یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 110462

چربی‌های اشباع نشده مانند روغن‌های کنجد، زیتون، بادام و ماهی جزء روغن‌های مفیدند اما چربی‌های اشباع‌شده‌ای مانند کره و چربی‌های گوشت به علت بالا بردن کلسترول و "تری‌گلیسیرید خون" بدترین نوع چربی هستند.

چه زمانی روغن خوراکی، سمی می شود؟

سلامت نیوز: چربی‌های اشباع نشده مانند روغن‌های کنجد، زیتون، بادام و ماهی جزء روغن‌های مفیدند اما چربی‌های اشباع‌شده‌ای مانند کره و چربی‌های گوشت به علت بالا بردن کلسترول و "تری‌گلیسیرید خون" بدترین نوع چربی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، وحید ریوندی کارشناس تغذیه گفت: چربی‌های اشباع‌نشده مانند روغن‌های کنجد، کانولا، بادام و ماهی جزء روغن‌های مفیدند اما چربی‌‌های اشباع‌شده‌ای مانند کره و چربی‌های گوشت به علت بالا بردن کلسترول و تری گلیسیرید خون بدترین نوع چربی هستند و باعث افزایش سکته‌‌‌های قلبی و مغزی می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه روغن زیتون در کاهش فشار خون مفید است افزود: روغن کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان است و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، روغن‌ ماهی دارای امگا 3 بوده و پایین آورنده تری گلیسیرید خون است همچنین روغن کانولا رقیق‌کننده خون بوده و تنظیم‌کننده ضربان قلب است.
وی با تأکید بر اینکه برای سرخ کردن روغن باید از روغن‌هایی که نقطه دود بالایی دارند استفاده کرد گفت: چنانچه بر روی سطح روغن کف ایجاد شده باشد و یا بوی نامطبوعی داشته و رنگ روغن تیره شود باید روغن را دور ریخته و از مصرف آن اجتناب کرد.
ریوندی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از افراد روغن را بارها مورد استفاده قرار می‌دهند و این روغن‌ها اکسیده می‌شوند و سمی سرطان‌زا به نام "اکرولئین" ایجاد می‌کنند.
وی در پایان افزود: برای جلوگیری از انسداد رگ‌های کرونری قلب و سکته‌های قلبی و مغزی باید از روغن‌های مفید استفاده کرد و بهتر است غذاهای آب‌پز را جایگزین غذاهای سرخ‌کردنی کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha