دبیر علمی بیست و دومین کنگره انجمن جراحان کودکان ایران گفت: در حالی که جراحی‌های کودکان به دلیل حساسیت و تخصصی بودن باید توسط جراحان کودکان انجام شود، اما بیش از 50 درصد این عمل‌ها توسط دیگر جراحان انجام می‌شود.

سلامت نیوز: دبیر علمی بیست و دومین کنگره انجمن جراحان کودکان ایران گفت: در حالی که جراحی‌های کودکان به دلیل حساسیت و تخصصی بودن باید توسط جراحان کودکان انجام شود، اما بیش از 50 درصد این عمل‌ها توسط دیگر جراحان انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،فتح الله روشن ضمیر در آستانه برپایی بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن جراحان کودکان ایران که 20 تا 24 اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود با اعلام این خبر افزود: هم اینک کمتر از یک صد جراح کودک در کشور به فعالیت مشغولند که نیمی از این تعداد در تهران هستند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از استان‌های کشور حتی یک جراح کودک نیز وجود ندارد، یاد آور شد: در کشوری مانند ترکیه با جمعیتی مشابه ایران تعداد جراحان اطفال حدود 4 برابر ایران است.

روشن ضمیر، آگاهی نداشتن مردم از این رشته، پایین بودن تعرفه‌های درمانی و طولانی بودن مدت زمان تحصیل در این رشته  در کشور را به عنوان مهم‌ترین عواملی بر شمرد که از گرایش پزشکان فارغ‌التحصیل به رشته جراحی کودکان کاسته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آپاندیسیت شایع‌ترین بیماری اورژانس دستگاه گوارش در کودکان است که بیشتر در سنین نوجوانی (12 تا 19 سالگی) اتفاق می‌افتد.

دبیر علمی بیست و دومین کنگره انجمن جراحان کودکان ایران یادآور شد: نتایج تحقیقات طی سال‌های اخیر نشان داده که برخلاف باور عموم، آپاندیس عضوی زائد نبوده که عضوی مناسب برای اعمال جراحی جایگزین است، این درحالی است که بسیاری از جراحانی که تخصص آنان کودکان نیست به محض مراجعه کودک یا نوجوانی که دچار دل درد شده، نسبت به جراحی و برداشتن آپاندیس وی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، محور بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن جراحان کودکان ایران به بیماری‌های تکاملی و اکتسابی روده بزرگ (کولورکتال) اختصاص یافته است که در آن بیماری‌های اکتسابی (بیماری‌هایی که نوزاد از بدو تولد به آن مبتلاست و بیماری‌های غیر اکتسابی که نوزاد و کودک پس از تولد به آنان مبتلا می‌شود)، مورد بحث و بررسی متخصصان قرار خواهد گرفت.

روشن ضمیر اظهار داشت: بیماری‌های اکتسابی شامل انواع بیماری‌های نقص تکاملی در دستگاه گوارش است که در آن بخشی از روده و مقعد طی مراحل  شکل گیری جنین تشکیل نمی‌شود و با اعمال جراحی تخصصی و پیچیده باید نسبت به جراحی نوزاد پس از تولد اقدام کرد.

وی گفت: صدمات (تروما) و بدخیمی‌ها علاوه بر بیماری آپاندیسیت از دیگر بیماری‌های اکتسابی دستگاه گوارش کودکان است که در صورت ابتلای کودک به آن، باید نسبت به جراحی‌های درمانی اقدام کرد.

لازم به ذکر است در بیست و دومین کنگره انجمن جراحان کودکان ایران، همچنین مباحثی از قبیل بی‌اختیاری دفع مدفوع در کودکان، نقص عصبی روده بزرگ که سبب اختلال در حرکت روده و ایجاد یبوست مزمن در کودکان می شود، بیماری های التهابی روده از قبیل کولیت اولسروز، بیماری کرون، خونریزی های قسمت تحتانی دستگاه گوارش در کودکان و سایر بیماری های ناحیه مقعد ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha