چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11046

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور با در نظر گرفتن فاكتورهایی چون وجود واحد فراهم آوری، نرخ انجام پیوند از جسد به نسبت زنده و انجام پیوند سایراعضا گفت: ‌بر این اساس، دانشگاه علوم پزشكی شیراز، تهران، شهید بهشتی مشهد و اصفهان پنج دانشگاه نخست هستند.

دكتر عقیقی در همایش بزرگداشت پیوند اعضا با بیان اینكه بسیاری از دانشگاه‌ها فاقد واحد فراهم آوری هستند، گفت:‌از این رو نیروهای بالقوه‌ای در دانشگاه وجود دارد كه بالفعل نشده‌اند.


وی از آغاز فعالیت‌های مربوط به پیوند روده در سال 85 خبر داد و گفت:‌ كلیه نیاز كشور به قرنیه تامین شده و حتی صادرات به خارج نیز داریم.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت افزود: با وجود مشكلات فراوان توانستیم به همت دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در سال 86 حدود 311 پیوند از جسد به نسبت یك هزار و 800 پیوند داشته باشیم، 162 پیوند كبد، 37 پیوند قلب و 3 پیوند ریه بوده است.


دكترعقیقی شاخص اهدا از سال 83 تا 86 را به ترتیب 6/1، 7/1، 8/1 و 3/2 عنوان كرد و یادآور شد: این شاخص در اسپانیا 35 و در آمریكا 26 است.


وی با تاكید بر ضرورت بیشتر شناسایی مرگ مغزی گفت: سال 86 با وجود فراوان ترین آمار اهدا كننده از مرگ مغزی فقط 165 مورد (10 درصد از كل مرگهای مغزی) به انجام رسید.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت به وجود 40 هزار مرگ مغزی ناشی از حوادث ترافیكی در سال 84 اشاره كرد و افزود: از این تعداد 244 هزار مورد مرگ مغزی و 50 درصد از این موارد (122 هزار مورد) مرگ بیمارستانی بوده است.

دكترعقیقی یادآور شد: با احتساب یك تا پنج درصد مرگ مغزی از میان مرگهای بیمارستانی، تخمین زده می‌شود در سال 84 رقمی بین یكهزار و220 الی شش هزار و 100 مرگ مغزی وجود داشته است و اگر به ازای هر تخت ICU یك مرگ مغزی منظور شود در مجموع سالیانه 2500 مرگ با تابلوی مرگ مغزی در كشور وجود دارد. از این رو انتظار می‌رود سالیانه از یكهزار تا یكهزار و 500 مرگ مغزی در كشور استفاده شود.


وی بزرگترین مشكل در زمینه پیوند اعضا را عدم تناسب بین عرضه و تقاضا برشمرد و افزود: تاكنون فقط 8 واحد فراهم آوری اعضا در كشور وجود دارد.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با بیان اینكه از سال 81 دانشگاه‌ها مكلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واحد فراهم آوری اعضا هستند، گفت: هم اكنون در 26 بیمارستان كشور بخشهای پیوند كلیه فعالیت می‌كنند.

دكتر عقیقی در ادامه به تاسیس شورای دیالیز و پیوند اعضا، بازنگری شرح وظایف و تدوین آیین نامه مركز دیالیز و پیوند اعضا، ابلاغ بخشنامه‌ انجام پیوند اتباع خارجی و تصویب قانون پیوند اعضا از جسد و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون پیوند اعضا از جسد اشاره كرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha