رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با اشاره به نتایج تحقیقی که اخیرا از مردم درباره نشان ایمنی سلامت مواد غذایی به عمل آمده است و بی اطلاعی 71 درصدی مردم از این آرم بر روی مواد غذایی در این تحقیق،نسبت به ضرر هنگفت عوامل خطر مرتبط با غذا به نظام سلامت هشدار داد و گفت:در حالی مواد غذایی کم نمک در کشور مورد توجه نیست که فشار خون بالا سالیانه 518600 سال عمر از دست رفته روی دستمان میگذارد و زیان ناشی از آن معادل 1037200000 دلار است.

هدف از نشان سلامت و ایمنی غذا چیست؟/ضرر هنگفت عوامل خطر مرتبط با غذا به نظام سلامت

سلامت نیوز: رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با اشاره به نتایج تحقیقی که اخیرا از مردم درباره نشان ایمنی سلامت مواد غذایی به عمل آمده است و بی اطلاعی 71 درصدی مردم از این آرم بر روی مواد غذایی در این تحقیق،نسبت به ضرر هنگفت عوامل خطر مرتبط با غذا به نظام سلامت هشدار داد و گفت:در حالی مواد غذایی کم نمک در کشور مورد توجه نیست که فشار خون بالا سالیانه 518600 سال عمر از دست رفته روی دستمان میگذارد و زیان ناشی از آن معادل 1037200000 دلار است.

 دكتر ربابه شیخ الاسلام، متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیو لوژی تغذیه و رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز،نوشت: آیا شما که این مقاله را میخوانید تاکنون به نشان ایمنی سلامت که آرم آن بر روی بعضی از مواد غذایی صنعتی درج شده است توجه کرده اید.در تحقیقی که در سال گذشته در چند سوپر مارکت شمال شهر تهران از مراجعین با انجام پرسشنامه انجام شد 71 در صد از مراجعین که درحال خرید بوده اند گفته اند که این نشان را نمی شناسند و وقتی برایشان توضیح داده شده است که وزارت بهداشت به غذاهایی که از نظر کیفی خوب هستند این نشان را میدهد که مردم در انتخاب غذا بهتر عمل کنند 52 در صد پاسخ داده اند که این بدین معنی است که سایر غذا ها با وجود داشتن شماره پروانه وزارت بهداشت قابل اطمینان نیستند؟
26 درصدگفته اند نشان سلامت را میشناسند ولی این نشان در انتخاب غذای سلامت بخش به آنها کمک نمی کند چون در سوپر مارکت بدنبال غذاهای بدون چربی اشباع، غذاهای بدون ایزومر ترانس یا کم کالری  و کم نمک و کم چرب میگردند و یا نیاز دارند بدانند موادغذا یی که میخرند چند درصد مواد مورد نیاز آنها را تامین میکند و در یک وعده غذایی آن چند درصدکالری روزانه را دریافت میکنند.


9 در صد افراد مواد غذایی ایرانی را با خارجی مقایسه کرده اند و از اینکه غذاهای خارجی در برچسب اطلاعات تغذیه ای کاملی میدهند از پرسشگران خواسته اند وزارت بهداشت هم تولید کنندگان غذا را ملزم کند که اطلاعات مفید و مورد نیاز مصرف کننده را روی بسته بندی خود درج کنند و نشان سلامت را به تولید کنندگانی بدهند که به این نکات توجه دارند و غذاهای مورد نیاز جامعه ای که به سلامت خود علاقه دارند و بدنبال غذاهای با این ویژگیها میگردنند را تهیه میکنند.

در یک بحث گروهی در یکی از پانل های تغذیه در یک کنگره ملی نیز بحث جالبی در مورد نشان سلامت انجام شد . مدیر کل وقت بیماریهای غیر واگیر در وزارت بهداشت عقیده داشت که غذاهایی باید نشان یا کلید سلامت بگیرند که مصرف کننده را در انتخاب غذاهایی برای کاهش خطرات بیماریهای شایع دژنرتیو تغذیه ای مانند چاقی ،دیابت،چربی خون بالا،افزایش فشار خون ،بیماری عروقی قلب و... کمک میکند. چون در حال حاضر کشور با شیوع رو به تزاید این بیماریها مواجه است و عوامل خطر این بیماریها را غذاهای چرب ،روغن های نامناسب ، مواد شور و غذاهای پر کالری و شیرین افزایش میدهد .


در این جلسه نتیجه گیری شد که یک کمیته تخصصی شامل متخصصین تغذیه ،اپیدمیولوژی،ّبهداشت عمومی  قلب ،دیابت  وبا حضور انجمن های علمی ذیربط با مدیریت و مسوولیت اداره بیماریهای غیر واگیر دار در وزارت بهداشت و همکاری اداره نظارت بر مواد غذایی تشکیل شود و از غذاهای صنعتی موجود غذاهایی را که این ویژگیها را دارند برای اخذ کلید یا نشان سلامت انتخاب کند و این علامت بگونه ای مشخص باشد که مصرف کنندگان براحتی بتوانند این غذاها را در مغازه ها و یا سوپر مارکت ها بیابند. 

متخصصین تغذیه که در کلینیک ها کار میکنند بارها با بیمارانی مواجه میشوند که از نبود غذاهای کم چرب و کم کالری و یا کم نمک گله دارند.

در آخرین بررسی نظام سلامت در مورد عوامل خطر  بیماریهای غیر واگیر که در سال 2009 توسط وزارت بهداشت انجام شده است و در سایت سازمان جهانی بهداشت نیز وجود دارد اطلاعات جالب و قابل توجهی در زمینه درصد افراد جامعه که بیش از سه عامل خطر داشته اند آمده است .
این عوامل خطر چاقی ،اضافه وزن  ،فشارخون بالا ،کم تحرکی و کشیدن سیگار بوده است.
حدود21 درصد از جامعه در سن 15 تا 44 سال و  بیش از 50 درصد در سن 45 تا 64 سال همزمان بیش از سه عامل خطر را داشته اند .

همچنین بر آورد زیانهای مالی ناشی از عمر از دست رفتهYLL* در کشور در سال 1380 نشان داد که عوامل خطرمرتبط با تغذیه ضرر هنگفتی به پیکره نظام خدمات بهداشتی در مانی کشور میزند متاسفانه هنوز  همت مشترکی برای مقابله با خطراتی که از این طریق جامعه را تهدید میکند صورت نگرفته و هر ارگان و اداره ای به تنهایی در جزیره ای جداگانه با دیدن بخشی از مشکل اقدامی صورت میدهد.

برای مثال در حالی مواد غذایی کم نمک در کشور مورد توجه نیست که فشار خون بالا  سالیانه 518600 سال عمر از دست رفته روی دستمان میگذارد و زیان ناشی از آن معادل 1037200000 دلار است  و یا در حالی غذاهای کم چرب ،بدون ایزومر ترانس و چربی اشباع  نایاب است که کلسترول بالا با 201300 سال عمر از دست رفته و زیان 402600000 دلار، به کشور تحمیل میکند.

در سال 1382 بررسی دیگری با هدف بر آورد **DALY(عمر از دست رفته به دلیل مرگ زودرس یا معلولیت) نشان داد چاقی و اضافه وزن بعد از مواد مخدر بیشترین بار را به کشور تحمیل میکند .و بعد از آن نیز بار ناشی از مشکلات تغذیه ای شامل  ،کم خونی،افزایش فشار خون ،کلسترول بالا ،دیابت بسیار بالا و قابل توجه است.


 توجه کنیم که :
از منظراپیدمیولوژیک: مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیردار از مرگ و میر بیماری های واگیردار پِیشی گرفته است .
از نظر تغذیه ای: عادات غذایی به سرعت در حال تغییر است و فعالیت بدنی کاهش یافته است.و ارایه نشان  یا کلید سلامت در شرایط کنونی  به غذاهایی که در کاهش بار بیماریها موثرند  از اقدامات موثری است که متولیان سلامت کشور نباید از آن غفلت کنند


ضرر و زیان ناشی سالهای از دست رفته عمر که در سالهای اخیر برای نشان دادن ابعاد اقتصادی بیماری و مرگ و ناتوانی کاربرد پیدا کرده است در حقیقت برای ایجاد زبان مشترک بین دولتمردان ، مسوولین اقتصادی وسیاستگزاران و مسوولان طب پیشگیری است .


این زبان مشترک به ملموس تر کردن ابعاد اقتصادی بیماری، ناتوانی و مرگ به دلیل بیماریهایی که قابل پیشگیری هستند می پردازد به بیان دیگر ضرر و زیانی که به دلیل بی توجهی به برنامه های پیشگیرانه به کشور تحمیل میشود وقتی بصورت زیان مالی و روشن تر پولی بیان شود برای کسانی که سیاست های اقتصادی را تدوین میکنند قابل درک میگردد و از این طریق مسوولان سلامت کشور امید دارند بتوانند اعتبار و بودجه کافی برای اقداماتی که منجر به بهبود شاخص های سلامت میشود دریافت کنند.


 نمودار زیر  میزان عمر از دست رفته به دلیل مرگ زود رس یا معلولیت ها را که به دلیل عوامل خطر بوجود آمده است را در کنار هر ستون نشان میده.

جدول بار بیماری ها در سال 82

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha