یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 110469

محققان دریافتند که نوجوانانی که به شدت چاق هستند با مشکلات کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سلامت نیوز: محققان دریافتند که نوجوانانی که به شدت چاق هستند با مشکلات کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تحقیقات جدید نشان داد که چاقی شدید در نوجوانان به مشکلات کلیوی آنها بستگی دارد.

محققان دریافتند که نزدیک به یک پنجم از نوجوانان به شدت چاق دارای اختلال عملکرد کلیه‌ها هستند.این مطالعه 242 نوجوان به شدت چاق که برای جراحی کاهش وزن شرکت کرده بودند، را شامل شد.نتایج تحقیقات نشان داد که 17درصد از نوجوانانی که در ادرار خود پروتئین از علائم آسیب کلیوی را داشته‌اند، علاوه بر این 7 درصد از نشانه‌هایی که کلیه‌ها زیاد کار می‌کردند و 3 درصد شواهدی از کاهش پیشرونده عملکرد کلیه را نشان داد.

دختران بیشتر از پسران در ادرار خود پروتئین دیدند این درحالی است که آنها بالاترین نمرات شاخص توده بدن (BMI) را داشتند.

شاخص توده بدنی یا شاخص کوتله یا بی‌ام‌آی (به انگلیسی: BMI، مخفف body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است.

[در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود.] افرادی که حساسیت به انسولین در آنها کاهش پیدا کرد به احتمال زیاد از کاهش پیشرونده عملکرد کلیه برخوردار بودند.

بنابر گزارش رئیس بنیاد ملی کلیه، چاقی شدید در نوجوانان آمریکا رو به افزایش است و در حال حاضر این میزان از 4 درصد به 6 درصد رسیده است.

این مطالعه نشان داد که اختلال عملکرد کلیه در افراد چاق در دوران کودکی همراه با عوارض ناشی از فشار خون و دیابت همراه است.

تغییرات شیوه زندگی مانند افزایش فعالیت بدنی و خوردن غذاهای سالم به بهبود سلامت کلی این نوع افراد می‌تواند کمک‌دهنده باشد.

با وجود که این که این مطالعه ارتباط بین چاقی و نشانه‌هایی از مشکلات کلیوی در نوجوانان شدید را نشان داد اما ارتباط علت و معلولی را با اثبات نمی‌رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha