یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

کودکان کار و خیابان پدیده‌ای نیست که بحث جمع‌آوری درخصوص آن خیلی موضوعیت داشته باشد. بالغ بر 90 درصد این کودکان خانواده دارند و برای معیشت خانواده کار می‌کنند.

کار ۹۰درصد کودکان برای معیشت خانواده است

سلامت نیوز: کودکان کار و خیابان پدیده‌ای نیست که بحث جمع‌آوری درخصوص آن خیلی موضوعیت داشته باشد. بالغ بر 90 درصد این کودکان خانواده دارند و برای معیشت خانواده کار می‌کنند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران راه‌حل کاهش تعداد کودکان کار را حمایت از خانواده‌های آنها از سوی سازمان‌های مربوطه دانست و گفت: بالغ بر 90‌درصد این کودکان برای معیشت خانواده کار می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رضا جهانگیری‌فر درباره جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان، توضیح داد: کودکان کار و خیابان پدیده‌ای نیست که بحث جمع‌آوری درخصوص آن خیلی موضوعیت داشته باشد. بالغ بر 90 درصد این کودکان خانواده دارند و برای معیشت خانواده کار می‌کنند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه جمع‌آوری این کودکان از سطح شهر موجب بروز مشکلاتی خواهد شد، افزود: نخست اینکه اگر این کودکان را از بستر خیابان جدا کنیم باید آنها را در جایی نگهداری کنیم که در این صورت آنها را از خانواده نیز دور کرده‌ایم. دوم، منبع درآمد خانواده را که قطعا خانواده مشکل‌داری است از بین برده‌ایم.

او تصریح کرد: نهایت اینکه وقتی این کودک خانواده داشته باشد، بلافاصله باید بر اساس حکم قضایی تحویل خانواده‌اش شود و خانواده نیز پس از تحویل گرفتن، باز آن کودک را به خیابان می‌فرستد. اینکه این کودکان در مرکزی جمع‌آوری شوند مشکلی حل نمی‌شود و فقط باعث اتلاف وقت و هزینه می‌شود و نارضایتی را به‌دنبال دارد.

این مقام شهری گفت: برای حل این مشکل نهاد‌های اجتماعی و حمایتی وظیفه دارند خانواده این کودکان را مورد حمایت خاص قرار دهند و این کودکان تحت یکسری مراقبت‌های خاص قرار گیرند تا بیسواد بار نیایند، بیماری خاص نگیرند، رفتارهای پرخطر از آنها سر نزند، مورد سوءاستفاده قرار نگیرند و به‌رغم اینکه کار می‌کنند دچار مشکلات دیگری نشوند.

وی وظیفه شهرداری درخصوص کودکان کار و خیابان را کمک به NGOهای مرتبط با این موضوع دانست و اظهار کرد: برای این کار شهرداری تهران وظیفه دارد تا با برخی از NGOها که در این حوزه فعالیت دارند همکاری کرده و از آنها حمایت کند و ساختمان، امکانات و کمک‌های مالی در اختیار آنها قرار دهد.

جهانگیری‌فر گفت: این NGOها وظیفه دارند تا این کودکان را از نظر سواد، تغذیه، پوشاک، آموزش‌های فرهنگی، سلامت روان و سلامت جسمی تحت پوشش قرار دهند. اودر ادامه به برنامه‌های شهرداری در سال 93 در این زمینه پرداخت و گفت: آنچه شهرداری و به‌ویژه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی به‌عنوان متولی این امر به‌صورت ویژه به آن خواهد پرداخت، تقویت این NGOها است که اعمال حمایت‌های جدی از NGO‌های فعال در این حوزه درجهت تحت پوشش قرار دادن این کودکان است.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نهادهای دولتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این زمینه با شهرداری تعامل دارد یا خیر؟ گفت: بهزیستی و کمیته امداد نیز تا حدودی خدماتی را در این زمینه انجام می‌دهند ولی انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌ها در این زمینه وجود ندارد.

او گفت: کمیته امداد باید خانواده این کودکان را مورد شناسایی قرار دهد و تحت حمایت خود قرار دهد و بهزیستی نیز باید مداخله جدی‌تری در این زمینه داشته باشد که بنا به دلایلی برای این سازمان نیز این امکان وجود ندارد.

جهانگیری‌فر راه‌حل برطرف شدن این مشکل را طبق تجربه چندساله‌اش مداخله نهادهای اجتماعی دولتی و NGOها به‌طور همزمان دانست و اظهار کرد: نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد باید خانواده‌های این کودکان را به‌طور ویژه مورد حمایت قرار دهند و بهزیستی نیز بعضی از این خانواده‌ها را که بعضاً دارای افراد مسن و معلول هستند مورد حمایت قرار دهد و خود این کودکان نیز مورد حمایت NGOها قرار بگیرند تا با این مشکلات به این شدت مواجه نشوند.

او در ادامه به برنامه سه ساله شهرداری درخصوص حمایت از این کودکان پرداخت و گفت: از سال 93 الی 95 یک تعداد مراکز خدمات ویژه کودکان ساخته خواهد شد که این مراکز هم دارای تجهیزات لازم هستند و هم استاندارد است و در اختیار NGOها قرار می‌گیرد تا این کودکان رها نشوند و مورد حمایت قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha