخیصی و درمانی تمامی بیماری‌های روانی تنها به عهده پزشکی است که به طور تخصصی در حوزه بیماری‌های روانی و روش‌های درمانی آن تحصیل‌ کرده باشد و دخالت افراد غیر پزشک در امور درمانی از نظر قانون جرم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روانپزشکان برای درمان بیماران روانی از روش‌هایی نظیر روان‌درمانی، درمان دارویی و یا درمان با تشنج برقی و سایر روش‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق برنامه آموزشی مصوب وزارت بهداشت از دوره چهارساله آموزش رشته روانپزشکی نزدیک به یک سال به آموزش روش‌های روان‌درمانی به صورت نظری و عملی اختصاص داده شده است.

فدایی با اشاره به اینکه تصویب فلوشیب روان‌درمانی برای روان‌پزشکان از سوی وزارت بهداشت برای تخصصی‌تر کردن آموزش‌ها در این زمینه است، افزود: امید می‌رود که با تصویب این زمینه تخصصی افراد غیرپزشک از جمله روان‌شناسان از وخامت در امور تشخیصی و درمانی که مخاطره‌آمیز و غیرقانونی است و ممکن است زندگی بیمار را به خطر بیندازد پرهیز کنند.

این متخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه ارتباط بین صاحبان حرفه‌های مرتبط با مشاغل روانی از طریق تیم درمانی روانپزشکی در بیمارستان‌های روانی ایجاد می‌شود، گفت: سرپرست این تیم درمانی روانپزشک است و سایر اعضای آن را پرستار روانی، مددکار اجتماعی روانپزشکی، روان‌شناس بالینی و کار درمان‌گر تشکیل می‌دهد و در نهایت سرپرست تیم درمانی به هریک از آنها وظایفی را محول می‌کند که تحت نظر او انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه نظام روان‌شناسی با هدف اعطای مجوز کار به روان‌شناسان و نظارت به فعالیت آنها تشکیل شده است، تصریح کرد: وظیفه روان‌شناسان و مشاوران طبق اساسنامه عبارت است از مداخلات روان‌شناختی و با نهایت احتیاط از هر اشاره‌ای به مسئله درمان اجتناب شده است زیرا درمان امری است فقط در حیطه صلاحیت پزشک.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ریشه برخی از ضعف‌ها و ناراحتی‌های روانی مشکلات جسمی باشد، اظهار کرد: برای نمونه امکان دارد اضطراب‌های به ظاهر خفیف، اختلافات زناشویی و افسردگی ناشی از مسائلی چون پرکاری تیروئید، بیماری دوقطبی و یا غده مغزی باشد که تشخیص و درمان آن تنها از سوی افرادی ممکن است که تحصیلات پزشکی داشته باشند و در علوم تشریح، بافت‌شناسی، پاتولوژی، فیزیولوژی آموزش دیده باشند.

فدایی با تاکید بر اینکه در تیم روان‌درمانی هیچ‌یک از اعضای گروه نمی‌توانند به طور مستقیم و بدون هماهنگی با روان‌پزشک تیم، اقدامی در جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها انجام دهند، افزود: در فرایند روان‌درمانی ممکن است انجام برخی‌ روش‌های ساده روان‌درمانی به عهده روان‌شناس بالینی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با این حال بارها مواردی دیده شده است که افراد غیرپزشک حتی مبادرت به تجویز دارو برای بیماران کرده‌اند که این موارد بارها به وزارت بهداشت منعکس شده و این‌گونه ارتباطات به قدری خطرناک است که رسیدگی به آن بر عهده دادگاه‌های انقلاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha