یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 110455

یک متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: سرطان پستان به علت عدم وجود درد در بیمار، دیر تشخیص داده شده و شایع‌ترین علامت آن لمس توده در بافت سینه است.

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: سرطان پستان به علت عدم وجود درد در بیمار، دیر تشخیص داده شده و شایع‌ترین علامت آن لمس توده در بافت سینه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طراوت فاخری سرطان پستان را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بدخیم در زنان و دومین عامل مرگ و میر سرطان‌ها پس از سرطان ریه در زنان عنوان کرد.

فاخری افزایش سن، عوامل ژنتیک، سابقه خانوادگی و نیز عوامل محیطی را از جمله علل زمینه ساز بروز سرطان سینه در افراد عنوان کرد.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، این نوع سرطان به علت عدم وجود درد در آن دیر تشخیص داده شده و شایع‌ترین علامت آن لمس توده در بافت سینه است.

وی تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود همه زنان از سن 18 سالگی به بعد معاینه فردی خود را در زمینه تشخیص این نوع سرطان انجام دهند.

فاخری خاطرنشان کرد: افراد باید معاینه شخصی خود را هر ماه یکبار انجام داده و در صورت لمس هر گونه توده حتما به پزشک معالج مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در صورت تشخیص زودهنگام این نوع توده، درمان این نوع سرطان ساده‌تر، طول عمر بیشتر و احتمال گسترش سرطان به بافت‌های دیگر کمتر خواهد بود، گفت: در صورت تشخیص زودهنگام همچنین این احتمال وجود دارد که با برداشتن قسمتی از بافت سینه، نیازی به تخلیه کامل سینه نباشد.

وی در همین راستا به همه زنان توصیه کرد تا علاوه بر معاینه شخصی ماهانه خود، سالی یکبار نیز این معاینه را با مراجعه به پزشک انجام دهند.

به گفته فاخری زنان بالای 40 سال باید سالیانه نسبت به انجام ماموگرافی در خصوص تشخیص این نوع سرطان اقدام کنند و در زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان را دارند این کار باید از سنین پایین‌تر از 40 سالگی انجام شود.

این متخصص زنان و زایمان، تجویز داروهای هورمونی، استفاده از برق و رادیوتراپی را از جمله راه‌های درمانی این نوع سرطان بسته به مرحله تشخیص آن عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha